ابوالغیط: انصراف الحریری می‌تواند پیامد‌های خطرناکی داشته باشد

دبیر کل اتحادیه عرب گفت که پیامد‌های انصراف سعد الحریری از تشکیل کابینه لبنان پس از گشت قریب به ۹ ماه از پذیرش این ماموریت برای لبنان خطرناک است.
کد خبر: ۴۶۷۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۳ - 15July 2021

ابوالغیط: انصراف الحریری می‌تواند پیامد‌های خطرناکی داشته باشدبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‌پرس، «سعد الحریری» امروز پنجشنبه پس از گذشته قریب به ۹ ماه از پذیرش ماموریت تشکیل کابینه لبنان انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری النشره، احمد ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب نسبت به این تصمیم الحریری عمیقا ابراز ناامیدی کرد.

ابوالغیط که برای حضور در نشست شورای امنیت درباره لیبی در نیویورک به سر می‌برد گفت که معتقد است که تبعات انصراف الحریری می‌تواند برای آینده اوضاع در لبنان خطرناک باشد.

وی به پشتیبانی اتحادیه عرب از لبنان در شرایط حساس این کشور متعهد شد و گفت: جامعه بین المللی هم باید همچنان در این شرایط به لبنان کمک کند.

دبیر کل اتحادیه عرب با بیان اینکه مسئول شکست در دستیابی به توافق سیاسی برای همه شناخته شده است، گفت: در عین حال منصفانه این است که همه سیاستمداران لبنانی، مسئول رساندن لبنان به این وضعیت وخیمی شناخته شود که شایسته ملت مقاوم و ثابت قدم لبنان نیست.

یک مقام مسئول دبیرخانه اتحادیه عرب نیز به نقل از ابوالغیط تاکید کرد که همه طرف‌ها در لبنان باید به توافقنامه طائف به عنوان اساس فرآیند سیاسی در لبنان پایبند باشند.

«سعد الحریری» مأمور تشکیل کابینه لبنان امروز پنجشنبه انصراف خود را از این مأموریت اعلام کرد.

الحریری گفت که رئیس جمهور این کشور، تغییرات اساسی برای لیست کابینه پیشنهادی مطرح کرده است.

وی مدعی شد: موضع عون، در قبال تشکیل کابینه تغییر نکرده و مشخص است که ما با او به توافق نخواهیم رسید.

الحریری و عون چند ماهی بود بر سر تقسیم اعضای کابینه میان طوائف لبنانی اختلاف داشتند؛ الحریری بر تشکیل کابینه‌ای به اصطلاح خودش مرکب از افراد متخصص فارغ از مسائل جناحی تاکید داشت، اما رئیس جمهور لبنان بر لزوم پیاده کردن توافق طائف و تقسیم عادلانه کرسی‌های وزارتی میان طوائف شیعه، سنی و مسیحی لبنان در تشکیل کابینه اصرار می‌کرد.

ریاست جمهوری لبنان هم در واکنش به این ادعا‌های الحریری بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد: «الحریری برای بررسی هیچ گونه تغییری [در لیست کابینه]آمادگی نداشت و بر انتخاب نام وزرای پیشنهادی خود اصرار می‌وزید.

در این بیانیه آمده است: «عدم پذیرش اصل توافق با رئیس جمهور توسط مأمور تشکیل کابینه، بیانگر این است که وی از قبل، تصمیم خود را برای انصراف گرفته بود».

بر اساس این بیانیه، میشل عون رئیس جمهور لبنان، زمان رایزنی‌های پارلمانی را در سریع‌ترین زمان ممکن اعلام خواهد کرد.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها