روایت شهید باقری از واقعه‌ای خاص در تاریخ اسلام + صوت منتشر نشده

شهید باقری در بحبوحه عملیات رمضان با اشاره به واقعه‌ای منحصربه فرد در تاریخ اسلام گفت: کجا سابقه داشته در یک امتی یا یک شهری ۲۰۰ شهید ببرند و یک روزه تشییع جنازه کنند و ۳۰ کیلومتر طول تشییع‌کننده‌ها باشد.
کد خبر: ۴۶۸۲۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۲ - 24July 2021

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، غلامحسین افشردی معروف به حسن باقری از فرماندهان جوان دفاع مقدس است که در عملیات‌های فتح‌المبین، رمضان و بیت‌المقدس نقش مؤثر و فعالی داشت. او جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران بود. شهید باقری در بحبوحه عملیات رمضان در جمع همرزمانش در قرارگاه نصر برابر با بیست و هشتم تیر سال ۶۱ از دلایل تجدید شدن جهان اسلام سخن به میان آورد.

روایت شهید باقری از واقعه‌ای خاص در تاریخ اسلام + صوت منتشر نشده

آنچه در ادامه می‌شنوید، سخنان منتشر نشده از شهید حسن باقری است که مرکز اسناد انقلاب اسلامی و دفاع مقدس این صوت تاریخی را برای نخستین بار منتشر کرده است:

وقتی باب شهادت در انقلاب باز شد

متن سخنان این فیلم به شرح زیر است:

بعد از حسین بن علی (ع) شهادتی در کار نبود، اصلاً شهادت از صحنه اسلام جمع شد. بعد از کربلا و عاشورا دیگر ما شهادت نداریم. یک سیدی، یک عالمی و یک مبارزی در گوشه کنار یک حرفی می‌زد، می‌گرفتند و خفه‌اش می‌کردند. همین علامه امینی ظاهراً در کتاب «شُهَداءُ الفَضیلَة» نوشته ۱۴۰ شهید را جمع کرده، ۱۴۰ شهید.

در طول این چند قرن شهادتی در کار نبود که بعد از آن حادثه دیگر نه جنگی بود و نه برنامه‌ای. حالا است که تاریخ اسلام در حال تجدید شدن است. کجا سابقه داشته یک امتی، یک شهری مثل تبریز، شهری مثل اصفهان، شهری مثل فلان ۲۰۰ تا شهید ببرند و یک روزه تشییع جنازه کنند و ۳۰ کیلومتر طول تشییع‌کننده‌ها باشد، بعد هم در همان جلسه تشییع هزار نفر را دوباره سوار اتوبوس کنند و بگویند شما جای آن‌ها بروید.

درباره عملیات

«عملیات رمضان» عملیات تهاجمی گسترده نیرو‌های مسلح ایران، در خلال جنگ ایران و عراق بود که به مدت ۱۷ روز در تابستان ۱۳۶۱ در جنوب عراق، شمال‌شرقی شهر بصره و در منطقه شلمچه انجام شد. این عملیات در پنج مرحله، به طور مشترک توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرماندهی محسن رضایی و نیروی زمینی ارتش به فرماندهی علی صیاد شیرازی، طراحی و اجرا شد.

عملیات رمضان ۴۵ روز پس از آزادسازی خرمشهر انجام گرفت و رزمندگان اسلام برای نخستین بار وارد خاک عراق شدند. از عملیات رمضان به عنوان یکی از بزرگترین نبرد‌های زرهی، پس از جنگ جهانی دوم نام می‌برند.

در این نبرد سه موج جداگانه از سپاهیان داوطلب در زمینی مسطح به سوی بصره حرکت کردند. تنها در مرحله سوم این عملیات بیشتر از ۵۰۰ دستگاه تانک عراقی که اکثراً T-۷۲ بودند و ۲۰۰ دستگاه نفربر تیپ مستقل ۱۰ زرهی عراق به طور کامل از بین رفت و در کل هشت هزار و ۷۱۵ سرباز عراقی کشته، زخمی و اسیر شدند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار