کارشناس علوم قرآنی مطرح کرد؛

مهمترین رویداد‌های ماه ذی‌ الحجه

مبارکی گفت: «پیامبر اکرم (ص)» در مورد فضیلت ۱۰ شب نخست ماه ذی الحجه بیان فرمودند: عبادت و کار نیک در هیچ ایّامی به اندازه این ایام ۱۰ روز اول ماه ذی الحجه فضیلت ندارد.
کد خبر: ۴۶۶۵۱۰
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲ - 12July 2021

مهمترین رویداد‌های ماه ذی‌الحجه

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محمد حسین مبارکی» کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگویی پیرامون رویداد‌های ماه ذی الحجه اظهار داشت: در روز‌هایی ابتدای ماه ذی الحجه به خاطر اعمال حج زمانی خاص محسوب می‌شود در طی این شب‌های دهگانه‌ای که قرآن کریم نیز از آن‌ها در سوره «والفجر و لیال عشر» یاد کرده و به آن سوگند خورده است وجود دارد، این سوگند به خاطر عظمت آن است. «پیامبر اکرم (ص)» در مورد فضیلت ده شب نخست ماه ذی الحجه بیان فرمودند: «عبادت و کار نیک در هیچ ایّامی به اندازه این ایّام ده روز اول ماه ذی‌ الحجه فضیلت ندارد.

وی در همین راستا اظهار کرد: بزرگان دین هنگامی که ماه ذی الحجه وارد می‌شد، اهمیت ویژه‌ای به عبادت در آن می‌دادند. مخصوصاً در دهه اوّل این ماه لذا عبادت به درگاه پروردگار بسیار مورد تاکید قرار دارد.

مبارکی به رویداد‌های ماه ذی الحجه اشاره و بیان کرد: در ماه ذی الحجه که به ماه ولایت نیز شهرت دارد رویداد‌های متعدد شکل گرفته است در روز اول ماه ذی الحجه با عنوان روز ازدواج «امام علی (ع)» و حضرت «فاطمه زهرا (س)» در تقویم ماه قمری قرار گرفته شده و در روز ۶ ذی الحجه شهادت «امام جواد (ع)» ثبت شده است. مامون «امام جواد (ع)» را بعد از شهادت پدر بزرگوارش «امام رضا (ع)» به بغداد طلبید و دختر خود ام الفضل را به اجبار به عقد ایشان در آورد چرا که از طرفی این امام بزرگوار را در کنترل خود داشته و از طرفی از آمد و شد شیعیان به منظور دیدن ایشان جلو گیری کند.

 کارشناس علوم قرآنی در همن راستا ابراز کرد: «امام جواد (ع)» پس از اینکه به بغداد رفتند، پس از مدتی از مامون اجازه خواستند تا به حج بیت الله الحرام بروند. وقتی حضرت به مدینه رسیدند در آنجا توقف کردند تا آنکه مامون مرد و برادرش معتصم به قدرت رسید از آنجا که معتصم از فضائل و کمالات حضرت «امام جواد (ع)» مطلع شد در صدد برآمد که چاره‌ای بیندیشد پس آن حضرت را به بغداد فرا خواند و پس از مدتی ایشان را به شهادت رساند.

وی به رویداد‌های ۷ ذی الحجه اشاره و اظهار کرد: در روز ۷ ذی الحجه شهادت «امام باقر (ع)» ثبت شده، ایشان پایه گذاری بسیاری از مدارس دینی و علمی محسوب می‌شوند جلسات و درس ایشان زمینه را برای توسعه اسلام ناب محمدی فراهم کرد ایشان شاگردان فراوانی را تربیت کردند که به واسطه آن‌ها توانستند نفوذ شیعه را افزایش دهند. در زمان ایشان فرقه‌های متعددی شکل گرفته بود که امام با همه آن‌ها مخالفت کردند، در روایات تاریخی بیان شده «امام باقر (ع)» با هر یک از پیروان عقاید گوناگون اهل الاراء که بر ایشان وارد می‌شدند، مناظره می‌کردند همین امر سبب می‌شد مردم مطالب بسیاری را در علم کلام از این امام بزرگوار فرا بگیرند.

 کارشناس علوم قرآنی به رویداد‌های سایر روز‌های ماه ذی الحجه اشاره و ابراز کرد: در روز ۸ ذی الحجه «امام حسین (ع)» از مکه به سمت عراق حرکت کردند همچنین در روز ۹ ذی الحجه نیز روز عرفه؛ روز دعا و نیایش به درگاه پروردگار قرار دارد در این روز حجاج در سرزمین عرفه حاضر می‌شوند به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنند و سایر مسلمانان در نقاط مختلف زمین نیز از راه دور دل به عرفه می‌سپارند و به درگاه خداوند متعال دعا می‌کنند.

مبارکی اظهار کرد: روز ۹ ذی الحجه روز شهادت مسلم بن عقیل و هانی بن عروه است مسلم بن عقیل پسر عموی «امام حسین (ع)» است که در کوفه به دست دشمنان افتاد و به شهادت رسید.

وی به رویداد روز ۱۰ ذی الحجه اشاره و ابراز کرد: روز ۱۰ ذی الحجه مصادف است با عید قربان عیدی بزرگ که نماد بندگی و اطاعت بنده از پروردگارش محسوب می‌شود روزی که حضرت «ابراهیم (ع)» به پا خواستند و امیال دنیوی خود را زیر پا گذاشتند و رازی به رضای پروردگار خود «حضرت اسماعیل (ع)» را به قربانگاه بردند تا به دستور حق لبیک گفته باشند، این روز، روز رضایت پرودگار از بنده و عبد خود است روز سربلندی انسان در مقابل امتحان الهی است.

مبارکی پیرامون رویداد فدک در روز ۱۴ ذی الحجه ابراز کرد: ۱۴ ذی الحجه مصادف است با بخشیدن فدک به حضرت «زهرا (س)» باغی که بعد از رحلت «پیامبر اکرم (ص)» توسط برخی افراد ضبط شد و حضرت «فاطمه زهرا (س)» در طی سخنرانی بزرگ خود علاوه بر مشخص کردن چهره دشمن و حرکت نادرست جامعه اسلامی بعد از رحلت «خاتم النبیین (ص)» درس‌های بزرگی برای جامعه اسلامی داشتند.

 کارشناس علوم قرآنی با اشاره به واقعه روز ۱۸ ماه ذی الحجه بیان کرد: روز ۱۸ ذی الحجه مصادف است با واقعه غدیر خم آن هم در زمان حجةالوداع که «پیامبر اکرم (ص)» ولایت «امیرالمومنین (ع)» را عملا اعلام کردند، و از مردم حاضر برای ولایت‌پذیری حضرت «علی (ع)» بیعت گرفتند، گرچه مردم پس از آن بر عهد خود پایدار نماندند و سبب خانه نشینی «امیرالمومنین (ع)» شدند.

وی با اشاره به روز مباهله اظهار کرد: روز ۲۴ ذی الحجه مصادف با روز مُباهَلَه است، درخواست لعن و نفرین الهی برای اثبات حقانیت بین «پیامبر اکرم (ص)» و برخی از مسیحیان نجران که طی آن، «پیامبراکرم (ص)» پس از مناظره با مسیحیانِ نجران و ایمان نیاوردن آنان، در نهایت «پیامبر اکرم (ع)» به آنان پیشنهاد مباهله دادند و آنان پذیرفتند با این حال مسیحیان نجران، در روز موعود از این کار خودداری کردند، زیرا به خوبی می‌دانستند که رای بر حق چه کسی است.

مبارکی به جریان خاتم‌بخشی «امیرالمومنین (ع)» و نزول آیه ولایت اشاره و خاطرنشان کرد: روز ۲۴ ذی الحجه مصادف است با روز خاتم بخشی «امیرالمومنین (ع)» است، روزی که به مناسبت کرامت حضرت «علی (ع)» و بخشیدن انگشتری خود به یک مستمند آیه ولایت نازل شد، آیه‌ای در شان «امیرالمومنین (ع)» که گواه عملکرد این امام بزرگوار محسوب می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار