کارشناس مسائل منطقه:

خروج آمریکا از افغانستان یک اجبار است

زارعی گفت: آمریکا وقتی به افغانستان آمد اهدافی داشت، اما به هیچ‌کدام از آن‌ها دست نیافت و خروج آن از افغانستان نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است و در خصوص کشور‌های دیگر نیز مجبور به این کار خواهند شد.
کد خبر: ۴۶۸۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۸ - 27July 2021

خروج آمریکا از افغانستان یک اجبار است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سعدالله زارعی» کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگویی با اشاره به سیطره سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خاورمیانه در جهان، اظهار داشت: در سطح دنیا منطقه دیگری وجود ندارد که محور همه مسائل ذکر شده باشد و دولت‌ها و قدرت‌ها نسبت به حضور در آن تمایل داشته باشند. در این راستا در ۲۰۰ سال گذشته، منطقه غرب آسیا جولانگاه دخالت‌های نظامی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی غرب بوده است.

وی با تصریح بر اینکه مردم غرب آسیا در گذر زمان بیدارتر شده اند، اظهار کرد: تلاش استقلال طلبانه ملت‌ها برای به دست گرفتن سرنوشت خودشان در طول زمان افزایش یافته است به طوری که در دهه‌های اخیر امکان عملی کردن سیطره غرب در این منطقه از همیشه دشوارتر شده است.

 کارشناس مسائل منطقه با اشاره به موقعیت استراتژیک افغانستان، عنوان کرد: آمریکایی‌ها با وجود اشراف به جایگاه افغانستان، ناگزیر شدند به دلیل مقاومت افغانستان خاک این کشور را ترک کنند. در حقیقت بر خلاف آنچه مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها رفتن را بر ماندن، «انتخاب» کرده‌اند؛ باید گفت آمریکا به اجبار منطقه را ترک کرده است.

وی اشاره کرد: آمریکایی‌ها از آن سوی دنیا لشکرکشی کردند و حدود ۱۰۰ هزار نیروی نظامی در این کشور پیاده کردند تا تلفات بدهند و هزینه کنند. طبیعتاً آمریکایی‌ها وقتی به افغانستان آمدند محاسبات و اهدافی داشتند، اما به هیچ‌کدام از آن‌ها دست نیافتند و خروج آن‌ها از افغانستان نه یک انتخاب، بلکه یک اجبار است. آمریکا مجبور خواهد شد در کشور‌های دیگر منطقه نیز همین تصمیم را بگیرد و در نهایت منطقه را به مردم واگذار کنند.

زارعی از تزلزل بین بیانات و اقدامات آمریکا گفت و بیان کرد: در حقیقت میان سیاست‌ها و آنچه در صحنه عمل اجرا می‌شود تفاوت‌های زیادی وجود دارد. آمریکایی‌ها یک سیاست و تمایل دارند که مبتنی بر سیطره بر تمام منطقه است. آن‌ها همچنین یک توانایی دارند که تلاش دارد سیاست اتخاذی را محقق کند، اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی میان سیاست‌های تمایلی و توانایی‌های عملیاتی آمریکا فاصله و شکاف ایجاد شده است.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار