نخستین کاشی‌نگاره «تصاویر شهدا» در همدان رونمایی شد

نخستین کاشی‌نگاره (دیوار‌نگاره) شهدای ‌همدان در قالب تصاویر 20 شهید گرانقدر محله حسینیه زینبیه (س) با حضور شهردار همدان، جانشین سپاه انصار‌الحسین (ع)، مدیر‌کل بنیاد شهید استان همدان، فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه و تعدادی از والدین شهدا رونمایی شد.
کد خبر: ۴۶۹۷۰۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۶ - 02August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از همدان، نخستین کاشی‌نگاره (دیوار‌نگاره) شهدای معزز همدان در قالب تصاویر 20 شهید گرانقدر محله حسینیه زینبیه (س) با حضور شهردار همدان، جانشین سپاه انصار‌الحسین (ع)، مدیر‌کل بنیاد شهید استان همدان، فرمانده پایگاه سوم شکاری شهید محمد نوژه و تعدادی از والدین شهدا رونمایی شد.

در مراسم رونمایی از این اثر هنری فاخر، «عباس صوفی» شهردار همدان، اظهار داشت: مدیریت شهری همدان در کنار فعالیت‌های عمرانی و خدماتی، فعالیت‌های فرهنگی متنوع و متفاوتی را برای بزرگداشت یاد و نام شهدا در دستور کار دارد که یکی از این فعالیت‌ها استفاده از هنر هنرمندان شهر برای به تصویر کشیدن شهدای عزیز در معابر 80 محله شهر با نام آبروی محله و در قالب کاشی‌نگاره (دیوار‌نگاره) است.

شهردار همدان افزود: قبل از همه‌گیری کرونا، شهرداری همدان برای تکریم از والدین شهدا در مراسمی به یاد‌ماندنی از هزار پدر معظم شهید تجلیل کرد، همچنین تصاویر شهدا به صورت دوره‌ای در نقاط مختلف سطح شهر در معرض دید عموم قرار گرفت.

وی گفت: این افتخاری برای شهرداری است که توفیق چنین خدمات فرهنگی را برای پاسداشت یاد و نام شهدا به دست آورده است و این امور فرهنگی را سرلوحه کار خود قرار‌داده‌ایم و از آن انرژی مضاعف برای خدمت به مردم شهر می‌گیریم، چرا که این شهدا در شرایط سخت و دشوار از این آب و خاک دفاع کردند و اجازه ندادند پای هیچ متجاوزی به آن برسد و آن را غصب کند.

صوفی ادامه داد: شهرداری همدان برای گرامیداشت یاد و نام شهدا نصب المان‌ها، چاپ خاطرات شهدای محلات (80 محله) و... را در امور جاری خود قرار داده و درصدد تحقق روزافزون آن است و در این حوزه از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند.

«مهدی فرجی» جانشین فرمانده سپاه انصار‌الحسین(ع) استان همدان نیز در این مراسم ابراز داشت: این مکان قدمگاه شهداست جایی که یاد‌آور ایثار و عظمت روح بلند شهدا است، گرامی ‌می‌داریم یاد و نام شهدای انقلاب اسلامی، شهدای امنیت کشور، شهدای 8 سال جنگ تحمیلی و دفاع‌مقدس، شهدای مدافع حرم و بخصوص شهدای عرصه سلامت را که جان خود را در طبق اخلاص گذاشتند و همچنین عزیزانی که با توان علمی بالا در حوزه‌‌های دیگر از این کشور در حال دفاع هستند.

جانشین فرمانده سپاه انصار‌الحسین (ع) گفت: اکنون در آستانه گذر از تلاش بزرگ رزمندگان همدان در کار‌زار نابرابر مرصاد هستیم جایی که همدانی‌ها برای دفاع از وطن 134 شهید تقدیم نظام و انقلاب کردند در تنگه مرصاد و چارزبر جای عکس شهدای همدان خالی است.

وی افزود: همدانی‌ها در فاو غیورمردانه جنگیدند، گرفتن فاو 24ساعت زمان برد، اما 98 روز برای حفظ آن از هیچ ایثار و شهادتی فرو‌گذاری نکردند.

فرجی با اشاره به اینکه شهر همدان نجیب‌ترین خانواده‌های شهدا را دارد و اگر گلایه‌ای هم دارند از سایر مسائل است، گفت: وقتی جوانان در معابر شهر عکس شهدا را می‌بینند از کار‌های غیر‌اخلاقی و غیر‌فرهنگی پرهیز می‌کنند و این اثر ماندگار شهدا در شهر است که باید از این اقدام شهرداری همدان قدر‌دانی کرد.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان همدان نیز عنوان کرد: از گذشته تاکنون مدیریت شهری همدان در حوزه ترویج فرهنگ ایثار، جهاد و شهادت فعالیت‌های ممتدی انجام داده است که در سال‌های اخیر روز‌افزون شده که به لحاظ این اقدامات ارزشمندی که برای پاسداشت یاد و نام شهدا صورت گرفته است، باید قدر‌دانی کرد چراکه فرهنگ ایثار و شهادت فرهنگی غنی و پایدار است.

مجید صفدریان تصریح کرد: وظیفه ما قدر‌دانی زبانی است و به غیر از آن نیز بضاعتی دیگری نداریم اجر واقعی این امور در نزد خدا مشخص و محفوظ است.

وی با بیان اینکه انجام امور فرهنگی برای شهدا سبب خیر و برکت در امور زندگی است، بیان داشت: از نمونه کار‌های ارزشمند انجام شده در این حوزه دعوت از والدین شهدا توسط شهرداری بوده که قابل تقدیر و به یاد‌ماندنی است.

صفدریان گفت: فضیلت زنده نگهداشتن نام و یاد شهدا کمتر از شهادت نیست شهروندان از مشاهده تمثال مبارک شهدا در هر کوی و برزن روحیه می‌گیرند و یاد شهدا و عظمت تلاشی که آنان برای حفظ امنیت و ناموس این کشور انجام دادند در خاطره‌ها می‌ماند.

در ادامه مراسم، «مجید شاکری » مدیر منطقه 4 شهرداری همدان نیز با اشاره به اینکه وظیفه ما حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت است، بیان داشت: برای برپایی و گرامیداشت یاد شهدا در این کاشی‌نگاره، تصویر 20 شهید بزرگوار رسم و هزینه‌کرد آن نیز 30 میلیون تومان بوده است.

مدیر منطقه 4 شهرداری همدان یادآور شد: این کاشی‌نگاره در قالب طرح آبروی محله اجرایی شده و مشابه آن نیز در سایر محلات مرتبط به منطقه 4 و سایر مناطق شهرداری همدان در برنامه‌های فرهنگی شهرداری قرار دارد که با همکاری نهاد‌های مرتبط با ترویج، حفظ و گسترش فرهنگ ایثار و شهادت اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه این کاشی‌نگاره به همکاری همه نهاد‌های مرتبط با فرهنگ ایثار و شهادت اجرا شده است، متذکر شد: در این دیوار‌نگاره یا کاشی‌نگاره بخشی از هزاران تلاش و فعالیت شهدای عزیز دیده می‌شود و امیدواریم در کنار همه امور فرهنگی و عمرانی که شهرداری در این حوزه انجام داده و خواهد داد تبدیل به اثری ماندگار و به یاد‌ماندنی برای تکریم یاد و نام شهدا شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها