مسئول سازمان فضای مجازی سپاه «قدس» گیلان:

نگاه تک‌بعدی به موضوع «حجاب» نتیجه معکوس دارد/ «رفتارسازی» ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی است

«ستوده» با تأکید بر اینکه نگاه تک‌بعدی به موضوع «حجاب» باعث می‌شود تا نتیجه معکوس بگیریم، گفت: ما باید در حوزه زیباشناختی و روان‌شناختی هم حجاب را مورد توجه قرار دهیم.
کد خبر: ۴۶۷۲۲۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۹ - 17July 2021

به موضوع رفتارسازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی توجه شودبه گزارش دفاع‌پرس از رشت، «سجاد ستوده» مسئول سازمان فضای مجازی سپاه «قدس» استان گیلان، امروز (شنبه) به‌مناسبت هفته عفاف و حجاب، در گفت وگوی آنلاین با بسیجیان ناحیه سلمان، به ضرورت‌های ترویج حجاب در عرصه فضای مجازی اشاره کرد و اظهار داشت: فضای مجازی تغییراتی را در حوزه زندگی مردم ایجاد کرده است و همه ساحتارهای زندگی توسط فضای مجازی دچار تغییر و تحولات جدی شده که بخش عمده این تغییر و تحولات در حوزه سبک زندگی است.

وی با بیان اینکه همه بخش‌های سبک زندگی به دلیل گسترش فضای مجازی و حضور جدی مردم در این فضا دچار تغییر و تحول شده است، تصریح کرد: «تقابل ما با تمدن غرب» از موضوعات مهمی است که باید درباره آن کار شود، یعنی اگر بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب، هدف انقلاب اسلامی رسیدن به تمدن اسلامی است، یکی از این اهداف، پیچ‌های تقابلی انقلاب اسلامی در مقابله با تمدن غرب در حوزه فضای مجازی است.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه «قدس» گیلان افزود: بخش عمده عرصه نوین جنگ و نزاع بین انقلاب اسلامی و تمدن غرب در حوزه فضای مجازی رخ می‌دهد؛ روزگاری دشمن از بستر‌های دیگر مثل جنگ هشت ساله و غائله‌های قومی و قبیله‌ای استفاده می‌کرد و همه این عرصه‌ها حتی عرصه‌های جنگ اقتصادی در فضای فیزیکی رخ می‌داد؛ اما امروزه عرصه جنگ از حوزه زمین و فیزیک خارج شده و به عرصه فضای مجازی و جنگ رسانه‌ای تغییر پیدا کرده است.

ستوده، «حجاب» را یکی از نماد‌های بارز سبک زندگی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی یک نوع سبک زندگی را برای خودمان انتخاب می‌کنیم، یکی از نماد‌های ظاهری که نشان می‌دهد ما چه نوع سبک زندگی را انتخاب کرده و براساس آن زندگی می‌کنیم، همین حجاب است؛ یعنی نوع پوشش سبک زندگی ما را نشان می‌دهد؛ بنابراین لازم نیست که به دیگران بگوییم سبک زندگی ما غربی، شرقی و یا اسلامی است؛ بلکه نوع پوشش ما سبک زندگی را نشان می‌دهد.

وی «حجاب» را یک نماد ظاهری از مدل سبک زندگی دانست که دیگران از این پوشش، سبک زندگی ما را تشخیص می‌دهند و تاکید کرد: از روی پوشش افراد می‌توان تشخیص داد که روابط فردی و اجتماعی آنان به چه صورتی است؛ بنابراین اگر با این نگاه به موضوع حجاب توجه شود، این موضوع دارای اهمیت چندوجهی خواهد شد.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه گیلان، عوامل بدحجابی و بی حجابی را نیازمند بررسی و تحلیل تغییرات فرهنگی دانست و اظهار داشت: یکی از نماد‌های واقعی و ملموس در سنجش تغییرات فرهنگی، موضوع حجاب و میزان پوشش زن و مرد، سبک زندگی، مد و پوشش زنان و مردان است که می‌تواند نماد بارزی برای فهم درست تغییرات فرهنگی در یک جامعه باشد.

وی با بیان اینکه ریشه عفاف و حجاب کمتر مورد توجه قرار گرفته است، متذکر شد: ریشه حجاب حیاست و در موضوع حجاب در عرصه فضای مجازی باید به موضوع حیا توجه کنیم؛ پیدا کردن راهکار‌ها برای حل مشکل حجاب برای ما مهم است و برای این کار باید به ریشه‌ها توجه کنیم.

ستوده تصریح کرد: آن چیزی که در تقابل فرهنگ غرب با فرهنگ اسلامی برای سست کردن بنیاد خانواده به کار برده می‌شود و به دنبال ایجاد بی‌مبالاتی در رعایت حجاب است، تقابل مستقیم با حجاب نیست؛ زیرا دشمنان فرهنگ اسلامی مستقیماً با چادر جنگ نمی‌کنند؛ بلکه تلاش می‌کنند حیازدایی کنند و در واقع موضوع حیازدایی در برنامه‌های ماهواره‌ای، محور فعالیت‌های شبکه‌های تلویزیونی فارسی‌زبان ضد انقلاب بوده است.

وی افزود: حجاب و حیا تنها در پوشش ظاهری نیست؛ بلکه این دو همه ابعاد زندگی انسان را پوشش می‌دهد؛ ممکن است انسانی در ظاهر حجاب داشته باشد، اما در گفتار و رفتار حجاب و حیا نداشته باشد، در واقع حیاست که باعث می‌شود ما حجاب داشته باشیم.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه گیلان، حیا را عامل حجاب چشم، گوش، قلب، زبان و همه اعضا و جوارح انسان دانست و تاکید کرد: یکی از اشتباهات رایج در تبلیغ حجاب برای دهه‌های ۸۰ و ۹۰ این است که می‌خواهیم حجاب را مستقیماً تبلیغ کنیم؛ در صورتی که حجاب موضوع سبک زندگی است و باید غیر مستقیم در نهاد آدمی قرار گیرد و آن‌چیزی که باید مورد توجه قرار گیرد، حیاست و اگر بتوانیم این موضوع را خوب تبلیغ کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که می‌شود موضوع عفاف و حجاب را در جامعه نهادینه کرد.

وی با تأکید بر اینکه نگاه تک‌بعدی به موضوع حجاب باعث می‌شود تا نتیجه معکوس بگیریم، خاطرنشان کرد: ما باید در حوزه زیباشناختی و روان‌شناختی هم حجاب را مورد توجه قرار دهیم و اگر در پاسخ به کسانی که در مورد حجاب سؤال و شبهه دارند، وجوه مختلف موضوع حجاب را مورد توجه قرار ندهیم، موفق نخواهیم بود.

ستوده با اشاره به موضوعیت حجاب در فضای مجازی، افزود: فضای مجازی تنها بستری برای عرضه محصولات حجاب نیست، بلکه حجاب در خود فضای مجازی موضوعیت دارد؛ یعنی فضای مجازی خود بستری برای ترویج حجاب و یا ترویج بی‌حجابی است و لذا باید اهمیت ترویج حجاب در این فضا را به اندازه اهمیت ترویج حجاب در فضای واقعی بدانیم.

وی متذکر شد: ویژگی منحصر به فرد فضای مجازی که آن را در هیچ حوزه دیگری نمی‌بینید، قدرت رفتارسازی آن است؛ فضای مجازی به‌واسطه ویژگی منحصر به فرد فرامکانی و فرازمانی بودن که می‌تواند همه حواس انسان را به‌طور همزمان درگیر خود کند، در ذهنیت و نگرش افراد تغییر ایجاد می‌کند. همین ویژگی، قدرت رفتارسازی را به فضای مجازی می‌دهد. به زبان ساده‌تر، فضای مجازی این قدرت را دارد که بدون اینکه شما بخواهید رفتاری را بر شما تحمیل کند و رفتاری از شما سر بزند که در حالت عادی این رفتار برای شما نیست.

مسئول سازمان فضای مجازی سپاه گیلان، با بیان اینکه فضای مجازی با قبح شکنی از بی‌حجابی الگو‌های رفتاری جدید به افراد می‌دهد، تصریح کرد: بحران حجاب وقتی بیشتر احساس شد که پای فضای مجازی به خانواده‌ها کشیده و قبح بدحجابی شکسته شد؛ لذا باید به موضوع رفتارسازی مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی توجه شود.

وی با اشاره به نقش مهم اینستاگرام در حوزه رفتارسازی و تغییر سبک زندگی، خاطرنشان کرد: حیای فردی به واسطه فضای شبکه‌های اجتماعی به‌دلیل زدن ریشه حجاب دچار خدشه می‌شود؛ منتشر کردن راحت تصاویر خصوصی از عروسی، میهمانی و دورهمی توسط افرادی که قبلاً مقید بودند، گواهی بر این مدعاست.

ستوده با تاکید بر لزوم شناخت، آگاهی و آشنایی با فضای مجازی و پلتفرم‌های آن جهت ترویج مقوله عفاف و حجاب، متذکر شد: موضوع حجاب در فضای مجازی باید به‌صورت جدی تبلیغ شود؛ اما باید دقت کنیم این تبلیغ نباید به‌صورت مستقیم صورت گیرد؛ بلکه باید هنرمندانه انجام شود؛ اگر یک موضوع اجتماعی مثل حجاب به‌صورت مستقیم تبلیغ شود، بیشتر در مخاطب زدگی ایجاد خواهد شد.

وی با بیان اینکه در تبلیغ حجاب باید از زبان روز استفاده کرد، تاکید کرد: باید از زبان روز و سهل و ساده برای پاسخ به شبهات استفاده کرد. بسیاری از شبهات جوانان و نوجوانان در فضای مجازی مطرح می‌شود؛ اما علما و دانشمندان ما پاسخ خوبی به این شبهات نمی‌دهند و اگر پاسخ دهند، پاسخ‌های فقهی، حوزوی و دانشگاهی است؛ ما باید شبهات حجاب را با زبان ساده و امروزی پاسخ دهیم و در کنار آن باید از محتوای درست و اثرگذار برای تبلیغ استفاده کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار