حجت‌الاسلام‌والمسلمین ماندگاری:

عزاداری خواهران شهدا رسالتی زینبی است

عزاداری خواهران شهید و برگزاری جلسات ختم قرآن و محافل مذهبی برای برادران شهیدشان یک رسالت زینبی است.
کد خبر: ۴۶۵۸۳
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴ - 20May 2015

عزاداری خواهران شهدا رسالتی زینبی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از مشهد به نقل از پایگاه اطلاعرسانی سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری مشهد، حجتالاسلام والمسلمین، ماندگاری رئیس موسسه روایت شهدا و کارشناس مذهبی در اولین گردهمایی خواهران شهدا با عنوان رسالت زینبی که به همت فرهنگسرای پایداری در تالار ابنسینای مشهد برگزار شد اظهار کرد: خواهران شهید باید همانند حضرت زینب (ص) پیام شهدا را به مردم انتقال دهند و یکی از راههای انتقال این مفاهیم نیز برگزاری محافل مذهبی با رویکرد یادواره شهیدان است.

وی با اشاره به اینکه خواهران شهید میتوانند پیام شهدا را در الفاظ و اعمال و رفتار خود به سایرین انتقال دهند، یادآور شد: پیام عملی خواهران شهدا گریه کردن برای شهدا است همانطور که حضرت زینب (ص) و امام سجاد (ع) با اشک ریختن حوادث عاشورا را برای مردم روایتگری میکردند.

ماندگاری بابیان اینکه استان خراسان رضوی 23 هزار شهید را تقدیم انقلاب و اسلام کرده است، ابراز کرد: بنابراین اگر خواهران و مادران این شهدا یک جلسه قرآن به یادبود شهید خود برگزار کنند خواهید دید که فضای این استان پر از عطر قرآن میشود.

حضور حضرت زینب (ص) عامل جاودانگی واقعه عاشورا

این کارشناس مذهبی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از عوامل جاودانگی واقعه عاشورا حضور حضرت زینب (ص) است، افزود: ما در طول تاریخ اسلام حضور پررنگی از خواهران مسلمان را در کنار برادرشان داشتیم که از آن جمله میتوانیم به حضور خواهر حمزه سیدالشهدا، عمه رسول الله، حضرت زینب (ص) در کنار امام حسین (ع)، سکینه خاتون در کنار حضرت علیاکبر(ع) و حضرت حکیمه خاتون در کنار امام حسن عسگری (ع) اشارهکنیم.

وی با تأکید بر اینکه نقش خواهران در کنار علماء، شهدا و انسانهای شایسته نقش بینظیری بوده است، اظهار کرد: در دوران هشت سال دفاع مقدس و پیروزی انقلاب اسلامی و عمر سیساله انقلاب نقش خواهران از اهمیت قابلتوجهی برخوردار بوده است چراکه جایگاه زنان در خلقت، انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و تمدن سازی اسلامی نیز اهمیت بسیاری برخوردار است زیرابه همان میزان که میتوانند باعث سیر صعودی افراد شوند میتوانند موجب تنزل یک جامعه را نیز فراهم سازند.

ماندگاری با اشاره به بیانات امام راحل در خصوص ضرورت حفظ شرافت بانوان در جامعه گفت: زنان میتوانند اجر 4 شهید را ببرند اما این امر در شرایطی ممکن میشود که بانوان با الگو گیری از حضرت زینب (ص) متوجه تفاوت خود و مردان در نحوه خلقت و تکالیف و وظایف باشند، چراکه بر اساس سیره حضرت فاطمه الزهرا (ص) و حضرت زینب (ص) زنان باید امور نرمافزاری خانواده و جامعه را بر عهده بگیرند.

رئیس موسسه روایت شهداادامه داد: حضرت زینب (ص) در کنار امام حسین (ع) در کربلا حضور داشتند اما از ورود به امور مردانه پرهیز میکردند حتی هنگامیکه قصد افشاگری داشتند از کودکان خواستند تا در کنارشان بایستند تا بهدوراز چشم نامحرمان وقایع عاشورا را بازگو کنند.

حفظ حریم زن و مرد در سیره حضرت زینب (ص) مشهود بود

وی بابیان اینکه تفاوت در خلقت موجب تفاوت در تکلیف نیز میشود، ابراز کرد: حفظ حریم بین زن و مرد درواقع نتیجه آگاهی افراد از تفاوت در تکلیف است که این موارد بهخوبی در زندگی حضرت زینب (ص) مشهود بود بهنحویکه به دلیل آگاهی به وظایف در دوران بعد از واقعه عاشورا از برادرزاده خود بهعنوان ولی اطاعت میکردند.

ماندگاری گفت: ولایت مداری در زندگی زنان تأثیر مثبت بسیاری خواهد داشت بهنحویکه زنان به دلیل ترس از امور مختلف به دنبال ولی و سرپرستی برای خود هستند و این ولایت مداری آنان را از خطرات مصون نگه میدارد.

این کارشناس مذهبی گفت: خواهران شهید باید با الگو گیری از زوایای مختلف شخصیتی حضرت زینب (ص) راه برادران خود را دنبال کنند و رسالت زینبی خود را به انجام رسانند.

نهضت و رسالت زینبی را احیاء کنیم

در ابتدای این همایش حامد صادقی، مدیر فرهنگسرای پایداری هدف از برگزاری همایش رسالت زینبی را ترویج فرهنگ رسالت ایثار و شهادت در جامعه دانست و اظهار کرد: در فرهنگسرای پایداری بر آن شدیم نهضت و رسالت زینبی را به دست بانوان در خانوادهها و در سطح قلوب مردم راهاندازی کنیم.

صادقی ادامه داد: اگر خواهان نشر پیام دفاع مقدس و پیام شهدا هستیم، باید از ظرفیت عظیم خواهران شهدا استفاده کرد که خدا را شکر با استقبال خوبی مواجهه شدیم.

وی تصریح کرد: برای هر شهید باید یک یادواره، حتی به وسعت خانواده، داشته باشیم و وصیتنامه، خاطرات و حتی یک عکس شهید در قالب ویژهنامه یا کتاب اهدا به خانواده شهدا و نیز جمعآوری خاطرات شهیدان از زبان والدین، از برنامههای سال 94، فرهنگسرای پایداری است که با همکاری خواهران شهید در حال جمعآوری و اجرا است.

مدیر فرهنگسرای پایداری در مورد شناسایی خواهران شهید گفت: از طریق شبکه رزمندگان مرتبط با فرهنگسرا و مساجد و تشکلهایی که با خانوادههای شهدا در ارتباط هستند توانستیم این عزیزان را شناسایی کنیم.

 حاج صادق آهنگران نیز در رابطه با برگزاری این همایش گفت: اینچنین مراسمی در کشور با موضوعات مختلفی برگزارشده است اما در سطح کشور اولین برنامهای بود که برای خواهران شهید برگزار شد، حرکت نو و جدیدی بود و ان­شا الله با اهداف بزرگی که اعلام شد، ادامه پیدا کند.

در ادامه مراسم، خواهران شهدا با در دست داشتن قاب عکس برادران شهید خود میثاق نامه خواهران شهدا را قرائت کردند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار