معاون اول قوه قضائیه:

وظیفه قوه قضاییه تأمین، هدایت و پشتیبانی آزادی‌های مشروع مردم است

حجت‌الاسلام «مصدق» با بیان اینکه وظیفه قوه قضاییه تأمین، هدایت و پشتیبانی آزادی‌های مشروع مردم است، گفت: در دوره تحول دستگاه قضایی، یکی از برنامه‌های جدی رئیس قوه قضاییه این است که علَم مبارزه با فساد همچنان برافراشته باشد.
کد خبر: ۴۶۸۳۳۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵ - 24July 2021

به گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «محمد مصدق» معاون اول قوه قضاییه در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری استان گلستان با گرامیداشت دهه امامت و ولایت و عید غدیر خم اظهار داشت: خداوند متعال را شاکریم برای این نعمت که مقام معظم رهبری برای دومین بار فرزندی از فرزندان قوه قضاییه را به عنوان رئیس قوه قضاییه انتخاب فرمودند.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: آیت‌الله رئیسی حدود دو سال و اندی به‌عنوان رئیس قوه قضاییه تحول اساسی در قوه قضاییه را رقم زد و دومین انتخاب، انتخاب حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای از فرزندان خانواده بسیار بزرگ قوه قضاییه است که حدود ۴۰ سال عمر خود را برای ارتقاء قوه قضاییه صرف کرده و زیر و بم قوه قضاییه از پایین‌ترین تا بالاترین سمت را می‌داند و به موضوعات اشراف دارد.

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه شش مورد را به عنوان نقشه راهی برای قوه قضاییه ترسیم کرده اند که قوه قضاییه مکلف است بر اساس این نقشه راه، راه خود را ادامه دهد. یکی از مهم‌ترین آن موارد، تاکید بر ادامه رویکرد تحولی و اجرای سند تحول با اهتمام بیشتر بوده است.

حجت‌الاسلام مصدق خاطرنشان کرد: مبدا سند تحول، همان برنامه‌ای بود که آیت الله رئیسی در ابتدای کار خود در قوه قضاییه به عنوان برنامه قوه قضاییه به مقام معظم رهبری تقدیم کرده بود و بعد از آنکه مورد قبول مقام معظم رهبری قرار گرفت و کار آغاز شد، این سند ارتقاء داده شد و در نسخه ارتقاءیافته، ریاست فعلی قوه قضاییه در تدوین سند، ارتقاء آن و جلسات متعددی که برای تدوین این سند برگزار شد، دخیل بوده است.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه حسن این موضوع این است که رئیس قوه قضاییه رأساً در تدوین سند تحول نقش داشته و اکنون به عنوان بالاترین مقام قضایی اجرای این سند را بر عهده دارد که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، تصریح کرد: این سند نیاز به برنامه دارد و همه معاونت‌های قوه قضاییه برنامه‌های خود را برای اجرای سند تحول، تدوین و ارائه کرده اند و در حال حاضر شروع به اجرای آن کرده اند و رئیس قوه قضاییه نظارت کامل برای اجرای این سند دارد.

وی تاکید کرد: در این سند، برنامه‌های تحولی به خوبی دیده شده است و آینده قوه قضاییه را بسیار روشن می‌بینیم.

حجت‌الاسلام مصدق با اشاره به لزوم تحول در برخی از قوانین گفت: معاونت حقوقی در طول این دو سال و اندی برنامه‌های تحول بسیاری به کمک قضات سراسر کشور که به صورت غیرمستقیم فعالیت داشتند، تدوین کرده و امیدواریم که تا چند ماه آینده این قوانین در مسیر تقنین قرار گیرد و مجلس و دولت همکاری لازم را داشته باشند. اگر این اتفاقات رخ دهد، واقعا تحولی عظیم در قوه قضاییه اتفاق خواهد افتاد.

معاون اول قوه قضاییه بیان کرد: یکی از برنامه‌های بسیار مهم قوه قضاییه مربوط به سیاست جنایی است. در کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی عمدتا مجازاتی که برای مرتکب جرم در نظر گرفته شده است، حبس است.

وی افزود: از نیمه دوم قرن ۱۸ به ویژه نیمه دوم قرن ۱۹، حبس به عنوان مجازات اصلی جایگزین مجازات‌های سنتی و بدنی شد و تا آن زمان مجازات حبس، مجازات اصلی نبود. در قانون مجازات اسلامی و سایر قوانین خاص عمدتا مجازات مورد استفاده، حبس است.

حجت‌الاسلام مصدق بیان کرد: در دوره تحول گروهی در مرحله صدور ابلاغ از سوی رئیس قوه قضاییه مشخص شدند تا سیاست جنایی مبتنی بر فقه اسلامی را بنویسند تا قوانین جزایی ما بر اساس آن تنظیم شود. امیدواریم در دوران ریاست فعلی قوه قضاییه که یکی از دغدغه‌های وی همین موضوع سیاست جنایی است، این موضوع به نتیجه برسد.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: نکته دیگری که مقام معظم رهبری در آن موارد شش گانه بر آن تاکید داشته اند، اهتمام جدی به ماموریت‌های اساسی دستگاه قضا در قانون اساسی است و خودشان نیز مثال‌هایی در این زمینه نظیر گسترش عدالت، احیاء حقوق عامه و تامین آزادی‌های مشروع را بیان فرمودند.

وی در ادامه گفت: اساسا وظیفه قوه قضاییه این است که آزادی‌های مشروع مردم را تامین، هدایت و پشتیبانی کند و این بر اساس قانون اساسی است که رئیس قوه قضاییه بر این قضیه تاکید دارد. بر اساس فرموده مقام معظم رهبری قوه قضاییه باید آزادی‌های مشروع جامعه ایرانی را تامین کند.

معاون اول قوه قضاییه با بیان اینکه امروز قوه قضاییه علم مبارزه با فساد را برافراشته است، گفت: هم مبارزه با فساد درون سازمانی هم مبارزه با فساد برون‌سازمانی در دستور کار قوه قضاییه است.

حجت الاسلام مصدق تاکید کرد: این اقدامات به صورت جهشی در زمان آیت الله رئیسی انجام شده و البته در دوره‌های پیشین نیز در قوه قضاییه مبارزه با فساد صورت گرفته؛ چرا که اساساً قوه قضاییه برای مبارزه با فساد تشکیل شده است.

معاون اول قوه قضاییه تصریح کرد: در این دوره نیز یکی از برنامه‌های جدی رئیس قوه قضاییه آن است که این علم مبارزه با فساد همچنان برافراشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه در خصوص مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی در قوه قضاییه نداریم، افزود: مچرم، هرکس و دارای هر مقامی باشد قوه قضاییه با آن مبارزه خواهد کرد.

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر ضرورت حضور در بین مردم افزود: ما در دوره تحول با هدایت‌های ریاست قوه قضاییه و همکاری همه همکاران در سراسر کشور اعم از قضایی و اداری در زمینه‌های مختلف یک قوه قضاییه مقتدر و ارزشی و حامی مردم ایجاد کنیم و مبارزه جدی با کسانی که بیت المال را غارت می‌کنند، صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در طول سالیان اخیر تاکید داشته اند که برنامه‌های قوه قضاییه باید بر مبنای اسلام مداری باشد.

وی ادامه داد: یکی از نواقص ما در تقنین آن است که همواره منتظریم ببینیم غرب و شرق درباره آیین رسیدگی دادگاه‌ها و دادسرا‌ها چه چیزی گفته اند تا آن را بگیریم و کم و زیاد کنیم.

معاون اول قوه قضاییه گفت: چه ایرادی دارد که ما یک آیین دادرسی برگرفته از شرع مقدس اسلام تنظیم کنیم؟ قانون گرایی سلامت دستگاه قضا، اقتدار و کارآمدی جزو فرمایشات مقام معظم رهبری است.

حجت‌الاسلام مصدق تصریح کرد: امیدواریم در دوره تحول و تعالی به کمک همه همکاران در سراسر کشور بتوانیم یک قوه قضاییه ایده‌آل و در تراز انقلاب اسلامی داشته باشیم؛ چرا که احیاء ارزش‌های اسلامی برای ما رکن مهم در قوه قضاییه خواهد بود.

معاون اول قوه قضاییه با اشاره برگزاری این مراسم افزود: آقای هاشمیان در طول بیش از ۳۵ سال خدمت خود در قوه قضاییه در سمت‌های مختلف مدیریتی و قضایی بوده و قاضی خوش سابقه، خوشنام و مجرب و نیروی ارزشی برای قوه قضاییه است.

وی ادامه داد: آقای هاشمیان حدود ۶ سال است که به عنوان رئیس کل دادگستری این استان انجام وظیفه می‌کند و در طول این مدت کار‌های بسیار خوبی انجام داده و تعامل خوبی با مدیران استان داشته است.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در همین جا لازم می‌دانم ارتقاء سمت وی را به عنوان عضو معاون دیوان عالی کشور به عنوان بالاترین مرجع قضایی در دستگاه قضایی تبریک بگویم و امیدواریم از وجود وی در این مرجع در سمت‌های دیگر هم در قوه قضاییه بهره‌مند شویم.

وی افزود: قسمت دیگر این جلسه برای معارفه فرزند دیگر از فرزندان قوه قضاییه برای تصدی مسئولیت دستگاه قضایی در این استان است؛ آقای آسیابی هم در سمت‌های مختلف مدیریتی حضور داشته و کسی است که آشنا به مسائل مربوط به قوه قضاییه است و امید است ایشان هم در این سمت موفق باشد و برای این دو عزیز آرزوی موفقیت داریم.

در مراسم امروز با محضور معاون اول قوه قضاییه، حیدر اسیابی به عنوان رئیس کل دادگستری استان گلستان معرفی و از شش سال تلاش ارزنده هادی هاشمیان رئیس کل سابق این استان که به سمت عضو معاون دیوان عالی منصوب شده است قدردانی به عمل آمد.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار