به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، مرکز گفتوگوی ادیان دانشگاه علوم اسلامی رضوی با همکاری دانشگاه بینالمللی اهل بیت (ع) اقدام به برگزاری وبینار امام و گفتوگو با موضوع «نقش مراکز علوم اسلامی در گفتوگوی بین ادیان» کرده است.
بر اساس این گزارش، در این نشست که با سخنرانی حجتالاسلاموالمسلمین سعید جازاری و به دبیری محسن حیدری برگزار شد به نقش مراکز اسلامی در گفتوگوی بین ادیان و همچنین اهمیت گفتوگو بهعنوان شاه کلید معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام اشاره شد.
حجتالاسلام جازاری بحث دیالوگ را یکی از بحثهای حساس و کلیدی معرفی کرد و گفت: تاریخ ظهور ادیان و بحث دیالوگ «گفتوگو» از نظر لغوی از دوران یونان باستان، ایران باستان، و همینطور در صدر اسلام بین اهل بیت عصمت و طهارت (ع) بین امرا و خلفای عباسی و اموی وجود داشته است؛ و اصل دیالوگ به معنای گفتوگو رجال ادیان ماحصل اواخر قرن ۱۹ اوایل قرن ۲۰ است. همچنین در فاصله بعد از انقلاب صنعتی که در اروپا شکل گرفت در انگلستان و فرانسه جریانهای قدرتمندی علیه کلیسا ورود کرد.
رئیس دانشگاه بینالمللی اهل بیت (ع) ادامه داد: بعد از انقلاب صنعتی و سقوط کلیسا در اروپا خصوصاً محوریت فرانسه که نتیجه آن ظهور واتیکان شد. ناگهان جریانهای اقتصادی، سیاسی و. علیه کلیسا هجمه کردند و نتیجه آن این بود که مقابله با کلیسا شدت یافت. اولین بار در سال ۱۸۶۹ تا ۱۸۷۰ واتیکان شروع به بازنگری کرد و نتیجه آن را شورای واتیکانی اول میگویند. در این شورا کاردینالها و اسقفها دورهم جمع شدند که اگر کسی مرتد شود چه باید کرد؟ و بحث رابطه بین ایمان و عقل چیست؟ و اینگونه اولین بار تقابل بین ایمان و عقل مطرح شد بنابراین در قرن ۱۹ در شوراهای مختلف متفکرین ظهور کردند.
وی اشاره کرد: چند بحث کلیدی در آن زمان مطرح شد: رابطه عقل و ایمان و دیگری بحث عصمت یابی؛ و در ادامه این جریانات مراکز اصلی کاتولیک در غرب مورد هجمه و گسترش اعتراضات قرار گرفت، مهاجرت مسلمانان مستعمره به غرب آغاز شد و در نهایت شورای واتیکان دوم شکل گرفت و خروجی آن بر لزوم دیالوگ (گفتوگو) صحه گذاشت.
جازاری افزود: دیالوگ در مسیحیت بهنوعی، جریان دفاعی بود، اما برای مسلمانان برخلاف مسیحیان فرصت معرفی اسلام بود. حال که رویکرد ما معرفی اسلام و تبیین شریعت اسلام است، باید از مراکز علوم اسلامی شروع کنیم.
وی افزود: یکی از معجزات انقلاب تراوش علمی حوزههای علمیه است. مرکز علوم اسلامی باید در حوزه گفتگو ورود کند و بسترهای مناسبی برای فرصت شناسی و آسیبشناسی بوجود آید تا شیرازه دیالوگ آماده شود و نیروهای متخصص به حوزه ادیان تربیت شوند.
تولیت مدرسه علمیه ثامن الائمه (ع) در پایان تأکید کرد: ما باید بستر شناسی، دینشناسی و ادیان شناسی را آموزش دهیم و زمینههای مناسب برای گفتوگوی مؤثر را فراهم آوریم.
منبع: مهر
انتهای پیام/ ۹۱۱