کارشناس مسائل افغانستان:

ورق بازی طالبان برگشت

فرجاد امین معتقد است اگر روند کنونی ادامه یابد و طالبان از پیشروی‌های نظامی ناامید شود، شاید تمایل و گرایش آن‌ها به مذاکره منتج گردد.
کد خبر: ۴۶۸۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷ - 26July 2021

ورق بازی طالبان برگشت

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «حسین فرجاد امین» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگویی ضمن تحلیل فضای فعلی امریکا پس از خروج نیرو‌های نظامی امریکایی پرداخت و اظهار داشت: این وضعیت قابل پیش بینی بود چراکه نیرو‌های افغان برای مقابله تربیت نشده بودند و با برداشته شدنِ حمایت امریکا از پشت نیرو‌های نظامی افغان، مدتی طول کشید تا خود را بشناسند و به توانایی خود ایمان آورند.

وی با اشاره به دستورالعملِ فنی نظامیان افغان برای مقابله با طالبان اظهار کرد: شرایط از هفته گذشته قدری بهتر شده است و پیشروی‌های طالبان را تا حدی متوقف کرده اند و نیرو‌های دولتی توانسته اند چند شهرستان را از تصرف طالبان خارج کنند.

فرجاد امین عمده‌ترین بخش‌های افغانستان را در کنترل طالبان عنوان کرد؛ به استثنای مراکز استان که همچنان در دست دولت این کشور است.

وی همچنین از تحویل ۸۰ درصد خاک افغانستان توسط دولت به نیرو‌های طالبانی خبر داد و افزود: نقاط استراتژیکی که دولت در صدد باز پس گیری آن است، شامل مرز‌های افغانستان با کشور‌های همسایه می‌باشد و طالبان در این نقاط اقدام به اخذ تعرفه‌های گمرکی می‌کند.

به گفته فرجاد امین نیرو‌های طالبان در این مناطق با ایجاد مهر رسمی اقدام به دریافت مالیات کرده و رسید پرداخت می‌کند و افرادی که از مرز افغانستان وارد کشور می‌شوند، دارای گذرنامه‌هایی ممهور به دولت امارت اسلامی افغانستان است.

وی اضافه کرد: دولت معتقد است مرز مشترک با پاکستان را بازپس گرفته است، ولی طالبان این ادعا را تکذیب کرده است؛ از طرفی حرکت‌هایی در راستای بازپس گیری گمرک اسلام قلعه و نیز گمرک مشترک با ترکمنستان آغاز شده است.

فرجاد امین معتقد است اگر روند کنونی ادامه یابد و طالبان از پیشروی‌های نظامی نا امید شود، شاید تمایل و گرایش آن‌ها به مذاکره منتج گردد.

این کارشناس شبه قاره در عین حال تاکید کرد که مردم افغانستان بر خلافِ تبلیغات صورت گرفته، هیچ گرایشی به طالبان نداشته و برایشان فرش قرمز پهن نکرده اند.

وی افزود: این روز‌ها فیلم و کلیپ‌هایی درباره بدرفتاری طالبان با مردم و خاصه زنان منتشر شده که بر عمق وحشت مردم اضافه کرده است.

فرجاد امین مطرح کرد: اگر امریکایی‌ها خروجی مسئولانه از افغانستان داشتند، شاهد چنین وضعیتی نمی‌بودیم و برای این کار نیازی به امضای تفاهمنامه با طالبان نبود.

وی همچنین بخشی از سیاست امریکا را در افغانستان ناظر بر این نکته دانست که آن‌ها امنیتِ قبلی در افغانستان را در ذهن مردم به دلیل حضور خودشان تفسیر می‌کنند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار