توسط مدیرکل ورزش و جوانان یزد صورت گرفت؛

تشریح برنامه‌های هفته ازدواج و خانواده در «یزد»

«شریعتی» در سامانه برخط خانه مطبوعات که به مناسبت هفته ازدواج و خانواده با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد به تشریح برنامه هفته ازدواج توسط اداره کل ورزش و جوانان یزد پرداخت.
کد خبر: ۴۶۶۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۰ - 12July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از یزد، «مسعود شریعتی» مدیرکل ورزش و جوانان استان یزد امروز (دوشنبه) در نشست برخط خانه مطبوعات که به مناسبت هفته ازدواج و خانواده با حضور اصحاب رسانه استان برگزار شد اظهار داشت: در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید بسیاری در رابطه با بحث ازدواج و تشویق جوانان و خانواده‌های آن‌ها برای ازدواج آگاهانه، آسان و پایدار شده است.

وی با بیان اینکه یکی از دستگاه‌هایی که وظیفه اجرای برنامه‌های متعدد برای هفته ازدواج دارد وزارت ورزش و جوانان است افزود: در این راستا برنامه‌های متعددی هر سال توسط اداره کل ورزش و جوانان استان یزد اجرا می‌شود.
 
شریعتی با اشاره به اول ذی الحجه، ۲۱ تیر ماه که آغاز هفته ازدواج و تشکیل خانواده است به تشریح برنامه‌های این هفته توسط اداره کل ورزش و جوانان یزد پرداخت و گفت: با توجه به مسائل کرونا که در سراسر کشور وجود دارد با این حال با رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی عمده فعالیت‌های این هفته را اجرا خواهیم کرد.
 
تشریح برنامه‌های هفته ازدواج در «یزد»
 
وی تشریح کرد: پویش ازدواج جوانان همراه با کمک خیرین که شامل جهیزیه شیک و ارزان است، جمع‌آوری جهیزیه توسط خیرین، اعلام فراخوان اهدای مسکن به زوجین به مدت دو سال به صورت رایگان یا کم بها، معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، پویش «نه به تماشای جهیزیه» از رسوم منسوخ شده‌ای است که باید آن را به صورت پویشی اعلام کنیم.
 
شریعتی در ادامه گفت: برگزاری جشنواره فروش ویژه جهیزیه برای مزدوجین، برگزاری کارگاه‌های آموزشی ازدواج و خانواده به صورت گسترده با حضور مشاورین، سلسله جلسات تخصصی با حضور کارشناسان و مشاوران ازدواج و خانواده توسط فعالین این حوزه و فعالین عرصه خانواده، افتتاح پیج تخصصی ازدواج در فضای مجازی به عنوان «کافه عشق» توسط موسسه «شفا»، تجلیل از خیرین و زوج‌های موفق به مراکز مشاوره برتر، تجلیل از قضات برتر در حوزه خانواده، تهیه و انتشار محصولات فرهنگی و رسانه‌ای که در فضای مجازی بتوانیم محتوای خوبی را تولید کنیم و در اختیار جوانان و خانواده‌ها قرار دهیم.
 
وی توضیح داد: برنامه دوربین مخفی با موضوع ازدواج و اجرا به صورت خیابانی، اهدای کارت هدیه به زوجین با خدمات شامل ثبت رایگان در شبکه فعالین ازدواج، ثبت نام در کتابخانه‌های استان، بازدید رایگان از اماکن تاریخی و استفاده رایگان از امکانات ورزشی برای خانواده‌ها و جوانانی که در آستانه ازدواج هستند، قرعه کشی سفر رایگان مشهد ویژه زوجین، برگزاری تریبون حوزه ازدواج، ارسال پیامک شادباش به خانواده‌ها از طریق اداره کل ورزش و جوانان یزد، برگزاری مسابقات کتابخوانی و مبارزه با سنت‌های غلط ازدواج در سطح استان از جمله برنامه‌های اجرایی این هفته خواهد بود.
 
مدیر کل ورزش و جوانان یزد افزود: طی سال گذشته هفت هزار و ۹۱ مورد ازدواج در استان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل از آن ۱۰.۹۴ درصد رشد داشته است. استان یزد از این لحاظ بعد از استان خراسان جنوبی در رده‌ی دوم استان‌های کشور است.
 
این مسئول در مورد علل رقم خوردن این رشد ازدواج در استان طی سال گذشته، خاطرنشان کرد:  هرچند کرونا و کاهش هزینه‌های ازدواج در این امر بی تاثیر نبوده، ولی قطعا این عامل در تمام کشور نیز وجود داشته و عمده دلیل رشد ازدواج در استان افزایش اقدامات فرهنگی و فعالیت خوب مراکز مشاوره تخصصی ازدواج در شهرستان‌های استان بوده است.
 
وی بیان کرد: بررسی‌ها و مطالعات نشان داده که مسئال اقتصادی عامل جدی در کاهش ازدواج‌ها در کشور نبوده و به نظر یک گره ذهنی در بین جوانان در رابطه با ازدواج وجود دارد که ناشی از سبک زندگی حاکم بر زندگی‌های امروزی است که باعث کاهش مسئولیت پذیری جوانان متولد دهه ۷۰ به بعد شده است.
 
وی آمار رشد طلاق در استان را نسبت به میانگین کشوری بسیار پایین‌تر خواند و گفت: این آمار در استان یک هزار و ۹۵۳ مورد در سال ۹۹ بوده که در مقایسه با سال ۹۸ حدود ۷.۷۲ درصد رشد داشته که استان را از این نظر در رده بیستم استان‌های کشور قرار داده است.
 
تشریح برنامه‌های هفته ازدواج در «یزد»
 
همچنین «اعظم‌السادات امامی» معاون فرهنگی و جوانان اداره‌کل ورزش و جوانان استان یزد در این نشست گفت: هم‌اکنون هشت مرکز مشاوره ازدواج و خانواده در استان فعال است که این تعداد پنج مرکز آن در سال گذشته تشکیل شده است. طی سال گذشته ۱۹۰ کارگاه آموزشی و فرهنگی مشاوره ازدواج به صورت حضوری و بخشی به دلیل کرونا به صورت غیرحضوری تشکیل شده است.
 
وی از برگزاری پویش ازدواج جوانان با مشارکت خیران، برگزاری نشست‌های تخصصی با حضور کارشناسان، جمع‌آوری جهیزیه، معرفی کار به جوانان در آستانه ازدواج، اعلان فراخوان اعطای مسکن به زوج‌ها به صورت رایگان یا کم‌بها و جشنواره فروش ویژه مزدوجین و جوانان به عنوان اقدامات صورت گرفته در این رابطه اشاره کرد.
 
همچنین حجت‌الاسلام «هادی امامی» مدیر عامل شبکه فعالین ازدواج استان یزد گفت: در سال گذشته ۵۰۰ مورد ازدواج در قالب این شبکه و از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵۰ مورد ازدواج ثبت شده که با فرهنگ‌سازی و اقدامات شاهد گسترش آن خواهیم بود.
 
وی، اولویت برنامه‌های شبکه «شفا» در استان را ارتقای ازدواج آگانه و ارائه تسهیلات آن ذکر کرد و افزود: در راستای ارتقای کیفیت ازدواج در کنار افزایش کمیت ازدواج، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برگزار شده و در رابطه با تسهیلات ازدواج نیز تلاش شد با ایجاد اتاق عقد رایگان، برگزاری بهترین جشن را با کمتر از ۱۰ میلیون تومان برای جوانان فراهم آوریم.
 
انتهای پیام/
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار