یادداشت/ شهاب شعبانی‌نیا

قدرت پهپادی جبهه مقاومت؛ چالش جدید ارتش تروریست آمریکا

برخورداری جمهوری اسلامی ایران از پهپاد‌هایی با برد هفت هزار کیلومتر می‌تواند توان عملیاتی نیرو‌های مسلح کشور را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.
کد خبر: ۴۶۵۰۵۵
تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۳ - 04July 2021

.گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- شهاب شعبانی‌نیا؛ زمستان سال گذشته و در روزهای پایانی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین ایالات متحده آمریکا احتمال وقوع درگیری نظامی میان ایران و آمریکا تا حد بسیار زیادی افزایش یافت و به این سبب، نیرو‌های مسلح کشور به‌منظور افزایش آمادگی خود و نمایش توان بازدارندگی دفاعی کشورمان رزمایش‌های متعددی را برگزار کردند. در بخشی از این رزمایش‌ها توان پهپادی کم‌نظیر ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران نیز به نمایش درآمد.

بنا به گفته‌ی فرماندهان عالی‌رتبه نظامی کشورمان و حجت‌الاسلام «علوی» وزیر اطلاعات، تصمیم ترامپ برای جنگ‌افروزی علیه ایران کاملاً جدی بود؛ اما برگزاری سلسله رزمایش‌های یادشده، نقش مؤثری در ممانعت از وقوع جنگ داشت.

در این رزمایش‌ها علاوه بر نمایش گوشه‌ای از توان موشکی بالای ایران، قدرت پهپادی کشورمان هم نقش مؤثری در تغییر تصمیمات دشمن ایفا کرد و جمهوری اسلامی برگ برنده جدیدی را، رو کرد.

فروردین‌ماه امسال نیز ژنرال «کِنِت فرانک مک‌کنزی» فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی تروریست‌های آمریکایی در غرب آسیا موسوم به «سنتکام» در سخنانی به از دست رفتن برتری هوایی ارتش آمریکا در برابر ایران اذعان کرد.

فرمانده تروریست‌های سنتکام در جلسه استماع کمیته خدمات نیرو‌های مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سخنانی قابل تأمل گفت که «استفاده گسترده ایران از پهپاد‌های کوچک و متوسط برای عملیات‌های شناسایی و هجومی بدین معناست که برای اولین بار از زمان جنگ شبه جزیره کره [اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی] ما بدون برتری کامل هوایی، عملیات انجام می‌دهیم.»

مک‌کنزی همچنین گفته است: ما سخت در تلاش برای جبران ضعف‌های خود برای مقابله موثر با پهپاد‌ها هستیم. پهپاد‌های کوچک و ارزان قیمت، به سختی شناسایی می‌شوند و شکست آن‌ها مشکل است. تلاش‌ها برای یافتن راه‌هایی جهت قطع ارتباط و کنترل بین پهپاد و اپراتور آن، بهبود حسگر‌های رادار برای شناسایی سریع تهدید هنگام نزدیک شدن و یافتن روش‌های موثر الکترونیکی و جنبشی برای پایین آوردن این پهپاد‌ها در جریان است.

وی خاطرنشان کرده است که نصب حصار و تور با ارتفاع زیاد نیز می‌تواند به عنوان یک اقدام محافظتی مورد استفاده قرار گیرد؛ اما هنوز در این زمینه به نتیجه مطلوب نرسیده‌ایم.

این درحالی است که تاکنون تاکتیک ایالات متحده آمریکا در تمامی حملات نظامی، بهره‌گیری از حملات متعدد و پردامنه هوایی و موشکی بوده است تا بدین وسیله، توان رزم حریف را نابود کند و یا آن را به کمترین میزان تقلیل دهد و در مرحله بعد با استفاده از نیروی زمینی نسبت به اشغال منطقه مورد نظر خود، اقدام کند.

اعتراف این ژنرال آمریکایی به توان فزاینده دفاعی ایران، نشان‌دهنده چالش جدیدی در مسیر سیاست‌های جنگ‌طلبانه آمریکاست. استیصال آمریکایی‌ها در مواجهه با این مشکل زمانی بیشتر مشخص می‌شود که پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق از جمله عین‌الاسد و ویکتوریا طی روز‌های اخیر بار‌ها مورد حمله پهپادی گروه‌های مقاومت قرار گرفته‌اند، اما موفق نشده‌اند که اقدام مؤثری در مقابله با این پهپاد‌ها انجام دهند.

با توجه به آنچه بیان شد، افزایش توان رزمی ایران و تسلیح گروه‌های مقاومت به انواع تجهیزات دفاعی از جمله پهپاد را می‌توان گامی مؤثر در راستای سیاست اخراج آمریکا از منطقه ارزیابی کرد.

در کنار تمامی مسائلی که عنوان شد، هفته گذشته نیز سرلشکر «سلامی» فرمانده کل سپاه از تولید پهپاد‌های پهن‌پیکر با برد هفت هزار کیلومتر توسط سپاه خبر داد؛ موضوعی که می‌تواند دست ایران را برای انجام هرگونه عملیات علیه دشمنان بازتر کند و توان عملیاتی نیرو‌های مسلح کشورمان را تا حد قابل توجهی افزایش دهد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار