امام جمعه همدان:

دولت در ماجرای بدعهدی آمریکا نباید به نیروهای داخلی اتهام بزند

 آیت‌الله شعبانی گفت: دولت تدبیر و امید بجای تقبیح بدعهدی آمریکا در برجام بدنبال اتهام زنی به نیروهای داخلی بود.
کد خبر: ۴۶۹۲۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۸ - 30July 2021

به گزارش دفاع‌پرس از همدان، آیت‌الله «حبیب‌الله شعبانی» نماینده ولی فقیه در همدان، ظهر امروز در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه این هفته همدان ضمن دعوت خود و نمازگزاران به رعایت تقوا، با اشاره به روزهای پایانی دولت دوازدهم، اظهار داشت: بهترین قضاوت در مورد عملکرد دولت و وضعیت کشور با مردم است.

وی با بیان اینکه دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم به نوع افراط گونه‌ای دولت نهم و دهم را تخریب می‌کردند، گفت: هر دولتی در دوران مسئولیت خود دارای اقدامات و خدماتی بوده و لذا تخریب دولت گذشته، مسئله اخلاقی نیست.

امام جمعه همدان وضعیت اقتصادی امروز کشور را محصول عملکرد دولت‌های گذشته دانست و مطرح کرد: در طول این سال‌ها شاهد رخ دادن خطاهای راهبردی توسط دولت‌های مختلف بوده‌ایم و لذا ضروری است تا دولت آینده با در نظر گرفتن این اشتباهات و درس گرفتن از آن، مانع وقوع دوباره آن شود.

وی با گلایه از رویکرد افراطی دولت یازدهم و دوازدهم در نگاه به خارج از کشور، عنوان کرد: این موضوع که نظام اسلامی باید با دنیا تعامل داشته باشد، گزاره صحیحی است و حرفی در آن نیست، اما این تعامل باید عزت‌مندانه و با در نظر گرفتن منافع ملی باشد، البته به دور از هرگونه افراط گری.

نماینده ولی فقیه در همدان افزود: زمانی که در مساله‌ای افراطی عمل شود، بسیاری از ظرفیت‌های داخلی نادیده خواهد شد و از بین می‌رود، همانند مساله برجام که دولت حل همه مشکلات را به این مسئله گره زد اما با وجودی که به همه تعهدات خود عمل کرد اما طرف مقابل بدعهدی کرد.

وی با بیان اینکه در عرصه ارتباط با دنیا، ارتباط با دولت آمریکا در این دولت، اولویت اصلی بود، اظهار داشت: در این مدت کشورهایی همانند روسیه و چین جدی گرفته نشد و از آنجایی که ارتباط با آمریکا جز اولویت‌های اصلی دولت بود، بدعهدی آنها را مدام توجیه می‌کردند.

شعبانی با تاکید بر اینکه دولت در مقابل زورگویی دشمنان مقاومتی نکرد، مطرح کرد: با وجود آنکه دولت آمریکا به برجام عمل نکرد و از آن خارج شد، اما دولت نیروهای داخلی را مقصر این اتفاق می‌دانست.

خطیب نماز جمعه همدان با اشاره به اینکه دولت یازدهم و دوازدهم با خروج از چارچوب‌های نظام و داشتن بالاترین اختیارات در بحث مذاکرات، اما نتیجه‌ای را کسب نکردند، گفت: در کنار این مسائل، عدم توصیه‌پذیری دولت نیز از دیگر مشکلاتی بود که در دوره‌های یازدهم و دوازدهم با آن روبرو بودیم.

امام جمعه همدان ادامه داد: منتقدان، به دنبال تخریب دولت نبودند، چرا که هدف همه آنها یکی و موفقیت دولت در میدان اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی مردم بود.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید توصیه‌های منتقدان و دلسوزان را جدی می‌گرفت، اظهار داشت: با وجود آنکه رهبر معظم انقلاب بارها به مسئله تولید داخلی و تقویت توان داخلی تأکید داشتند و خواستار توجه به این مسئله بودند، اما اقدام خاصی را از طرف دولت شاهد نبودیم.

نماینده ولی فقیه در همدان با بیان اینکه بالا بودن قدرت و توانایی داخلی، موفقیت در مذاکرات را به دنبال دارد، گفت: نمونه این رفتار را در بحث واکسن کرونا شاهد بودیم که پس از تولید واکسن در داخل، کشورهای دیگر راحت‌تر واکسن را در اختیار ما قرار دادند.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های این هفته، با تقدیر از مدال آوران المپیک کشور در المپیک، مطرح کرد: هر فردی که نسبت به کشور دارای تعصب است، از مدال آوری فرزندان این مرز و بوم خوشحال می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار