در گفت‌وگوی دفاع‌پرس با سرهنگ «عینی» مطرح شد؛

ناگفته‌های فرمانده هوانیروز مشهد از عملیات مرصاد/ جهنمی که هوانیروز برپا کرد

سرهنگ «عینی» گفت: ستون بالگردهای هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی وقتی به گردنه چهارزبر رسید، چنان آتشی به راه انداخت که با توجه به کوهستانی بودن منطقه، تقریباً همه کاروان منافقین را زمین‌گیر کرد. تدبیر شهید صیاد این بود که هیچ‌ کدام از این تروریست‌ها نباید زنده از معرکه خارج شوند.
کد خبر: ۴۶۸۷۳۹
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۰ - 27July 2021

سرهنگ خلبان «رحیم عینی» فرمانده پایگاه پنجم هوانیروز مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در مشهد به تشریح خاطره خود از درهم کوبیدن توان نظامی ارتش متجاوز منافقین در جریان عملیات تاریخی مرصاد پرداخت و اظهار داشت: ستون منافقینی که از «گردنه پاتاق» عبور می‌کردند، با هر کس که مواجه می‌شدند، همه را قتل عام می‌کردند و برایشان هیچ اهمیتی نداشت که سرنشینان این خودرو در جاده یا اهالی این خانه در روستا، زن، مرد، کودک یا حتی اعضای یک خانواده باشند. در نهایت قساوت و بدون هیچ‌گونه رحمی، همه را می‌کشتند.

وی افزود: با این وجود، همه این تصاویر دردناک در برابر قتل عام وحشیانه و عظیم منافقین در بیمارستان امام خمینی (ره) اسلام آباد غرب ناچیز است و این ناکسان چنان جنایت‌های فجیع و خونباری در بخش جانبازان بستری‌شده در این بیمارستان صورت دادند که زبان از ذکر آن حقایق قاصر است. وقتی مردم این صورت شیطانی منافقین را مشاهده کردند، هرکس با هر وسیله‌ای که ممکن و در دسترس بود، ترک دیار کرده و خانواده خود را به قصد حفظ جان به سمت کرمانشاه به راه انداخت.

فرمانده پایگاه پنجم هوانیروز مشهد خاطرنشان کرد: «گردنه چهارزبر» یک مسیر کم‌عرض است که به خاطر رفت و برگشت همزمان ترددکنندگان، در هر محور فقط یک وسیله نقلیه قادر است از آن عبور کند و لذا با توجه به ازدحام خودروها و حتی تراکتورهایی که خانواده‌ها را به سمت کرمانشاه انتقال می‌داد، گردنه چهارزبر بسیار پر ازدحام بود.

وی ضمن روایت تدابیر و برنامه ریزی‎های شهید صیادشیرازی در برابر هجوم سریع منافقین گفت: وقتی شهید صیادشیرازی در جریان گزارش‌های میدانی قرار گرفت، با هواپیما خود را به کرمانشاه رساند و در «بیمارستان حسین» این شهر، جلسه اضطراری فرماندهان عملیاتی حاضر در منطقه را تشکیل داد. حوالی نماز صبح همان روز، شهید صیادشیرازی وارد پایگاه هوانیروز شد و شخصاً خلبانان تیزپرواز بالگردها را در دو دسته آتش مجزا تقسیم‌بندی کرد.

عینی ادامه داد: ستون این بالگردها وقتی به گردنه رسید، چنان آتشی به راه انداخت که با توجه به کوهستانی بودن منطقه، تقریباً همه کاروان منافقین را زمین‌گیر کرد. تدبیر شهید صیاد این بود که هدف عملیات، تنها متوقف کردن یا عقب راندن این جنایتکاران نیست بلکه طرح ریزی عملیات به گونه‌ای انجام شده بود که تنها حالت فرعی ممکن، به اسارت درآوردن دشمن باشد و در حالت غالب، هیچ‌کدام از این تروریست‌ها نباید زنده از معرکه خارج شوند.

وی ابراز داشت: بالگردها ابتدا، میانه و انتهای ستون را زیر بارانی از آتش گرفتند و این نقاط را با استمرار شلیک‌ها به هم وصل کردند و به این ترتیب بود که منافقین در واقع در نزدیکی کارخانه قند زمین‌گیر شدند؛ عده زیادی از آنان به هلاکت رسیدند و سرکردگان آنان نیز دستگیر یا هلاک شدند. نکته قابل توجه این بود که طبق گزارش‌های ما، تعداد قابل توجهی از این تروریست‌ها در هنگام مشاهده وخامت اوضاع و سررسیدن پرنده‌های آهنین بال هوانیروز، برایشان مسلم شده بود که زنده از معرکه خارج نخواهند شد و برای پیشگیری از اسارت، با قرص‌های سیانوری که همیشه به همراه خود داشتند، خودکشی کرده بودند.

ماجرای تصویر مشهور شهید صیاد شیرازی

فرمانده پایگاه پنجم هوانیروز مشهد متذکر شد: تصویر مشهور شهید صیادشیرازی که با لبخندی ماندگار، کلاه مخصوص بالگرد بر سر دارد، مربوط به لحظاتی قبل از آغاز عملیات مرصاد است و عظمت شخصیت این شهید عالی‌قدر باعث شده بود تا هرگز درباره عاقبت عملیات، بیم و نگرانی به خود راه ندهد. شهید صیاد به راه متعالی خود ایمان داشت و همین امر باعث می‌شد تا حتی لحظاتی قبل از رویارویی با هجمه عظیم منافقین، لبخندی از جنس ایمان و اخلاص بر لب داشته باشد.  

ناگفته‌های فرمانده هوانیروز مشهد از مرصاد منافقین/ جهنمی که هوانیروز برپا کرد

وی با اشاره به خاطره‌ای از فرماندهی جهادی و خستگی‌ناپذیر شهید صیادشیرازی پیش از عملیات مرصاد تصریح کرد: این شهید والامقام به حدی از درجات معنوی رسیده بود که جز کسب رضای پروردگار و تبعیت از فرمان ولی فقیه، هدف دیگری را دنبال نکرد. شخصاً هیچ‌گاه از یاد نمی‌برم که یک شب قبل از جلسه ستاد مشترک فرماندهان ارتش و سپاه و در شرایطی که ساعات محدودی برای استراحت فراهم بود و همه از این زمان برای خواب استفاده می‌کردند، شهید صیادشیرازی دوزانو بر روی زمین می‌نشست و در دفترچه یادداشت خود، نکات مربوط به جلسه فردای فرماندهان را خلاصه‌نویسی می‌کرد تا موضوعی فراموش نشود.

عینی ابراز امیدواری کرد: با در نظر گرفتن این مسائل، واضح و بدیهی است که منافقین با چه انگیزه‌ای نقشه ترور شهید صیادشیرازی را اجرا کردند. تروریست‌ها در نظر داشتند تا صیادشیرازی را به انتقام هم‌قطاران به هلاکت رسیده خود در گردنه چهارزبر به شهادت برساند اما غافل از این بودند که یاد و نام این شهید به برکت ایثارگری‌ها و جانفشانی‎های بسیار، هرگز از حافظه تاریخی این ملت پاک نخواهد شد و نسل‌های آینده، سیره این شهید والامقام را به منزله یک قهرمان ملی سرلوحه خود قرار خواهند داد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار