گزارش دفاع پرس از مقاومت اسلامی در ایران و لبنان/

درس هایی که رزمندگان حزب الله لبنان از مقاومت 30 روزه خرمشهر گرفتند

اشغال خرمشهر و جنوب لبنان هر دو در سال ۱۳۶۱ برابر با ۱۹۸۲ با یورش رژیم صهیونیستی و بعث عراق اشغال شدند، و اشغالگران همه تلاش خود را برای حفظ این مناطق اشغال شده به کار گرفتند...
کد خبر: ۴۶۹۶۰
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۱:۱۰ - 24May 2015

درس هایی که رزمندگان حزب الله لبنان از مقاومت 30 روزه خرمشهر گرفتند

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، در ششم ژوئن 1982م، نیروهای رژیم اشغالگر قدس، با این ادعا که لبنان به مرکز عملیات تروریستی علیه آنها تبدیل شده، حملهای سراسری را به جنوب لبنان آغاز و تا نزدیکی بیروت نیز پیشروی کردند. در همین حال اردوگاههای فلسطینی بیروت نیز که در محاصره ارتش رژیم اشغالگر قرار گرفته بود، هدف حمله فالانژهای مارونی قرار گرفت و کشتار فجیع موسوم به صبرا و شتیلا در آن انجام شد.

 

 

این قتلعام ها، خشم و نفرت عمومی را در سراسر جهان برانگیخت و باعث شد با مقاومت مردمی نیروهای رژیم صهیونیستی، از بیروت عقب نشینی کنند و در جنوب لبنان مستقر شوند. اما سرانجام با مقاومت حزب الله لبنان، ارتش رژیم صهیونیستی مجبور شد، به طرزی ذلت بار در 25 می سال 2000م از جنوب لبنان عقب نشینی کند.

وجود نام آوران شاخص در عملیات آزاد سازی جنوب لبنان

چند روز قبل از آزادسازی مناطق اشغالی جنوب لبنان در 25 می شهید عماد مغنیه شخصا بر عملیات نفوذ به پایگاه «عرمتی» در منطقه جزین و پاکسازی آن نظارت و در آن شرکت کرد.

 

 

ارتش اسرائیل تصمیم داشت از منطقه عقبنشینی کند، ولی نیروهای مزدور آنتوان لحد را به عنوان جانشینان خود در منطقه باقی بگذارد. بدین جهت این عملیات از اهمیت خاصی برخوردار بود. حاج عماد با توجه به اهمیت خاص این عملیات، دو ابتکار عمل را در این عملیات بکار برد. اول اینکه در این عملیات برای اولین بار از یک ماشین باری ضد گلوله که حامل سه تن مواد منفجره است، استفاده کرد تا بتواند استحکامات نفوذناپذیر این پایگاه را در هم بریزد و دوم اینکه برای اولین بار در تاریخ مقاومت در این عملیات از بمباران تانک تی 54 روسی استفاده شد که این پایگاه را با دهها خمپاره هدف قرار داد.

 آزادسازی خرمشهر

عملیات بیت المقدس یکی از مهمترین و بزرگترین عملیاتهای نیروهای مسلح ایران در جنگ ایران و عراق محسوب می شود. نیروهای ایرانی با توان ۷۰٬۰۰۰ رزمنده این عملیات در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با رمز «یا علی ابن ابیطالب» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان، به فرماندهی مشترک سپاه و ارتش و با هدف آزاد سازی خرمشهر آغاز کردند. این عملیات سه هفته ادامه داشت. نیروهای عراقی منطقه با هدف آغاز عملیات دفاعی از خرمشهر عقب نشینی کردند. در اول خرداد ۱۳۶۱ ارتش عراق پاتک بزرگی را برای پس زدن نیروهای ایرانی شروع نمود. با وجود گستردگی این پاتک نیروهای ایرانی توانستند در مقابل آن مقاومت نمایند و سرانجام در سوم خرداد ۱۳۶۱ نیروهای ایرانی خرمشهر را که در روزهای ابتدای جنگ به اشغال ارتش عراق در آمده بود را آزاد نمودند. در هنگام شکست نیروهای عراقی بیش از ۱۹٬۰۰۰ سرباز عراقی به اسارت نیروهای ایرانی در آمدند. ایرانی ها همچنین مقادیر قابل توجهی مهمات و ادوات رزمی را به غنیمت گرقتند.

 

 

شباهت های آزادسازی جنوب لبنان و آزادسازی خرمشهر

اشغال خرمشهر و جنوب لبنان هر دو در سال ۱۳۶۱ برابر با ۱۹۸۲ با یورش رژیم اسرائیل و بعث عراق اشغال شدند، و اشغالگران همه تلاش خود را برای حفظ این مناطق اشغال شده به کار گرفتند، هر دو رژیم اشغالگر از حمایت گسترده عربی و غربی برخوردار بودند اما سرانجام هر دو رژیم با وجود به کارگیری انواع روش های نظامی از یک منطق واحد شکست خوردند.

این منطق بر پیروزی خون بر شمشیر و بهره گیری از مولفه های معنوی استوار بود.شاید نکته جالب در این مقایسه مقطع زمانی آزادسازی هر دو منطقه باشد.

در حالیکه خرمشهر در سوم خرداد ۱۳۶۱ از اشغال ارتش رژیم بعثی در آمد، جنوب لبنان نیز در چهارم خرداد ۱۳۷۹ از اشغال ارتش صهیونیستی آزاد شد و اگر در ایران سوم خرداد به عنوان روز مقاومت جشن گرفته می شود، در لبنان چهارم خرداد جشن برپا می شود و حتی دولت لبنان که زمانی شعار خلع سلاح جنبش مقاومت را سر می داد، ۲۵ ماه می برابر با ۴ خرداد را به پاس خدمات جنبش مقاومت و نقش آن در پیروزی تاریخی لبنان تعطیل رسمی اعلام کرده است.

 

 

این مقایسه از لحاظ آثار و پیامدهای آزادسازی، بر روند جنگ و ابعاد منطقه ای و بین المللی ان نیز قابل توجه است، زیرا پس از آزادسازی خرمشهر رژیم بعثی صدام در لاک دفاعی فرو رفت و آزادی خرمشهر سرآغاز پیروزی های بعدی برای نیروهای ایران و شکست های مکرر برای رژیم بعثی صدام شد، به همین ترتیب آزادی جنوب لبنان نیز همچنانکه در جریان جنگ ۳۳ روزه ۲۰۰۶ مشاهده شد با پیروزی دوباره برای جنبش مقاومت اسلامی لبنان و شکست مفتضحانه دیگر برای ارتش صهیونیستی همراه شد.

حال با وجود چنین پیشینه و ارتباط معنادار می توان انتظار داشت که روزی رژیم صهیونیستی نیز به سرنوشت رژیم بعثی صدام دچار شود.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار