یادداشت/

حقوق بشر به سبک آمریکایی

دولت ایالات متحده در حالی بر کرسی قضاوت عملکرد بشری سایر کشور‌ها تکیه می‌زند که خود در داخل نیز به طور مکرر و فاحش حقوق بشر را نقض می‌کند.
کد خبر: ۴۶۴۴۴۶
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ - 29June 2021

حقوق بشر به سبک آمریکاییگروه استان‌های دفاع‌پرس_ ولی‌الله شیرامه؛ دولت ایالات متحده در حالی بر کرسی قضاوت عملکرد بشری سایر کشور‌ها تکیه می‌زند که خود در داخل نیز به طور مکرر و فاحش حقوق بشر را نقض می‌کند.

دوازدهم تیر سال ۱۳۶۷یادآور اقدام ضد بشری دولت آمریکا در شلیک به هواپیمای مسافربری از ناو وینسنس است، دولت خبیث و جنایتکار و مزدور آمریکا از فرمانده این ناو تجلیل کردند، لذا هیچ‌گاه حادثه تیر ۱۳۶۷ و شهادت ۲۹۰ مسافر بی‌گناه را هرگز فراموش نخواهیم کرد.

وضعیت وخیم حقوق بشر در داخل آمریکا

الف: آزادی حمل سلاح

آزادی حمل سلاح و نقض حیات شهروندان از جمله مواردی است که جان و حریم شخصی شهروندان آمریکایی را به مخاطره انداخته و حق حیات و امنیت را از آن‌ها سلب کرده است. به طوری که ۸۲ درصد از کشتار‌هایی که با سلاح گرم صورت می‌گیرند در ایالات متحده رخ می‌دهند. ۷۵ درصد کشتار‌ها در آمریکا با سلاح صورت می‌گیرد که این آمار ظرف دو سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.

ب: خشونت پلیس

پلیس آمریکا برخلاف عرف متعارف که می‌باید رکن اساسی حقوق شهروندی را تأمین کند، حقوق مردم آمریکا بویژه سیاه‌پوستان را مورد تعرض قرار می‌دهد که نمونه اخیر شکنجه و قتل جورج فلوید شاهد بر این ادعا است.

ج) محکومیت‌های شدید قضایی

وزارت امور خارجه آمریکا در گزارش‌های سالانه خود از وضعیت حقوق بشر در جهان، برخی کشور‌ها را در مورد محکومیت‌های قضایی مورد نکوهش قرار می‌دهد و رویه آن را ناقض حقوق بشر قرار می‌دهد. در حالی‌که در این کشور محکومیت‌های قضایی وجود دارد که به گزارش مراجع حقوق بشری، نقض مسلم حقوق زندانیان است. مانند اعدام غیرانسانی، چون تزریق‌های مرگبار، صندلی‌های اعدام الکتریکی که این نوع اعدام‌ها در برخی ایالت در آمریکا آزاد است.

اگر به بخش دیگر از نقض حقوق بشر آمریکایی مانند نقض حقوق مسلمانان، تبعیض نژادی، نقض حقوق زنان، نقض حقوق پناهجویان، نقض حریم خصوصی و نقض حقوق مطبوعات و رسانه که از حوصله این یادداشت خارج است؛ لذا در بخش دیگر برآنیم تا به نقض حقوق بشر توسط آمریکا در سطح بین الملل اشاره کنیم که به نمونه‌ای از این پستی و رذالت دولتمردان استکبار آمریکا می‌پردازیم.

حمایت آمریکا از تروریسم

نمونه بارز این حمایت، تجهیز، آموزش و راهبری و به وجود آوردن داعش که این گروه تروریستی تکفیری در خدمت منافع آمریکا بوده و جنایت‌های بی‌شماری را مرتکب شده است؛ و اگر محور مقاومت و نقش حاج «قاسم سلیمانی» در نابودی داعش نبود چه بسا امروز دولت خودخوانده داعش با حمایت‌های آمریکا و کشور‌هایی مانند عربستان سعودی و امارات، منطقه غرب آسیا رنگ آرامش را به خود ندیده بود.

مداخله در امور داخلی کشور‌ها

مداخله در امور داخلی کشور‌ها یک سیاست مستمر و دیرین آمریکا بوده است. کشور‌هایی مانند ونزوئلا، ویتنام، پاناما، نیکاراگوئه، نیجریه، و بویژه جمهوری اسلامی ایران که در حیات چهل ساله پربرکت خود انواع سیاست‌های خصمانه آمریکا را تجربه کرده است؛ لذا هم‌پیمانانی مانند رژیم صهیونیستی که از بدو شکل‌گیری موجودیت نامشروع خود با کمک وتوی آمریکا در اراضی اشغال شده فلسطین مرتکب جنایات گوناگون شده است، نمونه دیگر از نقض دولتمردان خبیث آمریکا به حقوق دیگر کشور‌ها است.

جمع‌بندی و نتیجه

برآیند شواهد و مستندات ارائه شده حاکی از آن است که ایالات متحده آمریکا با اتخاذ رویکردی فریبکارانه، ابزاری، بزرگترین پارادوکس رفتاری را به نمایش گذاشته است؛ چرا که در عین ادعای حمایت از حقوق بشر، به نقض مکرر آن در سطح داخلی و بین المللی نیز می‌پردازد.

در واقع می‌توان گفت که آمریکا حقوق بشر را به عنوان دستاویز و ابزاری در مسیر اهداف خود بکار گرفته تا از این طریق بر سرنوشت ملت‌ها سلطه یافته و انواع فشار‌ها را بر کشور‌های مخالف خود تحمیل کند؛ لذا از وظایف اصحاب رسانه و قلم بویژه حقوق‌دانان این است که رفتار‌های ناقض حقوق بشر آمریکایی را به نمایش عموم مردم جهان بگذارند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار