به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «وحید خضاب» نویسنده کتاب در گفتوگویی با اشاره به شیوه فعالیت انتشاراتیها در انتخاب کتاب، اظهار داشت: انتشاراتیها بر اساس نیاز سنجیهای خود اقدام به چاپ کتبی میکنند که جامعه آن را نیاز دارد و به عبارت دیگر کشش خوبی در جامعه برای آن کتاب احساس میشود. چاپ کتابهای ارزشی و یا مدافعان حرم برای مخاطب جذاب است لذا انتشاراتیها به این کتابها میپردازند.
وی پیرامون کتابهای الکترونیکی افزود: وجود کتابهای الکترونیکی و یا کتابهای صوتی میتواند تاثیر بسیاری بر توسعه کتابخوانی داشته باشد، ما باید بتوانیم مخاطبان را به کتابخوانی جذب کنیم و تعداد افرادی که با دیدن محتوا و یا کتاب مناسب حاضر به خریدن و خواندن کتاب میشوند کم نیستند، باید بر روی این افراد برنامه ریزی کرد و از پتانسیل بهره برداری کنیم تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را ترویج کنیم، این طیف تاثیر خوبی را بر فضای کتاب و کتاب خوانی میگذارند.
خضاب به گسترش نا محسوس و خزنده فضای مجازی در زندگی افراد پرداخت و ابراز کرد: فن آوری تاثیر بسیاری بر تمام ابعاد جامعه داشته، گوشیهای تلفن همراه که امروز به جزو لاینفک زندگی تبدیل شده اند، میتوانند تغییراتی را در سطح فضای کتابخوانی کشور فراهم کنند و مخاطبان کتابهای مناسب را از این طریق دریافت کنند.
این نویسنده به برنامههای اجرا شده در سطح جامعه اشاره و اظهار کرد: گامهایی برای توسعه کتاب و کتاب خوانی برداشته شده، ولی میزان فعالیت کافی نیست. اگر امروز شاهد کاهش روز به روز تعداد مخاطبان کتاب هستیم موضوعی است که دلایلش را باید در شرایط و رویدادهای گذشته پی گیری کرد این مسئله تاثیر فرآیند فرهنگی است که در چند نسل دست به دست شده و شکل گرفته پس قطعا درونی کردن فرهنگ کتابخوانی نیازمند زمان بسیار است و به تدرجی ایجاد خواهد شد.
خضاب ابراز کرد: ضرورت توجه به مرحله پس از چاپ یعنی مقوله تبلیغ و توزیع کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب درست موضوع «سوژه کتاب»، تبلیغات اینترنتی و رساندن کتاب به دست مخاطب چه در شهرستانها و چه در خود پایتخت تاثیر گذار خواهد بود و میتواند مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.
وی به رویکردهای برخی انتشاراتیها برای تبلیغ کتابهایشان اشاره و تاکید کرد: تبلیغ برای جذب مخاطب و ترفندهای برخی انتشاراتیها در این حوزه سبب دیده شدن برخی کتابها و یا نویسندگان میشود، آنها کتابهای مورد استقبال مخاطب را را بلد میکنند و با کمک رسانهها، برگزاری جشن و جلسات نقد وبررسی کتاب را به مخاطب جذاب نشان میدهند، این عمل از سوی ناشران یک رانت در حوزه کتاب محسوب میشود.
این نویسنده افزود: کتاب یک کالا است و باید این مهم را بپذیریم، که یک کالای فرهنگی تا حدی از قواعد اقتصادی پیروی میکند. این کالا نیاز به تبلیغ دارد تا به اقبال عمومی برسد. بدین ترتیب تبلیغ و نیاز در جامعه دو مولفه مهم و تاثیر گذار شناخته شده که از دید اهالی نشر دور نمیماند.
خضاب پیرامون کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه» خاطرنشان کرد: کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه!» حاصل مشاهدات عاطف حزین «خبرنگار مصری» است که در سال ۱۹۹۶ به فلسطین اشغالی سفر کرده و هم در شهرهای صهیونیستنشین «از قبیل تلآویو» حضور یافته و هم در شهرهای فلسطینینشین «مانند غزه». او که به تعبیر خودش برای «شناخت آیندۀ روند صلح» راهی سرزمینهای اشغالی شده، در طول سفر، هم با شخصیتهای سیاسی فلسطینی و غیرفلسطینی و هم با مردم عادی دیدار و گفتگو داشته و مشروح این گفتوگوها را در کتاب خود درج کرده است. به این ترتیب، با خواندن کتاب او، شناختی دقیقتر از آنچه در سرزمینهای اشغالی میگذشته به دست خواهیم آورد.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱