یادداشت/ هوشنگ نوبخت

غفلت شهرداری‌ها از ایجاد مبلمان شهری با پیوست «دفاع مقدس»

«اهواز» نمونه‌ای از صد‌ها شهر ایران عزیز اسلامی است که شهرداران آن از ظرفیت‌های گوناگون محیط خود برای زیباسازی هنرمندانه جهت ایجاد مبلمان شهری‌ به‌خصوص در حوزه دفاع مقدس غفلت کرده‌اند.
کد خبر: ۴۶۶۳۲۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸ - 12July 2021

غفلت شهرداران کشور از ایجاد مبلمان شهری با پیوست دفاع مقدسگروه استان‌های دفاع‌پرس‌ ـ هوشنگ نوبخت؛ برای عکاسی از سطح شهر اهواز راهی مناطق پایتخت دفاع مقدس شدم. هرچه بیشتر لنز دوربین را می‌چرخاندم، بیشتر به نبود نگاه فرهنگی و هنری به مبلمان شهرم، به‌خصوص در حوزه دفاع مقدس پی می‌بردم.

با کمی کنکاش و تحقیق دریافتم که عدم ثبات مدیریت کلان در شهرها، وجود حاشیه‌های مختلف و درگیری‌های سیاسی و نگرشی در شورای اسلامی شهرها و نداشتن نیروهایی متخصص و البته متعهد در حوزه‌های فرهنگی، اجتماعی و زیباشناختی جامعه، باعث شده که روح شهرها طراوت و شادابی لازم را برای شهروندان نداشته باشند.

در اینکه زندگی اجتماعی و یا بهتر بگوییم، معضل بزرگ شهرنشینی به یک امر ناخواسته برای بشر تبدیل شده است، شک نداریم و باید بپذیریم که همه باید تلاش کنند که بافت، جغرافیا، چیدمان و فضای پیرامونی هر شهر را متناسب با اقلیم، فرهنگ و مطالبه مردم آن‌جا برای زندگی شهروندان فراهم آورند.

مهم‌ترین مسئولیت ایجاد بستری متناسب برای رفاه هرچه بیشتر و بهتر مردم هر شهر به عهده شهرداران است؛ شهردارانی که باید از ظرفیت نخبگان، فرهنگیان و هنرمندان منطقه خود بهترین بهره را برده و تاثیرگذارترین چهره را برای شهر و شهروندان خود ترسیم کنند.

استان خوزستان و کلانشهر اهواز به‌عنوان مرکز ثقل دفاع مقدس از جمله مناطقی هستند که قابلیت و ظرفیت بسیار بزرگی در این حوزه دارند؛ وجود رودخانه کارون در دل شهر، وجود نخلستان‌های بسیار در پیرامون زندگی مردم، بر جای ماندن آثاری ارزشمند از دوران دفاع مقدس و وجود اقوام مختلف در این جغرافیا، باعث شده که شهردار و شورای اسلامی این شهر بتوانند با نگاهی هنرمندانه، اهواز را به شهرموزه‌ای بی‌نظیر در حوزه جهاد، ایثار و شهادت تبدیل کنند.

ظرفیت کم‌نظیر گردشگری و جمعیت میلیونی راهیان نور، زائرین اربعین حسینی و بسیاری رخدادهای تاریخی، ملی، صنعتی، فرهنگی و اجتماعی دیگر، باعث می‌شود که اهواز همیشه خود را برای یک میزبانی از یک رخداد بزرگ ملی و بین‌المللی آماده کند؛ اما با گردشی در سطح شهر، شاهد فقر مبلمان شهری این نقطه از کشور در خیلی حوزه‌ها به‌خصوص دفاع مقدس هستیم.

اهواز نمونه‌ای از صدها شهر ایران عزیز اسلامی است که شهرداران آن از ظرفیت‌های گوناگون محیط خود برای زیباسازی هنرمندانه، جهت ایجاد مبلمان شهری غفلت کرده‌اند. کاری که شهرهای بزرگ و گاه کوچک دنیا سال‌هاست بدان دست زده و به واسطه همین نمادسازی‌ها، توانسته‌اند صنعت گردشگری و بستر معرفی شهرهای خود به دنیا را فراهم کنند.

غفلت بزرگ‌تری که در فضای شهری شهرهای ایران به چشم می‌خورد، عدم بهره‌مندی از وجود چهره‌ها، شخصیت‌ها و قهرمانانی است که هرکدام می‌توانند الگویی برای نسل جوان کشور باشند. شاهد هستیم که دنیای غرب و بسیاری کشورهای دیگر به‌دلیل فقر تاریخی و تمدنی به‌وسیله هنرمندان‌شان به ساخت و معرفی چهره‌ها و قهرمانانی تخیلی می‌پردازند و به‌وسیله همین الگوهای پوشالی، خودشان را به جوامع دیگر غالب می‌کنند؛ در حالی که کشور عزیز ما لبریز از اسطوره‌هایی است که در طول قرن‌ها و به‌خصوص هشت سال دفاع مقدس، توانستند جانانه و بدون هیچ اغراقی، قهرمانانه برای وطن‌شان جانفشانی و ایثار کنند.

امیدوارم در وهله اول، شهردار کلانشهر اهواز در صف اول این مطالبه به ساخت مبلمانی شهری با پیوست دفاع مقدس در جغرافیایی که لبریز از حماسه و ایثار است، اقدام کند و روح شهر را با روح شهدایی که هرچه داریم از وجود برکات آن‌هاست، تلفیق کند و در وهله دوم، دیگر شهرداران سرزمینم پیوست فرهنگی و ارزشی برای ساخت هنرمندانه فضای شهرها را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهند تا در ورودی‌ها و مراکز مهم هر شهر از کشور عزیزمان، شاهد نصب نمادهایی از حماسه‌سازان ماندگار این مرز و بوم در طول هشت سال دفاع مقدس باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار