تولیت مدرسه علمیه مروی مطرح کرد؛

اثرات منفی خودخواهی بر روابط اجتماعی انسان

آیت‌الله تحریری با بیان اینکه انسان همواره در هر حالی باید به دنبال کسب فضائل باشد، گفت: خودخواهی مانع کسب فضائل و رسیدن به کمال است.
کد خبر: ۴۶۳۸۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۰ - 26June 2021

اثرات منفی خودخواهی بر روابط اجتماعی انسان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، آیت‌الله «محمدباقر تحریری» تولیت مدرسه علمیه مروی در جلسه هفتگی درس اخلاق که با موضوع «مواعظ اخلاقی امام صادق (ع) به عبدالله بن جندب» در مدرسه علمیه معیر برگزار شد، اظهار داشت: اولیای دین از انسان‌ها خواسته‌اند تا در هر حالی به دنبال کسب فضائل باشند و خدای متعال نیز زمینه فرا گرفتن فضائل و خوبی‌ها را در وجود انسان قرار داده همانگونه که زمینه بدی‌ها و شرور نیز به لحاظ زندگانی دنیایی که منشأ آن خودخواهی است در وجود آدمی قرار داده شده است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: انسان در میان موجودات یک وسعت روحی دارد که قرار گرفتن در مسیر خیرات و شرور بر عهده خودش نهاده شده است و کمال واقعی انسان همان است که با اختیار فضائل را کسب کرده و از شرور دوری کند؛ لازمه تحقق این امر آن است که آدمی فضائل و شرور را بشناسد.

وی افزود: به‌طور کلی در شئون گوناگون زندگی آنچه را که خداوند متعال و اولیای الهی انسان‌ها را به انجام آن امر کردند همه خیر است و آن چیز‌هایی که آدمی را از انجام آن نهی شده در زمره شر قرار می‌گیرد. ویژگی بیانات قرآن و سنت آن است که هم وجود انسان را به انسان‌ها می‌شناساند تا بهتر خودشان را بشناسند و بتوانند آن جنبه‌های گوناگون و ابعاد وجودی خود را در جهت بینش‌های حق یا باطل اعمال و رفتار خیر و شر را درک کنند و هم اینکه الگو‌های خیر و شر را نیز معرفی می‌کنند.

آیت‌الله تحریری با استناد به معارف قرآن کریم، بیان داشت: عمدتاً آن افراد و گروه‌هایی که قرآن کریم به‌عنوان روندگان در مسیر خیر یا شر معرفی می‌کند به‌عنوان مصادیق یا مصادیق تام بوده و تنها منحصر به آن دسته از اخبار و اشراری که معرفی شده نیست. برای مثال زمانی که می‌فرماید ابراهیم، اسحاق و یعقوب از خوبان برگزیده هستند؛ به این معنا نیست که انسان اگر این خوبان را شناخت و خواست در مسیر آنان قرار گیرد برگزیدگی کلی را نداشته باشد، به هر حال در این قسمت از فرمایش حضرت این نکات قابل توجه را در روابط گوناگون اجتماعی و خانوادگی بیان می‌فرماید که خوبی و بدی در این رابطه کدام است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: حضرت درباره ارتباطات فرمودند انسان به‌طور طبیعی باید ارتباطاتی با دیگر افراد برای تعاون و نیاز‌های مادی و عاطفی خود داشته باشد در حالی که برخی اهل برقراری این ارتباطات هستند و علاوه بر اینکه خود بهره می‌برند دیگران را نیز بهر‌مند می‌کنند که به آن صله گفته می‌شود، اما بعضی دیگر در این رابطه حالت خودخواهی دارند و می‌خواهند دیگران نسبت به آنان خیر داشته باشند، اما خودشان مخالف ارتباط برقرار کردن با دیگران هستند که از این رفتار به‌عنوان قطع یاد می‌شود.

وی با بیان اینکه صله رحم بیانگر سعه روح و قطع آن نشان دهنده تنگی روح است، گفت: برای کسب کمالات فرمودند نباید انسان توقع داشته باشد طرف مقابل باید حتماً نسبت به او خیرخواه باشد تا او نیز خیرخواهش شود بلکه تأکید شده همت انسان باید بالا باشد و اگر کسی صله رحم را قطع کند طرف مقابل با توجه به شرایطی که در جلسات پیش گفته شد نباید این ارتباط را قطع کند.

انسان خودخواه هرگز نمی‌تواند خیرخواه دیگران باشد

آیت‌الله تحریری با اشاره به اینکه عالم دنیا نظام تعامل است، اظهار داشت: کسی که خیر را از دیگری منع می‌کند برخلاف مسیر الهی گام بر می‌دارد که این خودخواهی‌ها بیانگر جهل آدمی است. حضرت می‌فرمایند نیکی کن به کسی که در حق تو بدی می‌کند؛ به‌طور کلی آن دستوراتی که شرع مقدس برای اصلاح انسان‌ها بیان فرموده در هر قسمتی نیکی محسوب می‌شود و بهترین راه برای مقابله با سیئات است.

تولیت مدرسه علمیه مروی ادامه داد: عده‌ای در برابر سیئه دیگران اهل حسنه هستند این افراد در زمره انسان‌های پیشرو قرار می‌گیرند؛ عمدتاً کسانی که در مسیر شکوفایی عقلانی هستند اینگونه عمل می‌کنند. در سوره مبارکه رعد یکی از نشانه‌های صاحبان درک‌های عمیق را چنین بیان می‌کند آنان در برابر سیئه به دیگران حسنه را اظهار می‌کنند و بعد می‌فرماید عاقبت دار آخرت برای آنان خواهد بود؛ انسان در این دنیا باید در مسیر خوبی باشد تا آن خوبی‌ها در عالم دیگر ظهور یابد. دار آخرت برای متقین سراسر خیر است.

وی بیان داشت: تنها پرهیز از گناه و انجام واجبات تقوا نیست، برای مثال گاهی انسان در ارتباطات با دیگران در برابر بدی‌ها و ظلم‌هایی که آنان در حق او روا داشتند اقدامی نمی‌کند در حالی که اگر بگذرد بسیار بهتر خواهد بود.

آیت‌الله تحریری با تأکید بر اینکه انسان در مسیر حق باید محکم و استوار باشد تا در شرایط گوناگون ایمانش متزلزل نشود، گفت: انسان در زندگانی دنیا باید ساخته شود، برای مثال گاهی دیده می‌شود بعضی از مسئولان وقتی بر زیردستان وارد می‌شوند به آنان سلام نمی‌دهند در حالی که چنین نباید باشند و در مقابل می‌بینیم که زیردستان با وجود این رفتار به مافوق خود سلام می‌دهند که این بیانگر بزرگی آن‌ها و حرکت به‌سوی کسب کمالات است.

تولیت مدرسه علمیه مروی در پایان خاطرنشان کرد: زندگی دنیا قدم به قدمش آداب دارد که باید رعایت شود. گاهی اوقات فرد اهل نماز شب است، اما در روابط اجتماعی برای خود توقعاتی قائل است که نباید چنین باشد بنابراین نماز شب تأثیرش برای ساخته شدن است نه اینکه تأثیری در وجود آدمی نداشته باشد. از این رو نکته مهم این جلسه آن است که استقامت در انجام خوبی‌ها و ظهور فضائل یک اصل است و تا زمانی که در وجود انسان ملکه نشده باشد استقامت کرد.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها