نویسنده کتاب مطرح کرد؛

جذابیت کتاب‌های مدافعان حرم برای مخاطبان

خضاب گفت: ضرورت توجه به مرحله پس از چاپ یعنی مقوله تبلیغ و توزیع کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است.
کد خبر: ۴۶۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۴ - 23July 2021

جذابیت کتاب‌های مدافعان حرم برای مخاطبان

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «وحید خضاب» نویسنده کتاب در گفت‌وگویی با اشاره به شیوه فعالیت انتشاراتی‌ها در انتخاب کتاب، اظهار داشت: انتشاراتی‌ها بر اساس نیاز سنجی‌های خود اقدام به چاپ کتبی می‌کنند که جامعه آن را نیاز دارد و به عبارت دیگر کشش خوبی در جامعه برای آن کتاب احساس می‌شود. چاپ کتاب‌های ارزشی و یا مدافعان حرم برای مخاطب جذاب است لذا انتشاراتی‌ها به این کتاب‌ها می‌پردازند.

وی پیرامون کتاب‌های الکترونیکی افزود: وجود کتاب‌های الکترونیکی و یا کتاب‌های صوتی می‌تواند تاثیر بسیاری بر توسعه کتابخوانی داشته باشد، ما باید بتوانیم مخاطبان را به کتاب‌خوانی جذب کنیم و تعداد افرادی که با دیدن محتوا و یا کتاب مناسب حاضر به خریدن و خواندن کتاب می‌شوند کم نیستند، باید بر روی این افراد برنامه ریزی کرد و از پتانسیل بهره برداری کنیم تا بتوانیم فرهنگ کتاب و کتاب خوانی را ترویج کنیم، این طیف تاثیر خوبی را بر فضای کتاب و کتاب خوانی می‌گذارند.

خضاب به گسترش نا محسوس و خزنده فضای مجازی در زندگی افراد پرداخت و ابراز کرد: فن آوری تاثیر بسیاری بر تمام ابعاد جامعه داشته، گوشی‌های تلفن همراه که امروز به جزو لاینفک زندگی تبدیل شده اند، می‌توانند تغییراتی را در سطح فضای کتابخوانی کشور فراهم کنند و مخاطبان کتاب‌های مناسب را از این طریق دریافت کنند.

این نویسنده به برنامه‌های اجرا شده در سطح جامعه اشاره و اظهار کرد: گام‌هایی برای توسعه کتاب و کتاب خوانی برداشته شده، ولی میزان فعالیت کافی نیست. اگر امروز شاهد کاهش روز به روز تعداد مخاطبان کتاب هستیم موضوعی است که دلایلش را باید در شرایط و رویداد‌های گذشته پی گیری کرد این مسئله تاثیر فرآیند فرهنگی است که در چند  نسل دست به دست شده و شکل گرفته پس قطعا درونی کردن فرهنگ کتاب‌خوانی نیازمند زمان بسیار است و به تدرجی ایجاد خواهد شد.

خضاب ابراز کرد: ضرورت توجه به مرحله پس از چاپ یعنی مقوله تبلیغ و توزیع کتاب از اهمیت بالایی برخوردار است. انتخاب درست موضوع «سوژه کتاب»، تبلیغات اینترنتی و رساندن کتاب به دست مخاطب چه در شهرستان‌ها و چه در خود پایتخت تاثیر گذار خواهد بود و می‌تواند مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

وی به رویکرد‌های برخی انتشاراتی‌ها برای تبلیغ کتاب‌هایشان اشاره و تاکید کرد: تبلیغ برای جذب مخاطب و ترفند‌های برخی انتشاراتی‌ها در این حوزه سبب دیده شدن برخی کتاب‌ها و یا نویسندگان می‌شود، آن‌ها کتاب‌های مورد استقبال مخاطب را را بلد می‌کنند و با کمک رسانه‌ها، برگزاری جشن و جلسات نقد وبررسی کتاب را به مخاطب جذاب نشان می‌دهند، این عمل از سوی ناشران یک رانت در حوزه کتاب محسوب می‌شود.

این نویسنده افزود: کتاب یک کالا است و باید این مهم را بپذیریم، که یک کالای فرهنگی تا حدی از قواعد اقتصادی پیروی می‌کند. این کالا نیاز به تبلیغ دارد تا به اقبال عمومی برسد. بدین ترتیب تبلیغ و نیاز در جامعه دو مولفه مهم و تاثیر گذار شناخته شده که از دید اهالی نشر دور نمی‌ماند.

خضاب پیرامون کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه» خاطرنشان کرد: کتاب «اسرائیلی که من دیدم؛ نه صلح، نه حرف اضافه!» حاصل مشاهدات عاطف حزین «خبرنگار مصری» است که در سال ۱۹۹۶ به فلسطین اشغالی سفر کرده و هم در شهر‌های صهیونیست‌نشین «از قبیل تل‌آویو» حضور یافته و هم در شهر‌های فلسطینی‌نشین «مانند غزه». او که به تعبیر خودش برای «شناخت آیندۀ روند صلح» راهی سرزمین‌های اشغالی شده، در طول سفر، هم با شخصیت‌های سیاسی فلسطینی و غیرفلسطینی و هم با مردم عادی دیدار و گفتگو داشته و مشروح این گفتگو‌ها را در کتاب خود درج کرده است. به این ترتیب، با خواندن کتاب او، شناختی دقیق‌تر از آنچه در سرزمین‌های اشغالی می‌گذشته به دست خواهیم آورد.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار