اگر توان نظامی ایران نبود، آمریکا به پای میز مذاکره نمی‌آمد

یک روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی معتقد است آنچه سبب شد که کشورهای غربی یا آمریکا پای میز مذاکره حاضر شوند توان نظامی و دفاعی ایران بود.
کد خبر: ۴۶۹۲۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰ - 30July 2021
اگر توان نظامی ایران نبود، آمریکا به پای میز مذاکره نمی‌آمدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه المیادین در گزارشی به خبر هدف قرار گرفتن یک کشتی متعلق به رژیم صهیونیستی در آب‌های دریای عمان پرداخت. این شبکه به رسانه‌های رژیم صهیونیستی اشاره کرد که حادثه برای کشتی اسرائیلی را به ایران مرتبط کردند. 
 
این شبکه در گفت‌وگویی مرتبط با این مسئله از روزنامه‌نگار محمد مهدی ملکی پرسید، چرا رژیم صهیونیستی مدام در حال متهم کردن ایران است و حادثه برای کشتی در آب‌های عمان را به ایران نسبت می‌دهد و حتی این حادثه و اتهام را به مذاکرات هسته‌ای مرتبط می‌کند؟ ملکی گفت، این طبیعی است؛ مسئولان در تل‌آویو از آغاز مذاکرات هسته‌ای، نگرانی‌های بزرگی در این خصوص دارند. آنها با هر گونه نزدیکی بین ایران و شش کشور قدرتمند دنیا مخالفند. تا امروز رژیم صهیونیستی از هیچ تلاشی برای اثرگذاری بر آمریکا و به شکست کشاندن مذاکرات دریغ نکرده است... ماشین رسانه‌ای اسرائیلی و امپراتوری رسانه‌ای غرب به شکل مستقیم یا غیرمستقیم راهبرد مشخصی برای ایران‌هراسی دارند و ایران را منبع خطری برای امنیت و ثبات معرفی می‌کنند. 
 
المیادین با اشاره به اخبار داخلی رژیم صهیونیستی و با بیان اینکه سردرگمی داخلی رژیم صهیونیستی روشن است و ما شاهد تبادل اتهامات برخی سران رژیم با خودشان هستیم پرسید، آیا رژیم صهیونیستی میتواند در این مرحله آمریکا را تحت تاثیر قرار بدهد؟ و ملکی گفت، نتانیاهو تمام تلاش خود را برای تأثیر بر ترامپ به کار گرفت تا او در تحقق اهداف اسرائیل با آنها همراه باشد... و او هم به این فشارها تن داد و از توافق هسته‌ای خارج شد و تحریم‌های سختی علیه ایران وضع کرد اما آنها هم در به زانو در آوردن ایران مقابل خواسته‌های اسرائیل شکست خوردند... آنها تمام تلاش خود را به کار گرفتند و سیاست فشار حداکثری را در پیش گرفتند و پول زیادی خرج کردند به امید اینکه ایران را فلج کنند... اما امروز شاهد شکست خود هستند. کابینه جدید رژیم صهیونیستی هم همان فشار بر آمریکا را ادامه می‌دهد تا مذاکرات وین را به شکست بکشانند. شاید برخی توطئه‌ها از جمله ترورها را ادامه دهند و برخی اهداف صنعتی را هدف قرار بدهند اما ایران نیز کاملا مراقب است.
 
المیادین با اشاره به گزارشی در نشریه نشنال اینترست که نوشته خلبانان ایرانی با هواپیماهای قدیمی خود می‌توانند آمریکایی‌ها با هواپیماهای جدیدشان را شکست بدهند، پرسید که آمریکایی‌ها چطور به این نتیجه رسیده‌اند، و ملکی گفت،  ابتدا در خصوص منطقه نکته‌ای را درباره امنیت منطقه‌ای و دفاعی بگویم؛ ما مثلی داریم که می‌گوید، آزموده را آزمودن خطاست. اگر رژیم صهیونیستی یا آمریکا و متحدانشان در اندیشه هر گونه تعرض به ایران باشند باید بدانند که در عرصه میدانی هیچ احتمالی برای موفقیت ندارند و ما تردیدی نداریم که اگر به موفقیت این گزینه امید داشتند،‌ در استفاده از آن هیچ تردید نمی‌کردند. تحریم‌های زیادی علیه ایران وضع کردند اما سراغ گزینه نظامی نرفتند زیرا می‌دانند که ایران چه آسیبی گسترده‌ای می‌تواند به پایگاه‌های آنان در منطقه وارد کند و دستاوردهای ایران در حوزه موشکی و پهپادی و همچنین مهار پهپاد پیشرفته آمریکایی و فرود آوردن آن میزان پیشرفت فناوری ایران را نشان می‌دهد. همچنین انواع پهپادها و موشک‌هایی که ایران رونمایی کرده سبب شد که غرب خیلی زود به میز مذاکرات هسته‌ای بازگردد و اگر این توان نظامی ایران نبود، آمریکا و غرب به پای میز مذاکره باز نمی‌گشت. 
 
در بخشی دیگر از این برنامه، المیادین از نامه وزیر خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل پرسید و ملکی گفت، سازمان ملل و نهادهای بین‌المللی متاسفانه نتوانسته‌اند به نقش قانونی خود عمل کنند و نقش‌شان بخصوص در شش سال گذشته در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای، سیاسی شده است. آمریکا از ۲۰۱۸ در زمان آقای ترامپ از توافق خارج شد و به هیچ یک از قوانین بین‌المللی متعهد نماند اما هیچ هزینه‌ای در این خصوص متحمل نشده است یا با اعتراض نهادهای بین‌المللی روبه‌رو نشده است... از طرف دیگر تلاش‌های دیپلماتیک ایران و نامه‌ای که آقای ظریف برای دبیر کل سازمان ملل ارسال کرده نشان داده که آمریکا چه تعهداتی را زیر پا گذاشته است. این نامه به عنوان سندی در تاریخ خواهد ماند و لکه ننگی برای امریکا خواهد بود چرا که تعهدات خود را اجرا نکرد و از توافق خارج شد... متأسفانه اروپایی‌ها هم در روابطشان با دیپلمات‌ها ابتدا ایران را تشویق کرده‌اند که صبر کند و در توافق باقی بماند و به ایران وعده کردند که آمریکا را به توافق بازمیگردانند اما نتوانستند به این وعده عمل کنند بلکه به عکس آمریکا را در تحمیل تحریم‌های جدید به ایران کمک کردند... آنها تحت اراده آمریکا قرار دارند. 
 
ملکی در پاسخ به سوالی درباره گزارشی در المیادین درباره اینکه خیلی از سایت‌ها و رسانه‌های غربی و عربی سال‌هاست که تبلیغ می‌کنند نظام ایران در حال فروپاشی است، گفت، به نظر می‌رسد که طرف مقابل یعنی رژیم صهیونیستی یا آمریکا دنبال محقق کردن آرزوهایشان در خصوص ایران هستند و مشغول جنگ روانی علیه ایران هستند و مکررا تبلیغ می‌کنند که نظام ایران در حال سقوط است. هر کس مقداری آگاهی سیاسی داشته باشد متوجه این تبلیغات می‌شود. هر روز و هر ماه و سال که می‌گذرد پیشرفت‌های ایران در صنعت‌های نوین و روز بیشتر و بیشتر می‌شود... این ثابت می‌کند که امنیت و ثبات و پیشرفت علمی و راهبرد یکپارچه با وجود تحریم‌ها و فشارهای همه‌جانبه آمریکا و طراحی‌هایی که اسرائیلی‌ها می‌کنند ادامه دارد و ایران استوار ایستاده است... ماشین رسانه‌ای دشمن تلاش می‌کند ناامیدی را به افکار عمومی تزریق کند و آینده را در چشم مردم ایران سیاه نشان بدهد... تا بین دولت و مردم شکاف ایجاد کند و اعتماد متقابل را از بین ببرد و ناکامی‌ها را بزرگنمایی کند و وانمود کنند که نظام در حال فروپاشی است... فراموش نمی‌کنیم که در چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی این جنگ رسانه‌ای به اوج خود رسیده و تبلیغ می‌کرد که جمهوری اسلامی در حال فروپاشی است. 
 
انتهای پیام/ 241
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار