رئیس سابق امور افغانستان وزارت خارجه مطرح کرد؛

گفت‌وگو‌های بین الافغانی بهترین راه برای حل مشکلات افغانستان

پاک‌آیین گفت: گفت‌وگو‌های بین الافغانی بدون دخالت کشور‌های فرا منطقه‌ای مانند آمریکا و عربستان می‌تواند راه‌حل خوبی برای رفع بحران کشور افغانستان باشد.
کد خبر: ۴۶۶۴۰۲
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۳ - 12July 2021

گفتگو‌های بین الافغانی بهترین راه برای حل بحران کشور افغانستان است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن پاک‌آیین» رئیس سابق امور افغانستان وزارت خارجه در گفت‌وگویی اظهار داشت: در مقطع فعلی واقعیت این است که به نظر نمی‌رسد علیرغم ادعای طالبان مبنی بر پیشروی در افغانستان راه‌حل نظامی بتواند بحران افغانستان را حل کند. حتی اگر طالبان در کابل هم مسلط شود، ولی باز هم نمی‌توان گفت دولت با ثباتی را تشکیل می‌دهد.

وی افزود: در واقع تا زمانی که همه گروه‌های قومی در افغانستان از این حاکمیت رضایت نداشته باشند و ارتش و دولت به اقدامات طالبان رضایت نداشته باشند، امکان این که طالبان بتواند در مسیر نظامی‌گری مشکلی را حل کند وجود ندارد.

 دیپلمات پیشین کشورمان همچنین بیان کرد: با توجه به این مسئله و به‌طور طبیعی مذاکرات و گفت‌وگو‌های بین الافغانی بدون دخالت کشور‌های فرامنطقه‌ای مانند آمریکا و عربستان می‌توانند راه‌حل خوبی باشد که این بحران به‌صورت مسالمت آمیز با در نظر گرفتن مصالح همه اقوام و با چارچوب قانون حل شود.

رئیس سابق امور افغانستان وزارت خارجه در ادامه خاطرنشان کرد: اقداماتی مانند آنچه ایران برای نزدیک کردن دیدگاه‌های طالبان و دولت انجام داد، اقدامات مثبتی است که باید ادامه یابد. اگر چه نمی‌توان گفت اقدامات سریع به نتیجه می‌رسد، اما تنها راه‌حل سیاسی می‌تواند افغانستان را به صلح و ثبات برساند.

پاک آیین اظهار کرد: مذاکرات تهران را می‌توان مثبت ارزیابی کرد و بیانیه‌ای هم که منتشر شد مثبت بود، اما این که در اجرا طالبان به خیلی از مفاد عمل نکرده و دنبال نظامی‌گری است و تحقق یافتن گفتگو‌ها به رویکرد طالبان بر می‌گردد که آیا به دنبال گرفتن امتیازات حداکثری است.

وی درباره‌ی اظهارات طالبان مبنی بر این که خطری متوجه همسایگان نیست گفت: بالاخره همسایگان افغانستان کشور‌های دست و پا بسته‌ای نیستند این که طالبان می‌گوید به منافع همسایگان تعدی نمی‌کند منتی نیست زیر ا اگر چنین اقدامی انجام دهد قطعاً با برخورد‌های قوی همسایگان مواجه خواهد شد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها