کارشناس عقیدتی:

دوری از حکمرانی الهی موجب مشکلات امروز بشر است

سلطانی گفت: تمام تلاش‌های ائمه معصومین پس از غدیر برای احیای غدیر بود و در واقع غدیر تحقق حکمرانی توحیدی و الهی است و مشکلات امروز بشر به دلیل دوری از این حکمرانی است.
کد خبر: ۴۶۹۲۴۰
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۹ - 30July 2021

دوری از حکمرانی الهی موجب مشکلات امروز بشر است

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «محسن سلطانی» کارشناس عقیدتی و سیاسی در گفت‌وگویی پیرامون عید غدیر خم، اظهار داشت: غدیر در شرایطی اتفاق افتاد که قرار بود پس از پیامبر، پیامبر دیگری نیاید به همین دلیل، غدیر را از لحاظ جایگاهی فروکاست دادند چرا که در مفهوم‌های بَدَوی آن زمان اینگونه بود که برای پیامبر جانشینی انتخاب می‌شود که پس از او دیگر پیامبر و وحی نیست و لذا ولایت الهی تشریعی را به جانشینی سیاسی فروکاست دادند.

سلطانی با بیان اینکه غدیر را تنها به جانشینی سیاسی تنزل دادند اظهار کرد: مدل‌های جانشینی سیاسی در جامعه بدوی قبیله‌ای عربی آن روز، شیخوخیت بود که امیرالمومنین در آن گروه قرار نمی‌گرفت و در آن جایگاه، شیخوخیت نداشت.

وی افزود: از همان ابتدا با غدیر دو نوع برخورد صورت گرفت؛ عده‌ای نسبت به آن غفلت از سر عدم معرفت داشتند و عده‌ای با قصد و هدف غفلت می‌ورزیدند.

این کارشناس عقیدتی و سیاسی ضمن اشاره به تحقق تدریجی واقعه غدیر اظهار کرد: پیامبر خط تدریجی را پی گرفته بود تا به غدیر رسید، اما منکران به صورت استادانه، غدیر را از لحاظ شکلی و محتوایی و مطابق با هم تحریف کردند.

سلطانی در رادیو گفتگو در مورد کارکرد حدیث در روزگار حاضر اظهار کرد: وقتی اطاعت و معرفت و محبت تنزل داده شود موجب می‌شود غدیر در مفهوم تاریخی بماند و قابلیت الهام بخشی و جاری بودن در زمان را از دست بدهد و این اهداف منکران است.

وی با استناد به فرمایش شهید مطهری در مورد سه سطح ولایت الهی تصریح کرد: ولایت سخت افزاری و بر زندگی دنیایی، ولایت از طرف خدا و ولایت وجودی سه سطح ولایت الهی است که در غدیر با هم به وقوع پیوست.

این کارشناس پیرامون عدم احساس نیاز به غدیر در جامعه امروز خاطرنشان کرد: ولایت سیاسی الهی تشریعی در بستر دین مغفول مانده در حالی که باید جاری باشد.

سلطانی با بیان اینکه واقعه عاشورا برای احیای غدیر رخ داد ادامه داد: تمام تلاش‌های ائمه معصومین پس از غدیر برای احیای غدیر بود و در واقع غدیر تحقق حکمرانی توحیدی و الهی است و مشکلات امروز بشر به دلیل دوری از این حمکرانی است.

وی گفت: ادیان پس از دوران پیامبر خود، با مبدأ خودشان زاویه‌هایی پیدا می‌کنند و این انحرافات گاهی در مبدأی خود بسیار کوچک، اما در بستر تاریخی گسترده می‌شود.

سلطانی ادامه داد: واقعه و تکلیف غدیر از همان ابتدا به نحو مختلف میان پیرو و غیر پیرو با کم کاری مواجه بوده و همه در این قضیه مقصرند و موجب شد ولایت الهی و توحیدی در ذائقه بشر تحقق پیدا نکند و احساس نشود.

منبع: رادیو گفت‌وگو 

انتهای پیام/۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار