بازخوانی/

مروری بر زندگی‌نامه شهید «شیخ محمد صادقی»

شهید «محمدحسین صادقی» در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از جانب مردم دورود و ازنا انتخاب شد و در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ با اقامه نماز جماعت حزب جمهوری اسلامی به امامت ایشان، همراه با ۷۲ تن از یاران باوفای جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
کد خبر: ۴۶۴۳۱۴
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳ - 28June 2021

مروری بر زندگینامه شهید «شیخ محمد صادقی» از شهدای هفتم تیرماهبه گزارش دفاع‌پرس از خرم آباد، شهید «شیخ محمدحسین صادقی» از علما و فضلای اهل لرستان در سال ۱۳۰۲ هجری ـ شمسی در خانواده‌ای روحانی پا به‌ عرصه وجود گذاشت در ابتدا نزد پدرش علوم دینی مقدماتی را فراگرفت و در حالی‌ که کار کشاورزی انجام می‌داد به کودکان و نوجوانان روستاهای محل قرآن می‌آموخت.

در سن ۱۸ سالگی به قصد تحصیل روانه قم شد و در حوزه‌های علمیه آن شهر، نزد استادانی چون امام موسی صدر و حاج شیخ حسن قمی و آیت‌الله بروجردی به آموختن علوم دینی و حوزوی پرداخت.

بعد از رحلت آیت‌ الله بروجردی به جلسات درس امام خمینی (ره)، آیت‌الله العظمی گلپایگانی و مرعشی نجفی وارد شد و با استفاده از ذخائر علمی آن بزرگواران شیوه اجتهاد و استنباط احکام الهی را آموخت.

در متن اجازاتی که مراجع بلندپایه به وی تفویض کرده‌اند به مقام علمی‌اش اشاره شده از جمله در بخشی از اجازه‌نامه‌ای که در سال ۷۲ هجری قمری در سن ۲۸ سالگی از طرف مرحوم آیت‌الله اراکی برای ایشان صادر شده چنین آمده است: «شیخ محمدحسین صادقی سنین عدیده و مدت متمادیه در حوزه مقدسه قم در محضر دانشمندان، فضلا و علما عمر خود را صرف تحصیل علوم شرعیه و نوامیس الهیه و اخلاق نبویه نموده‌اند تا این‌که مرتبه‌ جلیله وافری از علوم را فرا گرفته و از جهت علمی و عملی و اخلاقی آراسته و شایسته و برجسته شده‌اند».

وی از جمله روحانیونی بوده که برای تبلیغ احکام شریعت به نقاط مختلف کشور سفر کرده و با تشکیل جلسات مذهبی و ایراد سخنرانی به ارشاد مردم پرداخته است.

در قیام خونین ۱۵ خرداد ۴۲ در تظاهرات اعتراضی مردم قم، علیه رفراندوم اعلام شده از سوی حکومت وقت، فعالانه شرکت کرد و در همان روز توسط ماموران دستگیر و پس از سه روز زندانی در شهربانی قم به زندان قزل‌قلعه تهران منتقل می‌شود.

وی مدتی در زندان هم‌سلول آیت‌ الله طالقانی بود و پس از رهایی از زندان، مجدداً همچون گذشته به فعالیت سیاسی و مبارزاتی خود ادامه داد.

در ۱۶ رمضان ۵۷ توسط ساواک الیگودرز دستگیر و به زندان افتاد بعد از آزادی ناچار به قم رفت و در آن‌ جا به دعوت مردم سنجان اراک مدتی رهبری تظاهرات و اعتراضات مردم آن دیار علیه حکومت شاه را عهده‌دار بود.

پس از پیروزی انقلاب، مسئولیت کمیته انقلاب در شهر ازنا را به عهده گرفت و با کمک مردم، اقدام به تشکیل نهادهای انقلابی نمود آن‌گاه طی حکمی از سوی آیت‌الله مشکینی ریاست دادگاه انقلاب اسلامی الیگودرز به او محول شد.

شهید محمدحسین صادقی در انتخابات اولین دوره مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از جانب مردم دورود و ازنا انتخاب شد و در شامگاه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ با اقامه نماز جماعت حزب جمهوری اسلامی به امامت ایشان، همراه با ۷۲ تن از یاران باوفای جمهوری اسلامی به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها