یادداشت/ روح‌الله ایرانمهر

رهاشدگان در دریای بی‌تدبیری!

با کمال تأسف عده‌ای باعث قبح‌شکنی از بی‌حجابی و پدیده برهنگی شده‌اند و عملاً با استفاده از اسباب و آلات لهو و لعب خالق صحنه‌هایی در سواحل دریای خزر هستند که دل بسیاری از مومنین و مردمان بافرهنگ خطه شهیدپرور مازندران را به درد آورده است.
کد خبر: ۴۶۳۹۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۷:۲۶ - 27June 2021

رها شده‌گان در دریای بی‌تدبیریگروه استان‌های دفاع‌پرس- روح‌الله ایرانمهر؛ استان‌های شمالی ایران، به‌ویژه مازندران به دلیل شرایط اقلیمی و جغرافیایی مناسب و همچنین نزدیکی به پایتخت همواره و در فصول مختلف سال میزبان خیل عظیم مسافرانی است که بسیاری‌شان با تهیه اقامتگاه‌های دائمی، عملاً به ساکنان موقتی این استان‌ها تبدیل شده‌اند که متأسفانه این حضور همیشگی و دائمی به مرور زمان، به دلیل تفاوت‌های فرهنگی قومیت‌های مختلف و عدم پایبندی بعضی از افراد، خصوصاً مسافران به آداب و رفتار‌های اسلامی و عرفی، در سایه بی‌توجهی مسئولین امر در حال تبدیل شدن به معضلی است که از پیامد‌های آن، استحاله فرهنگی ساکنان بومی منطقه خواهد بود.

همه ساله تحت عنوان طرح سالم‌سازی دریا اقدامات فرهنگی و تأمینی به‌منظور آموزش در حوزه‌های مختلف و پیشگیری از جرم و یا رفتار‌های خارج از عرف و شرع و همچنین برخورد با ناهنجاری‌ها پیش‌بینی می‌شد که متأسفانه در مقام اجرا علی‌رغم ضعف و قوت‌های فراوان، دست کم اثری از اجرای آن مشاهده می‌شد، اما در سال جاری به رغم محدودیت‌های اعلام شده (و اعمال نشده) کرونایی، استان مازندران همچون گذشته پذیرای انبوه مسافرانی است که با وجود رعایت بسیاری از موازین توسط بخش اعظمی از آنان، با کمال تأسف عده‌ای از گردشگران تازه به دوران رسیده و ناهنجار، از آزادی و رهاشدگی سواحل و جنگل‌ها در سایه غفلت دستگاه‌های ذی‌ربط و عدم وجود طرح و برنامه و حتی نیرو‌های امنیتی و انتظامی سوء استفاده کرده‌اند؛ به گونه‌ای که هیچ ابایی از ارتکاب به رفتار خارج از عرف و موازین دینی ندارند.

با کمال تأسف باید گفت این عده قلیل باعث قبح‌شکنی از بی‌حجابی و پدیده برهنگی شده‌اند و عملاً با استفاده از اسباب و آلات لهو و لعب خالق صحنه‌هایی هستند که دل بسیاری از مومنین و مردمان بافرهنگ این خطه شهیدپرور را به درد آورده است.

در سواحلی که اثری از یک برادر یا خواهر ارشادی و نیروی امنیتی و یک ایستگاه و پایگاه فرهنگی نیست و مناطق مجاز شنا نیز به بهانه محدودیت‌های کرونایی تعطیلند و حجم عظیم مسافرانی که از راه‌های دور و نزدیک به نیت بهره‌مندی از طبیعت خدادادی پای به مناطق شمالی می‌گذارند و هرکدام به سلیقه خود با پوشش دلخواه‌شان به‌صورت مختلط در بیرون از دریا و داخل آب، مشغول لذت بردن از تعطیلات تابستان و پر کردن اوقات فراغتشان هستند، شاهد صحنه‌هایی هستیم که نظیرشان را باید در عکس‌ها و فیلم‌های بجا مانده از دوران طاغوت جستجو کرد.

راستی چه می‌توان گفت و چه می‌توان کرد؟ در استانی که بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ شهید در دوران دفاع مقدس و در سال‌های اخیر بیش از ۴۰ شهید مدافع حرم، مدافع امنیت و وطن را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی کرده است، چگونه می‌توان شاهد این حد از بی‌حیایی و بی‌حرمتی به مقدسات، محکمات دینی بود و دم برنیاورد؟

امروز دیگر کار از جلسه و تدبیر و یافتن کلید حل مشکل گذشته و در اولین گام باید نیروی محترم انتظامی در اقدامی ضربتی نسبت به تأمین امنیت سواحل و جنگل‌ها و گردشگاه‌ها با گماردن نیرو‌های ثابت اقدام کند تا بیش از این شاهد اینگونه رفتار‌های نابهنجار و خلاف موازین دینی نباشیم.

در سایه این اقدامات تأمینی، دستگاه‌های فرهنگی و اسلامی نیز می‌توانند نسبت به طراحی برنامه‌های فرهنگی و هنری و حتی راه‌اندازی بازارچه‌های صنایع دستی و فروش محصولات فرهنگی و حجاب نیز اقدام کنند.

ناگفته نماند که در سال‌های گذشته در بعضی از سواحل با مدیریت سپاه کربلا، طرح‌های سالم‌سازی دریا به شکل موفق و شایسته‌ای اجرا شده بود که بهره‌مندی از تجارب این عزیزان و استفاده از توان و ظرفیت آنان نیز در حصول نتیجه مثبت، مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار