امام جمعه موقت قصرشیرین:

فلسفه تشکیل شورای نگهبان نظارت بر قوانین و پاسداری از شریعت است

حجت‌الاسلام «شامحمدی» گفت: فلسفه تشکیل شورای نگهبان نظارت بر قوانین و مصوبات و پاسداری از شریعت است.
کد خبر: ۴۶۷۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۴ - 16July 2021

فلسفه تشکیل شورای نگهبان نظارت بر قوانین و مصوبات و پاسداری از شریعت استبه گزارش دفاع‌پرس از کرمانشاه، حجت الاسلام «اسماعیل شامحمدی» امام جمعه موقت شهرستان قصرشیرین در خطبه های نمازجمعه این هفته شهرستان با اشاره به ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل نهاد شورای نگهبان، اظهار داشت: شورای نگهبان باید تمام مصوبات مجلس را از حیث عدم مغایرت با موازین قانون اساسی بررسی کند.

 وی افزود: در تعدادی از کشورها نهادهای حافظ قانون اساسی وجود دارد که شورای نگهبان مانند آن است و در برخی از کشورها نهادهایی مانند دادگاه قانون اساسی،دادگاه اساسی و شورای قانون اساسی و دیوان قانون اساسی وجود دارد که از حیث ساختار و نوع مسوولیت باهم شباهت دارند.

خطیب موقت جمعه قصرشیرین گفت: شورای نگهبان سه وظیفه مهم دارد که شامل نظارت بر قانون گذاری و تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات است و این در قانون اساسی جمهوری اسلامی آمده است.

حجت الاسلام شامحمدی ادامه داد: علت اصلی پیش بینی نهاد شورای نگهبان در مساله حراست و نگهبانی از احکام اسلام و صیانت از قانون اساسی است و به همین دلیل این نهادمقدس به شورای نگهبان تعبیر شده و در اصل ۹۱ قانون اساسی وظایف شورای نگهبان، نظارت بر قانونگذاری است.

امام جمعه موقت شهرستان قصرشیرین اضافه کرد: فلسفه تشکیل شورای نگهبان نظارت بر قوانین و مصوبات و پاسداری از شریعت است، نظام ما مکتبی و عقیدتی است و مردم، آزادانه این مکتب را خواسته در همه پرسی فروردین ۱۳۵۸ شکل حکومت خود را اسلامی اعلام کردند از این رو جمهوری و ماهیت آن اسلامی است.

وی گفت: در قانون اساسی آمده تمام قوانین و مقررات باید بر اساس موازین شریعت باشد و شورای نگهبان به همین منظور تشکیل شده است تا قوانین مغایر با شرع وضع نشود.

حجت الاسلام شامحمدی گفت: نکته دوم مساله شورای نگهبان در صیانت از قانون اساسی است به همین دلیل این نهادمقدس به شورای نگهبان تعبیر شده است.

امام جمعه موقت قصرشیرین گفت: نهاد شورای نگهبان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران یکی از مهم ترین نهادهای تاثیرگذار حکومتی و دارای جایگاه ویژه ای است و نبود آن در کنار مجلس شورای اسلامی موجب عدم اعتبار آن می شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار