کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت و گو با دفاع پرس:

انصارالله جنگ عربستان علیه یمن را مدیریت کرد/ هیچ کدام از اهداف چهارگانه عربستان در جنگ محقق نشد

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: وقتی انصارالله مانع ورود پاکستان، مصر و ترکیه و سودان به جنگ علیه یمن می شود و اجازه نمی دهد که شریک جرم عربستان شوند، پس انصار الله است که جنگ را مدیریت می کند نه عربستان.
کد خبر: ۴۶۳۷۵
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴ - 17May 2015

انصارالله جنگ عربستان علیه یمن را مدیریت کرد/ هیچ کدام از اهداف چهارگانه عربستان در جنگ محقق نشد

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، عربستان سعودی سهشنبه شب اول اردیبهشت، پایان تجاوز نظامی موسوم به عملیات «طوفان قاطع» علیه یمن را اعلام کرد و همزمان از آغاز عملیاتی جدید موسوم به «بازگرداندن امید به یمن» خبر داد.

عربستان، عملیات «طوفان قاطع» را که بیش از 2500 کشته و بیش از 3000 زخمی برجای گذاشت، بامداد روز پنجشنبه 6 فرودین آغاز و هدف آن را بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت در یمن اعلام کرد، اما با مقاومت مردم، ارتش و جنبش انصارالله یمن، تاکنون به این هدف و دیگر اهداف اعلامی نرسیده است.

سیدهادی افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا، پیرامون جنگ تحمیلی عربستان به یمن که  بیش از 40 روز ادامه یافت در گفت وگو با خبرنگار بین الملل دفاع پرس به تحلیل عوامل موثر در این تجاوز از سوی مقامات سعودی به این کشور و آینده این جنگ پرداخت:


دفاع پرس: عربستان سعودی طی چند دهه گذشته از طریق مداخلات سیاسی اوضاع یمن را مدیریت نموده است اما این بار تصمیم گرفت متوسل به تجاوزنظامی به این کشور با تشکیل ائتلافی شد، به نظر شما چه عواملی موجب شده است تا عربستان همه هزینههای یک جنگ را بپذیرد و اقدام به آغاز آن کند؟


 افقهی: درعربستان سعودی بعد از مرگ «ملک عبد الله» بر سر تصاحب قدرت یک رقابت بسیار تندی صورت گرفت که حتی در حد کودتا هم کشیده شد. لذا یکی از راههای خروج از این بحران در داخل خاندان سلطنت، راه اندازی جنگی بود تا بوسیله آن بگویند که ما الان در معرض تهاجم خارجی هستیم و همه ما باید مطیع و فرمانبردار اوامر ملوکانه ملک سلمان باشیم تا «ملک سلمان» هم در سایه این جنگ بسترسازیها و مقدمه چینیها را برای پادشاهی فرزند خود «محمد بن سلمان» فراهم کند.

در همین راستا «مقرن بن عبد العزیز» برادر ناتنی خود را نیز به دلیل اینکه با جنگ علیه یمن مخالفت کرد از پست ولایتعهدی برکنار کرد و بعد از آن هم «متعب بن عبدالله» که رئیس گارد ملی بود، دستور داد که تمام گارد ملی به نقاط مرزی عربستان و یمن منتقل شوند و به نحوی متعب را نیز از گردونه قدرت خارج کرد.


 مسئله دوم بحرانهای اقتصادی و اجتماعی در عربستان است که اوباما هم چندی پیش به آن اشاره کرد به آنچه که شما را از داخل تهدید می کند توجه کنید نه به ایران، ایران برای شما تهدید نیست. شما از داخل حکومت شما تهدید می شوید.


یکی دیگر از دلایل مهم این تجاوز قیام شیعیان منطقه «الشرقیه» است که الان احتمال اعدام روحانی مبارز شیعه «باقر نمر النمر» از سوی سعودیها مطرح است.

** هیچکدام از اهداف از پیش تعیین شده عربستان محقق نشده است

عربستان سعودی با سیاستهای ماجراجویانه و جنگهای نیابتی که تروریستها به نیابت از آنها در سوریه، عراق، لبنان و بحرین در حال جنگ هستند و تاکنون با شکست مفتضحانه روبرو شده اند. اما در خصوص حیات خلوت خود یعنی یمن اجازه نداد که انصارالله و نیروهای مردمی از دستاش دربیاورند. لذا برای جلوگیری و سرکوب نفوذ معنوی، سیاسی و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران با اتهام واهی که انصارالله قصد گسترش این نفوذ را در یمن برعهده دارند که برای خلع سلاح آنها حمله کرد که تاکنون نتوانسته است هیچ کدام از اهداف اعلام شده اش برسد.

طرح سیاسی عربستان برای سیطره به مجدد به یمن از طریق انتخاب شدن عبد ربه منصور به منظور اجرای طرح همکاری خلیج فارس و انحراف انقلاب مردم یمن با شکست مواجه شد، لذا همه این موارد دست به دست هم داد تا عربستان دست به این تجاوز بزند.

 دفاع پرس: به نظر شما چه عواملی باعث شده است که رفتار عربستان در سیاست خارجی تغییر کند و متوسل به یک سیاست جنگ طلبانه شود؟


افقهی: سعودیها درابتدای امر متانت و تعاملهایی با بحرانهای منطقه داشتند، و لیکن وقتی سیاست پترو دولارها(پولهای نفتی) که به گروههای تروریستی و سیاسی میداد تا بتوانند خط و مشی عربستان سعودی را در منطقه دنبال کنند و جلوی نفوذ انقلاب اسلامی، سازمانهای انقلابی در منطقه مانند حزب الله جهاد اسلامی و ... بگیرند و شکست خوردند لذا عربستان سعودی مجبور شد که این بار خودش به صورت مستقیم از مدیریت توحش استفاده کند. مدیریت توحش توسط تئورسینهای داعش و القاعده تدوین شده است. علت اینکه این گروهها تروریستی دست به خشونت میزنند این است که مردم را مرعوب کنند تا در مقابل آنها تمکین کنند و آنها قدرت خود را تثبیت کنند.

**عربستان مادر همه گروههای تروریستی است

رهبر معظم انقلاب در فرمایشات اخیر خود به سیاست متوحشانه عربستان اشاره کردند، لذا عربستان که مادرهمه این گروههای تروریستی است در واقع خودش هم مجبور شد از شیوه مدیریت توحش یعنی به کارگیری خشونت و زور تا به زانو در آوردن طرف مقابل که به این مدیریت توحش می گویند، استفاده کند.

دفاع پرس: با توجه به اینکه الان تقریبا بیش از 40 روز است که عربستان به یمن تجاوز نظامی کرده است. آیا سعودیها توانسته اند به اهداف از پیش تعیین شده خود برسند؟


افقهی: الان جنگ عربستان علیه یمن به نفع انصارالله است. اگر از نظر حجم تلفات و تخریب زیر ساختهای حیاتی به این جنگ توجه کنیم، بله مردم یمن متضرر شدهاند ولی اگر از معادلات جنگی، میدانی نگاه کنیم، باید از نظرمعادلات میدانی و ارزشهای برد و باخت و براساس اهداف اعلام شده نمره داده میشود. عربستان سعودی در حمله به یمن 4 هدف را اعلام کرد که یکی بازگشت عبد ربه منصور به حکومت بود و دیگری خلع سلاح انصارالله و اخراج طرفداران آنها از ادارات دولتی و دیگری تاسیس حکومت براساس رویکرد جریان آشتی ملی براساس طرح شورای همکاری ملی خلیج فارس بود که یک طرح آمریکایی و سعودی بود. خوشبختانه با تدابیر هوشمندانه انصارالله تاکنون هیچ کدام از آنها محقق نشده است لذا انصارالله پیروز میدان است.

** انصار الله است که جنگ را مدیریت می کند نه عربستان

وقتی انصارالله مانع ورود پاکستان، مصر و ترکیه و سودان به جنگ علیه یمن می شود و اجازه نمی دهد که شریک جرم عربستان شوند، پس انصار الله است که جنگ را مدیریت می کند نه عربستان. از سوی دیگر انصار الله در داخل با «القاعده» و «داعش» و «طرفداران عبد ربه منصور» نیز در حال جنگ است. بنابراین نمی تواند در دو جبهه بجنگد لذا الان مدیریت جنگ را به عهده گرفته و تا الان اجازه نداده است حتی یک مورد از اهداف اعلام شده عربستان محقق شود. یعنی تا به امروز انصارالله و کمیته های مردمی پیروز میدان هستند.

دفاع پرس: آینده این جنگ را چگونه ارزیابی میکنید؟ آیا انصارالله و کمیتههای مردمی خواهند توانست جنگ را به نفع خود به پایان برسانند؟


افقهی: عربستان به دنبال این بود که بعد از تجاوز هوایی، انصار الله در پاسخ وارد خاک عربستان شود و مقابله نظامی کند اما تدابیر انصارالله در پاسخ ندادن به این تجاوز این بهانه را از دست آنها گرفت. در رابطه به سرانجام این جنگ یا باید نهادهای بین المللی و منطقهای به عربستان را تحت فشار قرار دهند، یا اینکه از طریق جنگ زمینی یعنی به صورت عملیاتی و چریکی یمنیها وارد خاک عربستان شوند و عربستان را تهدید کنند که چاههای نفت و مناطق حیاتی را مورد هدف قرار خواهند داد. اگر این اتفاق بیفتد قطعا عربستان باید هزینه های زیادی را بپردازد.

انتهای پیام/ف
 

نظر شما
پربیننده ها