به گزارش خبرنگار دفاعپرس از مشهد، حجتالاسلام «حیدر مصلحی» رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس در نشست شورای مدیران ادارهکل حفظ آثار دفاع مقدس استان خراسان که امروز با حضور سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسعفلیزاده» مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی و سایر اعضا در مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان برگزار شده بود، اظهار داشت: همانطور که در دوران دفاع مقدس، هیچکدام از شیوههای مرسوم فرماندهی نظامی قابلیت اجرا نداشت و رزمندگان ما ملزم به اجرای رزم و فرماندهی عملیاتها به شیوه مخصوص به خود بودند، امروزه نیز در عرصههای مرتبط با دفاع مقدس، هیچکدام از شیوههای مدیریتی مصطلح و مرسوم در دنیا قابلیت اجرا ندارد و فقط با استعانت از طریقت شهدا میتوان به توفیق رسید.
وی افزود: شیوه مدیریتی دفاع مقدس همان مجموعه آداب و رفتارهایی است که در سیره فرماندهان شهید جبهههای نبرد حق علیه باطل متجلی بود؛ همان شیوهای که شهید سلیمانی به آن باور داشت، ۴۰ سال نیز به آن معتقد و ملتزم ماند و در نهایت به برکت همین وفادار ماندن به ارزشها، خداوند متعال برترین عاقبت بخیری را به او عنایت کرد.
جبههها دانشگاهی برای تربیت و تعالی رزمندگان بودند
رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس با اشاره به روایت مربوط به حاجات ثلاثه حضرت موسی (ع) در زمان ابلاغ دستور رسالت خاطرنشان کرد: اگر رهبر معظم انقلاب اسلامی، دفاع مقدس را یک گنجینه تمام نشدنی میدانند، به این خاطر است که پدیده دفاع مقدس محدود به یک رویداد تاریخی در یک برهه زمانی هشت ساله نبود بلکه موید یک سبک زندگی تازه برپایه باورها و ارزشها بود که از جمله در حوزههای مدیریتی و فرماندهی، دستاوردهای آموزنده بیشماری ارائه میکند.
وی ادامه داد: هنگامی که پروردگار متعال به حضرت موسی (ع) امر کرد تا رسالت خود را آغاز نماید، قرآن کریم نقل میکند که حضرت سه خواسته مهم از خدا داشت که خداوند عالم نیز به او عطا نمود. این سه خواسته عبارت بودند از «شرح صدر»، «آسان شدن کارها» و «گشایش بلاغت زبان» که درخصوص خواسته اول، روایت ویژهای از جانب پیامبر گرامی اسلام (ص) صادر شده است.
مصلحی تصریح کرد: روزی یکی از اصحاب نزد پیامبر اکرم (ص) مشرف شده و از حضرت سوال میکند که معنای شرح صدر چیست. حضرت در پاسخ به این فرد، شرح صدر را مشتمل بر سه موضوع دانسته و میفرمایند که اگر بندهای «اَلتَجافی عَن دارِ الغُرُور وَ الاِنابةَ اِلي دارِ الْخُلُود وَ الاِستعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوت» داشت، خداوند متعال به او شرح صدر عنایت نموده است.
وی تأکید کرد: «اَلتَجافی عَن دارِ الاُمور» به معنای آمادگی انسان برای عبورکردن از امورات و دل نبستن به امیال دنیوی است. «الاِنابةَ اِلي دارِ الْخُلُود» یعنی انسان همواره به فکر جمع کردن ره توشه برای آخرت خود باشد و «اَلاِستعدادَ لِلمَوتِ قَبلَ نُزولِ المَوت» به معنی نهادینه شدن یاد مرگ در انسان است و پیامبر اکرم (ص) از این سه محور به عنوان الزامات تحقق شرح صدر یاد میکنند.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس ابراز داشت: دفاع مقدس از این منظر هم یک نمونه کامل برای الگوگیری ماست چراکه دنیاگریزی، ثواباندوزی و آمادگی همیشگی رزمندگان و فرماندهان برای شهادت هر سه از سرفصلهای شرح صدر است که خداوند متعال به پیامبر اولوالعزم خود عنایت کرد و جبههها که دانشگاه خودسازی بودند، شرایط تهذیب و تعالی را به گونهای فراهم کرد که رزمندگان نیز از این عنایت خاص تربیتی پروردگار بهرهمند شوند.
روحانیت در دفاع مقدس، خطشکن عملیاتها بود
مصلحی با بیان خاطرهای از ماجرای حضور ۲۵۰ طلبه حوزههای علمیه در یک عملیات خاص گفت: در سال ۱۳۶۲ که از جمله نقاط اوج تاریخ رزمی دفاع مقدس بود و عملیاتهای سخت و حساسی از جانب رزمندگان اسلام به وقوع میپیوست، من به عنوان نماینده حضرت امام در قرارگاه کربلا به همراه آقایان میرمرشدی، ذوالنور و شهید میثمی در جلسات فرماندهان ارشد جنگ در قرارگاه خاتمالانبیا (ع) شرکت میکردیم. مشخصاً به یاد دارم که یکی از مباحث مطرح شده در آن جلسات این بود که استفاده دشمن از تیربارهای سنگین علیه پیشروی رزمندگان ما تبدیل به یکی از حربههای مؤثر آنها شده و نیروهای ایرانی در مواجه با این آتش مهیب چارهای جز توقف پیشروی ندارند.
وی ادامه داد: با اطلاع از این موضوع، ما به عنوان روحانیت حاضر در جبههها یک جلسه داخلی تشکیل دادیم و راهکارهای رفع مشکل را بررسی کردیم. به موجب این جلسات، آقای ذوالنور به قم برگشت، ۲۵۰ طلبه آماده به رزم را از حوزههای علمیه گزینش کرد و با خود به جبههها آورد، زمینه دریافت آموزشهای تخصصی رزمی را برای آنها در مجموعه ۲۵ کربلا فراهم آورد و در شب عملیات، ضمن انحلال دسته، تکتک این روحانیون و طلاب را در گروهانهای خط شکن عملیات تقسیم کرد.
رئیس سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس افزود: همین رزمندگان طلبه بودند که در شب عملیات، در مواجه با آتش سنگین تیربارهای دشمن که همه رزمندگان زمین گیر میشدند، دلاورانه ایستادند و در گذر گلولهها، پیرو آموزشهایی که قبلاً دیده بودند، با خطابهها قرآنی و احادیث جهادی رزمندگان را به ادامه پیشروی تشویق کردند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از پایان موفقیتآمیز عملیات، بکارگیری این طلاب رزمنده از جمله مجادلات مرسوم و معمول میان فرماندهان گردانها بود زیرا هر گروهانی که به تعداد بیشتری از این طلاب مجهز بود، عملکرد درخشانتری در شبهای عملیات و در هنگامههای سخت داشت.
مصلحی در انتها ابراز امیدواری کرد: حقیقت آن است که پیشرویهای نظام اسلامی در بسیاری از حوزهها به برکت تأسی به سیره رزمندگان و فرماندهان هشت سال جهاد و حماسه حاصل میشود ولذا ما نیز از خداوند متعال میخواهیم که ما را در امتداد طریقت نورانی شهدا استوار و ثابت قدم بدارد.
انتهای پیام/