وزیر بهداشت:

بیش از ۱۷ هزار پایگاه بهداشت عشایری در کشور فعال است

نمکی گفت: هم‌اکنون ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت در دورترین نقاط عشایری داریم و جایی از این مناطق را نداریم که بهورز حضور نداشته باشد.
کد خبر: ۴۶۴۲۳۰
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۶ - 28June 2021

بیش از ۱۷ هزار پایگاه بهداشت عشایری در کشور فعال استبه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سعید نمکی وزیر بهداشت در آیین توزیع کاروان‌های خانه بهداشت عشایری و اعزام ۹۲ خانه بهداشت سیار به سراسر کشور اظهار داشت: کوچ و کوچ‌نشینی فقط یک حرفه و امرار معاش و کسب درآمد نیست، بلکه یک فرهنگ اصیل ناب در ایران زمین با قدمت هزاران ساله است که اگر از تاریخ حذفش کنیم، تکه‌های این پازل را حذف کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه کوچ‌نشین خلق و خوی متفاوت از دیگر مردم دارد، گفت: ما برای ارائه خدمت به کوچ‌نشینان طراحی عالمانه‌ای داشتیم و الان ۱۷ هزار و ۵۰۰  خانه بهداشت در دورترین نقاط عشایری داریم و جایی از این مناطق را نداریم که بهورز نداشته باشد. در کاهش مرگ و میر کودکان و زنان و همچنین در مدیریت کووید، خانه‌های بهداشت بزرگترین دروازه‌بان‌ها برای سیل عظیم بیماری بودند که اگر نبودند، ما هم پاسخگوی این نیازها نبودیم.

وی گفت: دو جا برای ما مهم بود؛ اول حاشیه شهرها و دوم جمعیت عشایر که تنها امید آنها محل‌ها و امکاناتی است که در محل کوچ آنها قرار دادیم که اگر زن بارداری با وجود درد زیاد فوت کرد، آیا باید جسدش را پای سیاه چادر دفن کنند؟ آیا پیرمرد و پیرزن عشایر به دلیل فشار خون بالا باید دچار سکته مغزی شود؟ و سوار قاطر کیلومترها ببرند تا به بیمارستانی برسند؟ این ابتکار خانه‌های بهداشت عشایر زیباترین نگاه به خدمات سلامت بود.

نمکی ادامه داد: الان ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تحویل می‌دهیم و تخت آی‌سی‌یو را دو برابر می‌کنیم و هیچ کجا گزارشی از سرگردان بودن بیمار پشت در بیمارستان نداشتیم که اگر بود، آنهایی که برای دو روز تاخیر واکسن چه کردند، حتما به آن می‌پرداختند که من باز هم عذرخواه مردم هستم برای این موضوع؛ اما هرچه توسعه زیرساختی مویرگی در کشور بیشتر داشته باشیم هزینه‌های دیگرمان کم خواهد شد.

وزیر بهداشت با اشاره به واکسن کرونای ایرانی گفت: من به عنوان وزیر گاهی برای گرفتن واکسن از خارج التماس کردم، حالا خودمان به این درجه رسیدیم و و اکسن تولید می‌کنیم و حتی همین آمریکایی‌ها که می‌گفتند ما تحریمی برای موارد درمانی نداریم، هفته پیش بایدن گفت اجازه می‌دهیم دارو را وارد کنید که همین تشت رسوایی آنها است و حالا ما به کشورهای واکسن‌ساز دنیا پیوستیم.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار