فشار واشنگتن و تل‌آویو برای تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر لبنان

درحالی‌که لبنان غرق در بحران‌های متعدد است، واشنگتن و تل‌آویو در کنار سایر توطئه‌های خود درصدد فشار برای تصویب قطعنامه‌ای جهت تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر لبنان هستند.
کد خبر: ۴۶۷۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۶ - 19July 2021

فشار واشنگتن و تل‌آویو برای تحمیل قیمومیت بین‌المللی بر لبنانبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از پایگاه خبری النشره، استعفای «سعد حریری» از ماموریت تشکیل دولت در لبنان در حالی صورت گرفته که این کشور در میان اوج محاصره آمریکا و توطئه‌های رژیم صهیونیستی قرار دارد.

آنگونه که منابع فاش می‌کنند، رژیم صهیونیستی و ایالات متحده اخیرا تحرکات خود را برای صدور قطعنامه از جانب سازمان ملل متحد جهت قرار دادن لبنان در قیمومیت بین‌المللی و تقویت قدرت نیرو‌های «یونیفل» (نیرو‌های موسوم به حافظ صلح سازمان ملل مستقر در لبنان) افزایش داده‌اند.

منابع رسانه‌ای لبنان به نقل از منابع آگاه از اتاق کار سفارتخانه‌های آمریکا و فرانسه در بیروت گزارش می‌دهند که تحرکاتی از جانب اسرائیل با آمریکایی‌ها و فرانسوی‌ها و کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس جهت جلوگیری از رسیدن کمک‌های بین المللی به لبنان وجود دارد. روزنامه صهیونیستی معاریو نیز دو هفته قبل فاش کرده بود که اسرائیل به کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس توصیه کرده حتی یک دلار هم به لبنان کمک نکنند.

اما کارشناسان معتقدند بعد از این که واشنگتن و تل‌آویو و متحدان آن‌ها متوجه شدند جنگ سنتی بی فایده است، به نسل چهارم جنگ‌ها روی آوردند که شامل ایجاد هرج و مرج و بی‌ثباتی در کشور‌های مختلف است؛ چراکه تجربه جنگ سنتی اخیراً در سوریه شکست خورد و محور مقاومت موفق شد سناریو‌های خصمانه دشمن را خنثی کند.

پس از آن هدف محور آمریکایی- صهیونیستی به هرج و مرج کشیدن اوضاع کشور‌های خاورمیانه بود و این دقیقا همان اتفاقی است که در کشور‌های عربی به ویژه کشور‌های وابسته به محور مقاومت همچون لبنان در حال انجام است.

آمریکا پس از ماه‌ها محاصره عادلانه علیه لبنان در سال ۲۰۱۹ همزمان با اداره ناآرامی‌ها و آشوب‌های عراق در ماه اکتبر همان سال درصدد تحریف اعتراضات مردمی لبنان بود؛ جایی که حشد شعبی در عراق که پیش از این پروژه شوم تروریسم را شکست داده بود موفق شد توطئه‌های آمریکا را نیز خنثی کند. پس از آن واشنگتن و همپیمانان آن برای اجرای سناریو مورد نظر خود علیه حزب‌الله تحت عنوان «غذا در مقابل سلاح» حساب باز کرده‌اند؛ جایی که دشمن صهیونیستی –آمریکایی که از پروژه موشک‌های دقیق حزب الله وحشت داشته و تلاش می‌کنند از هر راهی این پروژه را متوقف کنند.

همچنین در دوره اخیر بحث درباره افزایش قدرت نیرو‌های یونیفل در لبنان به شکل مکرر در حال افزایش است؛ به طوریکه آمریکا و رژیم صهیونیستی تلاش می‌کنند ماموریت نیرو‌های یونیفل در لبنان تنها منحصر به محدوده کاری خود آن‌ها نباشد و این نیرو‌ها جای عناصر لبنانی را در مرز‌ها نیز بگیرد و ماموریت آن‌ها تا مرز سوریه و نیز در داخل بندر و فرودگاه بیروت نیز کشیده شود.

در همین راستا کمیته دفاع و نیرو‌های مسلح در پارلمان فرانسه خواستار اعزام نیرو‌های بین‌المللی به لبنان به بهانه کمک‌های بشردوستانه تحت نظارت سازمان ملل متحد شده است.

این اقدامات در حالی صورت می‌گیرد که رژیم صهیونیستی شروع به افزایش تهدید‌های خود درباره شروع جنگ سوم با لبنان کرده؛ به شکلی که انگار این جنگ قرار است فردا رخ دهد. هر چند که تهدیدات اشغالگران صهیونیست در این زمینه همواره تهدیداتی توخالی و بدون واکنش عملی بوده به ویژه اینکه ترس از موشک‌های حزب الله در گزارش‌های رسانه‌ای و نهاد‌های امنیتی این رژیم به خوبی دیده می‌شود؛ اما صهیونیست‌ها قصد دارند با ایجاد ارعاب و انتشار شایعات در خصوص جنگ به اوضاع آشفته لبنان دامن بزنند.

در این بین سوالات بزرگی در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد مبنی بر اینکه آیا این تهدید‌ها علیه لبنان و حزب‌الله منحصراً در چارچوب ارعاب قرار می‌گیرد یا نه؛ به ویژه اینکه اسرائیل از سال ۲۰۰۶ تاکنون درباره جنگ بعدی با حزب‌الله هشدار داده و تاکید کرده که توانایی‌های نظامی حزب الله و زرادخانه موشکی آن قابل مقایسه با سال ۲۰۰۶ نیست.

همچنین زمانی که رژیم صهیونیستی می‌تواند روی سیاست‌های همپیمانان غربی خود به ویژه ایالات متحده از طریق روش‌هایی همچون محاصره علیه لبنان حساب باز کند چرا باید خطر آغاز یک جنگ که پیامد‌های زیادی برای جبهه داخلی اسرائیل خواهد داشت را به جان بخرد.

تحلیلگران معتقدند این ادعای رژیم صهیونیستی ناشی از مانور‌های مقامات کابینه جدید آن است که قصد دارند توانایی خود را به شهرک نشینان صهیونیست اثبات کنند.

هفته گذشته «جک بارنیا» تحلیلگر امور خاورمیانه در مرکز امور امنیتی و استراتژیک اسرائیل که پیش از این به عنوان مشاور سیاست خارجی «اسحاق رابین» نخست وزیر پیشین رژیم صهیونیستی و معاون رئیس اطلاعات نظامی اسرائیل فعالیت می‌کرد در نشستی تاکید کرد که لبنان باید تحت قیمومیت بین المللی قرار بگیرد تا مقامات اصلی و دولت کنونی این کشور در تصمیمات خود به شکل مطلق زیر سلطه سازمان ملل باشند.

وی همچنین گفت که سازمان ملل باید کمیساریای عالی برای حکمرانی بر لبنان به مدت زمان مشخص تعیین کند که وظیفه اول آن تشکیل دولت تکنوکرات در این کشور خواهد بود.

به گفته این مسئول صهیونیست همچنین کمیساریای عالی سازمان ملل که باید برای لبنان تشکیل شود مسئولیت انجام سیاست‌هایی جهت خلع سلاح حزب الله را نیز باید داشته باشد.

اما این درخواست‌های مقام مذکور اسرائیلی دور از واقعیت بوده و بسیار جاه طلبانه است؛ زیرا به نظر می‌رسد او فراموش کرده که محور آمریکایی -فرانسوی که رهبری محاصره علیه لبنان را بر عهده داشتند پس از حمله اسرائیل به لبنان در تابستان ۱۹۸۲ هزینه زیادی برای ارسال نیرو‌های ناتو به این کشور پرداختند؛ اما پس از آن صد‌ها تابوتی که حامل اجساد سربازان آن‌ها بود را دریافت کردند. با این وجود آیا فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها جرات گسترش ماموریت نیرو‌های یونیفل در لبنان را دارند، آن هم به شکلی که این نیرو‌ها همانند نیرو‌های اشغالگر در لبنان عمل کرده و به این ترتیب جان خود را به خطر بیندازند.

با این حال در مرحله کنونی و به ویژه با نزدیک شدن به سالگرد انفجار مهیب بندر بیروت در ۴ آگوست، لبنان اوضاع امنیتی مناسبی ندارد و باید برای مقابله با هرگونه گزینه احتمالی آماده باشد؛ چرا که منابع مطبوعاتی فاش کردند که طرحی برای انجام یک تحرک گسترده تحت نظارت و فرمان سفارت آمریکا در بیروت وجود دارد که خنثی کردن آن مستلزم هوشیاری لبنانی‌هاست.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها