به مناسبت فرارسیدن روز عرفه؛

روز عرفه از بزرگترین فرصت‌ها برای توبه در درگاه خداوند است

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: «روز عرفه روز بزرگی است توجه به آن باعث تطهیر روح و جسم می‌شود. این روز و فرصتی که در اختیار ما می‌گذارد، از بزرگترین فرصت‌هایی است که برای توبه و تضرع در درگاه خداوند توصیه شده است.»
کد خبر: ۴۶۷۶۹۹
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۲ - 20July 2021

روز عرفه از بزرگترین فرصت‌ها برای توبه در درگاه خداوند استبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، هفته‌نامه خط حزب‌الله به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هر هفته روز‌های جمعه منتشر می‌شود و به تناسب مسائل اساسی که چه در داخل و چه در جهان اسلام با آن رو به رو هستیم، به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در آن مورد می‌پردازد.

از آنجا که در آستانه روز عرفه هستیم، خط حزب‌الله به منظور یادآوری فرصت معنوی «روز عرفه» و بهره‌برداری از آن بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی را در آن مورد منتشر کرده است که به شرح زیر است:

دعای عرفه در راه ملت ایران نقش مهمی دارد

«روز عرفه، روز بزرگی است که باعث تطهیر جسم و روح می‌شود و برای هر کدام از ما در هر جا که هستیم، مسأله اساسی و مهمی است. این روز باید قدر دانسته شود و نباید ناچیز شمارده شود. در راهی که مردم در پیش دارند و انجام کار‌های مهمی که دارند، ایستادگی مقابل زورگویان و وصول به اهداف عالی ارزش‌های نظام اسلامی، ارتباط با خداوند و توجه و تضرع به پروردگار نقش مهمی دارد.

اگر ما بتوانیم روز عرفه را درک کنیم، این روز یکی از ساعت‌های بهشتی است. حتی شخصیتی مثل امام حسین (ع) هم نیمِ این روز را با دعا سپری کرد.

ما باید روز عرفه را قدر بدانیم. در طول زمان دل‌های ما را زنگار و گرد و غبار فرا می‌گیرند؛ لذا برای غبار روبی و رنگ‌زدایی دل، یک سری روز‌ها و فرصت‌هایی هستند که توجه به آن‌ها توصیه شده‌ است که یکی از آن‌ها روز عرفه است. این روز باید قدر دانسته شود و نباید با غفلت سپری شود.

برکات عظیمی که روز عرفه دارد، برای ما به عنوان عید قلمداد می‌شود. ملتی که راه دشواری را پیش رو دارد و کار‌های بزرگی را می‎خواهد انجام دهد، باید فرصت بزرگی برای ذکر، تضرع و یاد خداوند و استمداد از او اختصاص دهد.

به معنای عبارات دعای عرفه دقت کنیم و بدانیم با یک مخاطب سخن می‌گوئیم

دعای عرفه امام حسین (ع) پر از معارف است. هرگاه کسی با توجه به معنای دعای عرفه آن را بخواند، از هنگامی که شروع به آغاز آن می‌کند تا پایان آن با آدمی که پیش از آن دعا بود، به کلی متفاوت می‌شود.

حتماً سعی کنید که به معنای دعای عرفه دقت کنید و ببینید چه می‌گوید. هنگامی که دعا را می‌خوانید، بدانید که دارید با مخاطبی صحبت می‌کنید و معنای آن را بفهمید که چه می‌گوید.

روز عرفه، موقعیتی برای اعتراف به گناهان نزد پروردگار

در روایتی دیدم که «عرفه و عرفات را به این خاطر چنین اسمی داده‌اند که در این روز و این مکان موقعیتی برای اعتراف به گناه نزد پروردگار پیش می‌آید.»

اسلام اعتراف به گناهان نزد بقیه را جایز نمی‌داند اما نزد پروردگار اینگونه نیست، خودمانیم و خدا. خلوت کنیم و به قصورات و گناهانمان که مانع از تعالی و پرواز روحمان شده‌اند اعتراف کنیم و از آن‌ها توبه کنیم.

رابطه با خداست که دل‌ها و سینه‌هایمان را منشرح (گسترده) می‌کند، راه را برای انسان باز می‌کند، به انسان عزم و اخلاص می‌بخشد، به کار‌ها برکت می‌دهد، توفیق الهی را بر سر انسان می‌گستراند و در نتیجه باعث پیشرفت در خط اصیل ارزش‌های اسلامی می‌شود.

عرفه روز دعا، استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور امام حسین (ع) در مراسم عرفات در روز عرفه، نمایانگر عشق وشوری است که پیروان اهل بیت (ع) در چنین ایامی باید داشته باشند.

از زمان خروج از مکه امام حسین (ع) بوسیله دعا، توسل، وعده لقاء الهی و روحیه دعای عرفه قیام خود را آغاز می‌کنند و تا گودال قتلگاه و عبارت «رضاً بقضائک» در لحظه آخر ادامه پیدا می‌کند. این یعنی خود ماجرای عاشورا هم یک ماجرای عرفانی است.

با اینکه در قضیه کربلا جنگ هست، کشتن و کشته شدن در خود دارد و حماسه است اما زمانی که با نگاه به اصل این حماسه، در می‌یابیم که عرفان، معنویت، تضرع و روح دعای عرفه هم در خود دارد.

در دعای عرفه بهترین درخواست‌های انسان مطرح شده‌اند

ادعیه‌ای که از ائمه (ع) به ما رسیده‌اند، بهترین دعا‌ها هستند چون خواسته‌ای که از زبان آن‌ها مطرح می‌شوند، به ذهن انسان‌ها خطور هم نمی‌کنند و انسان آن‌ها را از زبان ائمه (ع) از خداوند طلب می‌کند.

در دعا‌هایی مانند ابوحمزه، افتتاح و عرفه بهترین مطالبات و درخواست‌ها برای انسان مطرح می‌شوند و اگر انسان این‌ها را از خداوند بخواهد و دریافت کند، این‌ها می‌توانند برای او سرمایه باشند. همچنین در این دعا‌ها زمینه خضوع و تضرع وجود دارد. در این دعاها مطلب با زبان، لحن و بیانی مطرح شده است که دل را خاشع و نرم می‌کند.

دعای امام سجاد (ع) در روز عرفه مانند شرح دعای امام حسین (ع) است. من زمانی این دو دعا را با هم مقایسه می‌کردم. ابتدا دعای امام حسین (ع) را می‌خواندم و سپس دعای صحیفه سجادیه را و اینگونه به نظر می‌آمد که دعای امام سجاد (ع) مانند شرح دعای عرفه است. آن متن (دعای امام حسین (ع) در روز عرفه)، اصل است و این متن (دعای امام سجاد (ع) در روز عرفه)، فرع.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار