یادداشت/ حسن علایی

پژوهش در حوزه دفاع مقدس، قدمتی همپای جنگ دارد

پژوهش در حوزه دفاع مقدس قدمتی همپای جنگ دارد؛ از آغازین روز‌های جنگ، بنا بر ضرورت‌ها و نیازها، تلاش‌های پژوهشی نیز درباره موضوعات متنوع جنگ آغاز شد.
کد خبر: ۴۶۸۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰ - 23July 2021

پژوهش در حوزه دفاع مقدس، قدمتی همپای جنگ داردگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس- حسن علایی؛ پژوهش در حوزه دفاع مقدس، قدمتی همپای جنگ دارد. از آغازین روز‌های جنگ، بنا بر ضرورت‌ها و نیازها، تلاش‌های پژوهشی نیز درباره موضوعات متنوع جنگ آغاز شد.

محدودیت‌های اعمال‌شده از سوی کشور‌های همسو با رژیم صدام حسین علیه کشورمان، ضرورت پژوهش در موضوعات دفاع مقدسی برای برون‌رفت از مشکلات و تنگنا‌ها را صدچندان کرده بود.

موضوعات نظامی، امنیتی، سیاسی، علمی، اقتصادی، تاریخی، اجتماعی، فرهنگی و... ازجمله مواردی بود که دستمایه مراکز پژوهشی، پژوهشگران، نویسندگان و محققین قرار گرفت. محصول این تلاش‌ها صد‌ها کتاب، مقاله، پایان‌نامه، رساله دکتری و موضوعات پژوهشی است که طی سالیان گذشته از سوی مراکز پژوهشی و پژوهشگران ارائه شده است.

باوجود همه‌ی تلاش‌های درخور پژوهشی که انجام گرفته است، اما در مقایسه با عظمت دفاع مقدس و حوادث و اتفاقات و ابتکارات و نوآوری‌های آن دوران شکوهمند هشت‌ساله قطع یقین به تلاش‌های شگرفی نیاز است؛ به‌ویژه وقتی به سعی و تلاش شبانه‌روزی دشمنان در تخریب و تحریف فرهنگ دفاع مقدس واقف می‌شویم، عقلانیت حکم می‌کند که باید بر حجم و انبوه فعالیت‌های پژوهشی افزوده شود تا معارف بالنده و پدید آمده از قِبل حماسه‌آفرینی‌های رزمندگان اسلام استخراج و در قالب تولید علم و نظریه‌پردازی مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

جنگ هشت‌ساله که به تعبیر رهبر انقلاب اسلامی ثروت ملی محسوب می‌شود، در فرآیند پژوهش‌های روشمند می‌تواند استحصال شده و تولیدات آن در اختیار سایر افراد ازجمله نویسندگان، هنرمندان، مستندسازان، فیلم‌سازان، اساتید دانشگاه، دانشجویان، مدیران بخش‌های مختلف و... گذاشته شود تا با بازپروری و غنی‌سازی، مورداستفاده بهینه قرار گیرد.

بدین منظور به نظر می‌رسد اولین اقدام این است که باید امر پژوهش درباره موضوعات دفاع مقدس و در ادامه آن مقاومت، به یک گفتمان عمومی و فراگیر در محافل دانشگاهی، مراکز پژوهشی، رسانه‌های عمومی تبدیل و ضرورت‌های این مهم به‌انحاء مختلف تبیین شود.

اقدام بعدی ارج‌گذاری به تلاش‌ها و فعالیت‌های سخت، زمان‌بر و بعضاً طاقت‌فرسای پژوهشی است که از سوی مراکز علمی- پژوهشی و پژوهشگران و نویسندگان انجام می‌شود.  

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار