حقوق بشر، کلیدواژه جنایات آمریکا/ یادداشت

آمریکا واژه حقوق بشر را برای پیشبرد اهداف تمامیت‌خواهانه خود به‌کار می‌برد

نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد غرب به رهبری آمریکا هیچ نگاه ارزشی به حقوق بشر ندارد و دموکراسی، حقوق بشر و آزادی، همگی ابزار‌هایی در دست آمریکا به‌منظور اِعمال فشار بر رقبا و دشمنان است.
کد خبر: ۴۶۴۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۴۸ - 29June 2021

امریکا واژه حقوق بشر را برای پیشرفت اهداف خود بکار می‌بردگروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌ـ مصطفی خوش‌چشم؛ آمریکایی‌ها دهه‌هاست که با سوءاستفاده از ارزش‌هایی همچون حقوق بشر، دموکراسی، مشروعیت و... سعی می‌کنند تا از این ارزش‌ها به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار به رقبا و دشمنان خود استفاده کنند.

آمریکا از حکومت‌های دیکتاتوری حمایت و رسماً اعلام می‌کند که این کشور‌ها تا زمانی که مزایای اقتصادی به آمریکا برسانند، کاری به مسائل داخلی آن‌ها ندارد و توقع هم ندارد راه و روش آمریکایی را در زندگی بکار ببندند به این معنا که حقوق بشر برای آمریکا مهم نیست.

آمریکایی‌ها معتقد هستند که حقوق بشر ابزاری ظاهری است که به بودجه زیادی نیاز ندارد؛ واکنش دولت ترامپ و دولت بایدن به مسئله جمال قاشقچی که توسط دولت عربستان قصابی شد، بسیار واضح است؛ چرا که هر دو دولت به‌طور مشابهی از تنبیه عربستان بر پایه عملی‌سازی شعار‌های حقوق بشری که می‌دادند، خودداری کردند و هم بایدن و هم ترامپ دلیل این امر را داشتن مزایای اقتصادی رابطه با عربستان بیان می‌کردند.

در جنگ‌های خاورمیانه، ویتنام، کره، افغانستان، عراق و هر جای دیگری که ردپایی از آمریکا می‌بینید، کمترین مسئله‌ای که بدان اهمیت داده شده مسئله حقوق بشر است و اصولاً حقوق بشر آمریکایی در دوگانگی و استفاده ابزاری معنا پیدا می‌کند. در شرایطی که چند سال پیش وقتی در سازمان ملل قرار بود، اسم عربستان و امارات بواسطه جنایاتشان در یمن در لیست ناقضان حقوق کودک قرار گیرد، اسم عربستان و امارات با حمایت آمریکا و با تهدید به اینکه بودجه‌های کمک خود به سازمان ملل را متوقف خواهند کرد، حذف شد.

نمونه‌های بسیاری وجود دارد که نشان می‌دهد غرب به رهبری آمریکا هیچ نگاه ارزشی به حقوق بشر ندارد و دموکراسی و حقوق بشر و آزادی و... ابزار‌هایی در دست آمریکا به منظور فشار بر رقبا و دشمنان است. یکی از مواردی که اخیراً جنجال برانگیز شده پیدا شدن بقایای کودکان بومی و سرخپوست در دو شهر کاناداست که باعث شرمساری بشریت است. اگر چنین مسئله‌ای در کشور‌های خاورمیانه اتفاق افتاده بود، تحریم‌ها و قطعنامه‌های مکرری علیه آن کشور اعمال می‌شد.

اما متاسفانه به دلیل این که در کانادا چنین اتفاقی رخ داده هیچ اقدامی از سوی نهاد‌های بین‌المللی صورت نمی‌گیرد؛ چون نهاد‌های بین‌المللی تحت نفوذ آمریکا و غرب هستند که از آنها به‌عنوان ابزار‌هایی برای فشار بر رقبا و دشمنان استفاده می‌شوند و پر واضح است نیازمند تغییرات بنیادین هستند از جمله ایران می‌بایست با ایجاد ائتلاف با دیگر کشور‌های جبهه مخالف غرب رویکردی تهاجمی و آفندی را نسبت به غرب و ادعا‌های حقوق بشر غربی اتخاذ کنند تا این رویه‌های معیوب اصلاح شود.

در این راستا سال‌ها پیش گزارش حقوق بشر آمریکا را در کمیته‌ای در مجلس تدوین شد و قرار شد وزارت خارجه به صورت سالیانه چنین گزارشی را گردآوری و منتشر کند که متاسفانه در این زمینه خیلی فعالانه برخورد نشد. توقع بر این است در دولت آینده با اتخاذ یک رویکرد فعالانه و کنشگرانه در این زمینه به جای ماندن در جایگاه متهم با استفاده از دیپلماسی رسانه‌ای نهاد‌های بین المللی و ایجاد ائتلاف در نهاد‌های بین المللی و با استفاده از دیپلماسی عمومی و رسمی ما بعنوان مطالبه‌گر حقوق بشر موضع‌گیری کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار