فرمانده نداجا:

مرکز هماهنگی همکاری‌های بین‌المللی امنیت دریایی در چابهار افتتاح می‌شود

امیر دریادار خانزادی از افتتاح مرکز هماهنگی همکاری‌های بین‌المللی امنیت دریایی در چابهار طی روزهای آتی خبر داد و گفت: نیرویی دریایی ارتش با افتتاح این مرکز، تمام تلاش‌های خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد.
کد خبر: ۴۶۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۲ - 29June 2021

دریادار خانزادیبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و رئیس ششمین دوره اجلاس «آیونز»، در هفتمین نشست فرماندهان نیروی دریایی کشور‌های حاشیه اقیانوس هند (عضو آیونز) که در جزیره ریونیون واقع در غرب جزیره ماداگاسکار در اقیانوس هند جنوبی برگزار شده است، ضمن تشکر از برگزاری شایسته اجلاس، اظهار داشت: اطمینان دارم با تبادل نظر و ارائه دیدگاه‌های سازنده و از طریق هم‌افزایی توانمندی‌های موجود، می‌توانیم گام‌های مؤثری در جهت تحقق اهداف همایش برداریم.

وی با تأکید بر اینکه دریا فرصتی بزرگ برای پیشرفت هر ملتی است و بهره‌برداری صحیح از آن موجب اتصال به زنجیره‌های امنیت، رفاه، ثروت و منزلت می‌شود، افزود: اتصال به دریا بخشی از وزن ژئوپلیتیک کشور‌های ساحلی و دریایی محسوب می‌شود و آن‌هایی که به این دروازه عظیم متصل هستند، فرصتی مناسب برای تعامل با دوستان، افزایش مرز و امکان تولید ملی را در اختیار دارند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش امنیت دریایی را مسأله‌ای جمعی و جهانی دانست و گفت: امنیت دستاوردی ملی با تأثیرات متقابل جهانی است و در سایه آن چرخه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی شکل گرفته و با تأثیر متقابل جاری می‌شود؛ با این نگاه اقتصاد بدون امنیت مانند سراب است و امنیت بدون اقتصاد موضوعی دست‌نیافتنی است.

دریادار خانزادی ادامه داد: امنیت دریایی حاصل توجه همه کشور‌های ساحلی به دریا‌های پیرامونشان، حکمرانی خوب بر دریا‌های تحت حاکمیت، آگاهی محیطی از دریا و تعامل‌های منطقه‌ای و جهانیِ هم‌افزا، برای جلوگیری از شکل‌گیری کانون‌های ناامنی در دریا‌های آزاد است.

وی نیروی دریایی را بخش مهمی از چرخه تمدنی دریایی دانست و بیان کرد: این امنیت دریایی است که تضمین‌کننده کسب ثروت و بهره‌مندی ملت‌ها از منافع دریایی است و این نیرو‌های دریایی هستند که امنیت آب‌های آزاد و بین‌المللی را برای فعالیت‌های دریایی به ویژه در عصر اقتصاد آبی فراهم می‌کنند.

فرمانده نداجا با اشاره به برگزاری شش دوره اجلاس آیونز، خاطرنشان کرد: فرماندهان نیرو‌های دریایی کشور‌های منطقه اقیانوس هند از سال ۲۰۰۸ با هدف افزایش آگاهی‌های محیطی و توسعه تعاملات جمعی گرد هم آمده‌اند تا امنیت دریایی را در منطقه اقیانوس هند تقویت کنند. در شش دوره گذشته همه کشور‌هایی که ریاست اجلاس را بر عهده گرفتند، تلاش‌های جدی برای نزدیک شدن اجلاس به اهداف اجلاس را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

امیر خانزادی با اشاره به مشارکت فعال نیروی دریایی ارتش جمهوری به‌عنوان رئیس دور‌ه‌ای اجلاس ششم آیونز، اقدامات انجام شده توسط این نیرو را برشمرد و گفت: پس از نشست فرماندهان در سال ۲۰۱۸، سه سال پر تکاپو را در منطقه اقیانوس هند پشت سر گذاشتیم. هدایت تلاش‌های جامعه آیونز و ایجاد هماهنگی‌های چندجانبه و اطلاع‌رسانی در مورد رویداد‌های آیونز، هدایت کارگروه امنیت دریایی و برگزاری دو مرحله جلسه کارگروه، برگزاری مسابقات مقاله‌نویسی و اعطای جوایز به نویسندگان مقالات برتر، برگزاری جلسات مربوط به رزمایش مرکب دریایی در بندرعباس ذیل کارگروه امنیت دریایی و آماده کردن میدان برای اجرای اولین رزمایش دریایی آیونز که به علت فراگیری کرونا تاکنون متوقف مانده، از جمله اقدامات نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بوده است.

وی ادامه داد: با هماهنگی برای برگزاری کارگروه‌های تبادل اطلاعات و مقابله با بلایای طبیعی و مشارکت فعال در جلسات آن‌ها از دیگر موضوعات مهمی بوده که به آن پرداخته است و نتایج و دستاورد‌های آن‌ها برای بررسی در جلسه محرمانه فرماندهان اعضای اجلاس به اشتراک گذاشته خواهد شد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش با اشاره به تدوین اولین کتاب تاکتیکی آیونز با بهره‌گیری از ظرفیت‌های دانشی و با تمرکز بر نیاز‌های موجود آیونز در موضوعات مقابله با دزدی دریایی، تبادل اطلاعات و مقابله با بلایای طبیعی، گفت: این اقدام مهم می‌تواند هم‌زبانی برای انجام عملیات مشترک در دریا را تسهیل کرده و اجرای آن را با تمرکز بر منطقه آیونز میسر کند. لازم است از همه اعضای اجلاس به‌ویژه کشور‌های هند، استرالیا، بنگلادش که ما را در این مسیر یاری داده‌اند صمیمانه تشکر کنم.

دریادار خانزادی برگزاری دو مرحله رزمایش مرکب دریایی بین ایران، روسیه و هند را از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوره از اجلاس برشمرد و تصریح کرد: در این دوره از اجلاس، دو عضو ناظر روسیه و چین تعامل سازنده‌ای را برای اقدامات عملی در موضوع دستیابی به امنیت جمعی در منطقه‌ی شمال اقیانوس هند انجام داده‌اند.

وی انفعال توأم با فعالیت هدفمند برخی از اعضای اجلاس را خطری برای تضعیف آیونز دانست و تأکید کرد: اگرچه کلیت اجلاس و مشارکت‌های آن برابر منشور موضوعی داوطلبانه است، اما یکی از موضوعاتی که در این دوره با آن مواجه بودیم، انفعال توأم با فعالیت هدفمند برخی از اعضای اجلاس بود؛ اکنون شاهد شکل‌گیری ائتلاف‌هایی با حضور تعدادی از اعضای این اجلاس در منطقه شمال اقیانوس هند، دریای عمان و خلیج فارس هستیم که فعالیت آن‌ها نه‌تنها همگرایی‌های منطقه‌ای را تقویت نمی‌کند، بلکه تلاش‌های هم‌افزای اجلاس آیونز را به‌عنوان مهمترین بستر همگرایی برای دستیابی به امنیت جمعی را به طور جدی تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهد و تضعیف می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: باید بپذیریم حضور دوگانه دیگران باعث می‌شود اجلاس آیونز بی‌رمق و به یک دورهمی تشریفاتی تبدیل شود؛ در این بین رقابت‌های منطقه‌ای نیز بر همگرایی‌های امنیت دریایی سایه انداخته و به شکل مضاعفی کارکرد‌های اجلاس را متأثر می‌کند.

امیر خانزادی با تأکید بر اینکه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان رئیس کارگروه امنیت دریایی، تمام تلاش‌های خود را برای هموار کردن مسیر تعاملات منطقه‌ای خواهد کرد، ادامه داد: در این راستا طی ماه آینده مرکز هماهنگی همکاری‌های بین‌المللی امنیت دریایی با اهداف پایش محیط امنیتی اقیانوس هند، افزایش آگاهی‌های محیطی از طریق به اشتراک‌گذاری اطلاعات دریانوردی سفید، به اشتراک گذاشتن داده‌های هواشناسی و اقیانوس‌شناسی محلی و منطقه‌ای، ایجاد هماهنگی برای اقدامات امنیت‌آفرین در دریا‌های آزاد مجاور، هدایت رزمایش‌های مرکب دریایی را در منطقه چابهار و در مجاورت اقیانوس هند افتتاح خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: این فعالیت‌ها به معنی حرکت برای بهبود امنیت دریایی در منطقه اقیانوس هند است و از هم‌اکنون از اعضای آیونز برای شرکت در مراسم افتتاحیه این مرکز دعوت به عمل آورده می‌شود.

فرمانده نیرویی دریایی ارتش در پایان گفت: با ملاحظات مطروحه به نظر می‌رسد زمان آن رسیده است که به‌طور جدی به دنبال تأسیس دبیرخانه دائمی اجلاس باشیم و پیشنهاد‌های مطروحه را با جدیت بیشتری دنبال کنیم.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار