نجاح محمدعلی:

داعشی‌ها به تلافی عدم باج کشاورزان بیمارستان امام حسین (ع) را آتش زدند/ ۲۸۰۰ آتش سوزی در سال مشکوک است

تحلیلگر عراقی گفت: تروریست‌ها به تلافی کشاورزانی که از باج گیری داعش امتناع می‌ورزند، آتش‌سوزی به راه می‌اندازند یا حریق به‌وسیله باند‌های جوکر مرتبط با سفارت آمریکا در بغداد رخ می‌دهد.
کد خبر: ۴۶۷۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۷ - 16July 2021

داعشی‌ها به تلافی عدم باج کشاورزان بیمارستان امام حسین (ع) را آتش زدند/ ۲۸۰۰ آتش سوزی در سال مشکوک استبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، نجاح محمدعلی، تحلیلگر برجسته عراقی در گفت‌وگویی اظهار داشت: آتش‌سوزی‌ها تقریباً اتفاق روزمره در عراق است و میان ژانویه و مارس وزارت کشور ۷ هزار آتش سوزی را ثبت کرد که مرگبارترین آن‌ها سه‌شنبه شب گذشته در بیمارستان امام حسین (ع) انجام شد و بیماران مبتلا به کرونا در ناصریه جان خود را از دست دادند.

وی افزود: در مرکز و شمال کشور، جایی که داعش هنوز نفوذ دارد، سالانه هزاران هکتار زمین کشاورزی می‌سوزد، به‌ویژه به این دلیل که در ابتدای تابستان سوزان صد‌ها آتش‌سوزی رخ می‌دهد. این در حالی است که برخی از آتش سوزی‌ها در اثر گرمای شدید، خطا‌های انسانی یا مشکلات فنی رخ می‌دهد، بیشتر آتش‌سوزی‌ها عمدی و به علت اختلافات قومی یا رقابت‌های سیاسی اتفاق می‌افتد.

این تحلیلگر عراقی عنوان کرد: تروریست‌ها به تلافی کشاورزانی که از باج گیری داعش امتناع می‌ورزند، آتش‌سوزی به راه می‌اندازند یا حریق به‌وسیله باند‌های جوکر مرتبط با سفارت آمریکا در بغداد رخ می‌دهد.

نجاح محمدعلی تأکید کرد: آتش سوزی‌ها بخش کشاورزی عراق را تهدید می‌کند، بخشی که در حال حاضر از نابسامانی شدید رنج می‌برد، اما خطرناک‌ترین موضوع این است که متشنج شدن اوضاع جامعه می‌شود که می‌تواند امنیت و ثبات مورد نیاز انتخابات پارلمانی را در ماه اکتبر آینده برهم زند.

وی گفت: علاوه بر این، کمبود آب عامل دیگر فشار بر عراقی‌ها است که به وسیله دولت‌های کنونی و گذشته وجود داشته و ثابت کرده اند در حل این بحران ناموفق هستند. از آنجا که عراق در سال‌های اخیر ۵۰ درصد از آب خود را به دلیل سد‌های ساخته شده در مسیر رود فرات به‌وسیله ترکیه از دست داد و این موضوع با بحران شدید آب در ایران همراه بود که باعث سواستفاده گروه‌های سیاسی شد.

وی عنوان کرد: آنچه اوضاع را بدتر می‌کند، کمبود منابع است. افرادی که مسئول مقابله با آتش سوزی در عراق هستند مجبورند این کار را با منابع محدود انجام دهند. امدادگران از کمبود وسایل اطفا حریق رنج می‌برند و وظایف خود را با ناوگان (فرسوده) ماشین‌های آتش نشانی انجام می‌دهند که جدیدترین آن‌ها ۱۰ سال پیش وارد عملیات‌ها شد. این ناکارآمدی به دلیل فسادی است که در همه جای دولت و نهاد‌های حکومتی عراق وجود دارد.

محمدعلی تصریح کرد: مشکلی اساسی در بیمارستان‌های صحرایی وجود دارد، بیمارستان‌هایی که آماده پذیرایی و جداسازی بیماران کرونا بودند، زیرا این‌ها از مواد بسیار قابل اشتعال ساخته شده اند و به هیچ وسیله ایمن نیستند، همانطور که در بیمارستان الحسین (ع) ناصریه شاهد بودیم آن فاجعه رخ داد.

وی افزود: بغداد شهری است که بیشتر در معرض آتش سوزی قرار دارد و ۴۰ درصد از آتش سوزی‌های کشور در پایتخت ثبت شده است. در سه ماه اول سال ۲۰۲۱، ۲۸۰۰ آتش سوزی در بغداد ثبت شد که بدترین آن آتش سوزی بیمارستان ابن الخطیب بود که به بیماران کرونایی اختصاص دارد، اما تمرکز فضای جامعه بر آتش‌سوزی ناصریه است، زیرا در اطراف آن زندان الحوت قرار دارد که محل زندان شدن خطرناکترین تروریست‌های محکوم به اعدام است. این نشان می‌دهد ناصریه تا زمانی که تروریست‌ها آزاد نشوند، یا آن‌ها را فراری ندهند، آرام نخواهد شد.

نجاح محمدعلی گفت: بر هیچ کس پوشیده نیست موج آتش سوزی‌های عظیمی که عراق را درگیر کرده، مشکوک است، به‌ویژه اینکه دارایی تلفات جانی و مالی بسیار زیاد است. این در حالی است که کمیته‌های حقیقت یاب علل واقعی حادثه را تاکنون مشخص نکرده اند، به ویژه با توجه به حضور سیاستمداران با نفوذ در دولت که در پشت فساد هستند و در وزارتخانه ها، به ویژه وزارت برق، وزارت بهداشت و شعب استانی همچون ذی قار و مرکز آن ناصریه.

منبع: خبرگزاری دانشجو

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار