کارشناس علوم سیاسی مطرح کرد؛

ناامیدسازی جامعه نسبت به آینده هدف کارزار رسانه‌ای آمریکا

آجرلو گفت: ناامیدسازی جامعه نسبت به آینده یکی از اهدافی است که در کارزار رسانه‌ای آمریکا دنبال می‌شود.
کد خبر: ۴۶۷۶۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۵ - 19July 2021

ناامیدسازی جامعه نسبت به آینده هدف کارزار رسانه‌ای آمریکا

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «علی آجرلو» کارشناس علوم سیاسی در گفت‌وگویی دیپلماسی رسانه‌ای آمریکا علیه ملت ایران را مورد تبیین و بررسی قرارداد و اظهار داشت: از آنجایی که ماهیت دیپلماسی، گفت‌وگو، تعامل و نفوذ بر ادراک و رفتار نخبگان و جامعه هدف است، می‌توان گفت کنش دیپلماسی رسانه‌ای هم معطوف به تعامل است.

بلوغ فکری و دیپلماسی رسانه‌ای ایران عامل شکست آمریکا

وی افزود: امریکا پس از انقلاب اسلامی کارزاری را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده است که هدف اصلی آن فروپاشی نظام و برای تحقق آن نیازمند هزینه‌های هنگفت در بخش‌های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بوده است، اما جمهوری اسلامی در طی این سال‌ها به سطحی از بلوغ سیاسی و دیپلماسی رسانه‌ای رسید است که سیاست و راهبرد‌های امریکا را خنثی کرده است.

 کارشناس علوم سیاسی با بیان این که تقابل یا تعامل دولت‌ها با یکدیگر از ادراک رهبران و نخبگان سیاسی از یکدیگر شکل می‌گیرد، عنوان کرد: تعریفی که رهبران سیاسی و سیاست پردازان در مراکز مطالعاتی نسبت به یک کشور هدف انجام می‌دهند برای نوع رفتار تعیین کننده است.

علت تقابل و دشمنی آمریکا با ایران

آجرلو در پاسخ به سوالی مبنی بر این که چرا آمریکا، ایران را در میان کشور‌های دشمن خود قرار داده است، توضیح داد: نخستین دلیل این است که تضاد و تقابل میان امریکا و ایران ماهیت برساختی ندارد بلکه مبانی هستی و معرفت شناسی دارد یعنی جهان ایران در مقابل جهان امریکا قرار دارد و آشتی پذیری وجود ندارد.

وی ادامه داد: عامل دوم این است که ماهیت نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام امریکا در دو کفه ایدئولوژیک متفاوت است و عنصر دیگر در این دشمنی اعتبار و منزلتی است که کشور‌ها برای خود دارند. واقعیت این است که امریکا حاضر به پذیرش ایران به‌عنوان یک کشور مهم در غرب آسیا و دارای نقش تعیین کننده در راهبرد‌های امنیت ملی خودش نیست. از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران در ادراکی که نسبت به خود به‌عنوان کشور کنشگر استکبارستیز دارد مجموعه وسیعی از جوامع و دولت‌ها را با خود همسو کرده است و با رفتار‌های امریکا آشتی ندارد.

برنامه امریکا برای ناامیدسازی جامعه

به عقیده این پژوهشگر سیاست بین‌الملل، ناامیدسازی جامعه نسبت به آینده یکی از اهدافی است که در کارزار رسانه‌ای امریکا دنبال می‌شود، چون آمریکایی‌ها به دنبال تقابل با هدف فروپاشی نظام هستند. یکی از تکنیک‌ها ناامیدسازی سیاسی است که با زیر سؤال بردن تمام دستاورد‌ها و ویژگی‌های مثبت نظام شکل می‌گیرد و روش آن‌ها القای این اندیشه است که نظام جمهوری اسلامی توانایی پاسخگویی به نیاز‌های مردم را ندارد.

آجرلو در خاتمه عنوان کرد: ایران دارای توانمندی‌های بالقوه و بالفعل است. مهمترین ظرفیتی که در حوزه رسانه وجود دارد نظام معنایی انقلاب اسلامی است. درواقع آنچه که موجب شده است ایران در برابر این کارزار رسانه‌ای امریکا ایستادگی کند، همین نظام معنایی است که در برگیرنده استکبارستیزی، اسلام‌گرایی، مردمی بودن، ایستادگی و مقاومت است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار