مروری کوتاه بر زندگی‌نامه شهید «محمدتقی ترکمانی»

«محمدتقی ترکمانی» متولد 27 تیر 1339 در شهر همدان است که در 11 شهریور 1360 طی عملیات «شهیدان رجایی و باهنر» در منطقه قراویز سرپل ذهاب به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۳۳ - 18July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از همدان، «محمدتقی ترکمانی» 27 تیر 1339 در شهر همدان متولد شد. 

خانواده او برای تربیت مناسب‌تر فرزندان خود در هنگامی که دو سال بیشتر نداشت به شهر قم مهاجرت کرد و به مدت 14 سال در قم زندگی کردند.

محمدتقی در چهار سالگی به مکتب ‌رفت، و تا دوم دبیرستان در قم درس خواند، در دوران دبیرستان در راستای اعتراض به رژیم شاهنشاهی که در مراسم صف برنامه صبحگاه برای سلامتی شاه دعا می‌کردند، در برنامه حاضر نمی‌شد.

شهید ترکمانی مردم‌دار بود، آشنایان متعددی با عقاید مختلف داشت، و دوستانی را که حتی به خطا می‌رفتند را کنار نمی‌گذاشت. 

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سپاه همدان وارد شد و مدتی به عنوان مسئول روابط عمومی سپاه همدان به فعالیت پرداخت.

با اینکه فرصتش کم بود، توجه زیادی به همسایه‌ها هم داشت، هر روز ساعتی را برای اینکه به بچه‌های همسایه نماز و قرآن یاد بدهد صرف می‌کرد. و برای بچه‌های کوچه جلسات قرآن و احکام و کتاب‌خوانی می‌گذاشت و می‌گفت: «حتماً به حرف پدر و مادرتان گوش بدهید و نماز را هیچ موقع فراموش نکنید، کمتر وقت‌تان را به بازی تلف کنید، بیشتر درس بخوانید و فرزندان فهمیده و درس خوانده انقلاب باشید».

62 شهیدی که پیکرشان 11 ماه زیر آسمان بود

در پی عملیات «شهیدان رجایی و باهنر» در 11 شهریور 1360 در منطقه قراویز، 62 تن از نیروهای سپاه همدان به شهادت رسید و در طول 11 ماه که منطقه در تصرف عراق بود، پیکرهای مطهر این شهیدان در منطقه ماند.

پیکر 59 تن از این شهدا بعد از آزادسازی خرمشهر و تخلیه نیروهای بعث عراق از منطقه قراویز به خانواده‌هایشان تحویل داده شد، اما شهیدان «جلال محقق» و «محمدتقی ترکمان» و «احمد باباخانی» برای همیشه بی‌نشان ماندند.

وصیت‌ شهید «محمدتقی ترکمانی»

خداوندا، امت اسلامی را آن قدر توانایی فکری و عملی عطا نما تا امام عزیز بتواند به آرمان الهی خود که‌‌ همان کوبیدن کاخ ستمگران است، برسد.

سپاس بی‌حد، مهربان خدای خالق را که شناخت معرفت خویش را به ما آموخت، سپس عشق و راه خود را در دلم نشانید و شکر نعمت بزرگ رهبری را که خداوند جهت راهنماییام به صراط المستقیم و حقیقت عطا نمود.

ای خدای مهربان چگونه شکر این همه نعمت بیکرانت را نمایم که من عاجزم و همین عجز نیز برایم گناه بزرگی است. تو خود میدانی که جز تو پناهی ندارم و تنها تویی که همیشه غمخوار بندگان غریب و بیپناهت بودهای. اکنون که به سوی تو می‌آیم و به عشق تو گام بر می‌دارم از تو می‌خواهم یگانه رهبر عالم انسانیت، تنها قلب پر توان امت مستضعف را در پناه خودت تا پیوستن به انقلاب جهانی مهدی (عج) حفظ بفرما.

خداوندا، امت اسلامی را آن قدر توانایی فکری و عملی عطا نما تا امام عزیز بتواند به آرمان الهی خود که همان کوبیدن کاخ ستمگران و بالا آوردن مستضعفان است، برسد.

خداوندا، به پاسداران و حامیان اسلام آن چنان قوت و توانایی ببخش تا بتوانند با اطاعت از ولایت فقیه، آن ارثیه پیامبر اکرم (ص)، ظالمین روی زمین و زورگویان و چپاولگران را بر سر جای خود بنشانند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار