نامه اعتراض‌آمیز «اسماعیل هنیه» به اتحادیه آفریقا درباره رژیم صهیونیستی

پس از اعلام وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا به عنوان عضو ناظر، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این اقدام به اتحادیه آفریقا اعتراض کرد.
کد خبر: ۴۶۹۲۲۶
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰ - 30July 2021

نامه اعتراض‌آمیز «اسماعیل هنیه» به اتحادیه آفریقا درباره رژیم صهیونیستیبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در نامه‌ای به «موسی فکی» رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا درباره پیوستن رژیم صهیونیستی به این اتحادیه اعتراض کرد.

بر اساس گزارشی که وبگاه رسمی حماس بامداد امروز (جمعه) آن را منتشر کرد، هنیه ضمن تشکر و قدردانی از مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در حمایت از مردم فلسطین و تأیید حقوق آن‌ها در ستادن حقوق و برخورداری از آزادی و استقلال، گفت: «ما در جنبش حماس و در کنار ما ملت فلسطین با تأسف و تعجب خبر اعطای عضویت به رژیم غاصب صهیونیستی در اتحادیه آفریقا به عنوان ناظر را دنبال کردیم».

رئیس دفتر سیاسی حماس با بیان اینکه اتحادیه آفریقا سازمانی ریشه‌دار است که همواره از حقوق مردم آفریقا در تعیین سرنوشت و برخورداری از آزادی و استقلالشان حمایت کرده و در کنار فلسطین و آرمان عادلانه آن‌ها علیه تجاوز‌ها و تروریسم ایستاده است، به شدت به این تصمیم که در تضاد و تعارض با تمام ارزش‌های و اصول بنیادین اتحادیه آفریقاست، اعتراض و آن را محکوم کرد.

هنیه تأکید کرد که این گام به مثابه یک ضربه سخت به مردم فلسطین و حقوق ملی و مشروع آن‌هاست؛ ملتی که برای رهایی از اشغالگران سرزمینشان همچنان در حال مبارزه هستند.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد که کمیسیون اتحادیه آفریقا به منظور تحقق یک موضع جهانی ارتباطات خود را با کشور‌های دوست و برادر و همچنین سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای در سطح سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی افزایش دهد؛ موضعی که مجددا در آن حقوق ملی مشروع مطالبه و تقویت شود و بر کابینه اشغالگران به منظور متوقف کردن پروژه‌های شهرک‌سازی و مصادره سرزمین فلسطین فشار آورده شود تا جنایت‌های آن‌ها و تجاوز‌های پیوسته‌شان رسوا شود و همچنین کارشکنی‌ها و تجاوزاتشان جرم انگاشته شود و از سوی دیگر، روند تحقیقات دیوان کیفری بین‌المللی در محاکمه سران رژیم اشغالگر به عنوان جنایتکاران جنگی پیشبرده شود نه اینکه با دادن عضویت به آن‌ها دَر برای انجام اقداماتشان به طور کامل در برابر آن‌ها باز باشد.

رئیس دفتر سیاسی حماس تأکید کرد که اشغالگران از عضویت در اتحادیه آفریقا به عنوان پوششی برای نهادینه کردن حضور خود و اجرای طرح‌های استعماری‌شان استفاده می‌کنند و به اشغالگری پلید سرزمین فلسطین و افزایش تجاوزهایشان ادامه می‌دهند.

اسماعیل هنیه از رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا خواست که از این تصمیم شوکه‌کننده برای ملت فلسطین و تمام حامیان آنان در آفریقا، منصرف شوند که این تصمیم بیانگر حقیقت مواضع تاریخی اتحادیه آفریقا در قبال آرمان فلسطین نیست.

از سوی دیگر، هنیه بار دیگر خواستار برداشتن گام‌های عملی در راستای رد و جرم‌انگاری عادی‌سازی روابط با دشمن صهیونیستی شد و آن را گناهی بزرگ و نابخشودنی و همچنین خنجری به سینه مردم کشور‌های عربی، اسلامی، آفریقایی و تمام آزادگان جهان توصیف کرد.

وی در بخش پایانی بیانیه مذکور خاطر نشان کرد که ملت فلسطین به افزایش و کامل شدن تلاش‌ها و نقش تمام کشورها، دولت‌ها، سازمان‌ها و نهاد‌ها به منظور اتخاذ موضعی قاطع در برابر اشغالگران، طرح و اقدمات آن‌ها چشم دوخته‌اند.

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیسیتی در تاریخ سی و یکم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «آدامسو آلالی» سفیر تل‌آویو در آدیس‌آبابا استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرده است.

«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی در بیانیه مذکور روز پیوستن تل‌آویو به اتحادیه آفریقا را روز «عید» این رژیم خواند.

پس از این اقدام، برخی تحلیلگران فلسطینی عضویت تل‌آویو در اتحادیه آفریقا را زنگ خطری برای فلسطین در قاهره سیاه به شمار آوردند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار