کارشناس لبنانی:

آمریکا و عربستان سعودی عامل تیراندازی جنوب بیروت هستند

علیق درباره تیراندازی که روز گذشته در جنوب بیروت صورت گرفت، گفت: ریاض و واشنگتن در پس حادثه تیراندازی قرار دارند.
کد خبر: ۴۶۹۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۶ - 03August 2021

آمریکا و عربستان سعودی عامل تیراندازی جنوب بیروت هستند

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حسن علیق» تحلیلگر مسائل سیاسی و خبرنگار روزنامه الاخبار لبنان در واکنش به تیراندازی روز گذشته در جنوب بیروت اظهار داشت: لبنان در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

علیق به شبکه خبری المیادین گفت: رخداد‌های روز گذشته در «خلده» بیروت، یک جنایت امنیتی از پیش طراحی شده بوده است.

وی تأکید کرد: تیراندازی در منطقه خلده، «با تصمیم عربستان صورت گرفته است. کما اینکه، درگیری امنیتی در جاده ساحلی، یک تصمیم سعودی است که تحت حمایت آمریکا قرار دارد».

تحلیلگر لبنانی خاطرنشان کرد: سعودی‌ها تصمیم گرفته‌اند که از کارشکنی سیاسی محاصره اقتصادی وارد مرحله تنش امنیتی شوند. آمریکایی‌ها نیز خواستار تداوم فروپاشی لبنان هستند.

علیق بر این باور است که آمریکا در تلاش است که از این حوادث برای فشار به حزب‌الله و همپیمانانش استفاده کند، ولی حزب‌الله نیز نمی‌تواند نظاره‌گر بستن مسیر جنوب باشد.

تیراندازی روز گذشته در مراسم تشییع جنازه «علی شبلی» عضو حزب‌الله لبنان در «خلده» در جنوب بیروت صورت گرفت که در پی آن چهار نفر کشته و حدود ده نفر زخمی شدند.

حزب‌الله در واکنش به این مسئله، بیانیه‌ای منتشر و تأکید کرد، تشییع‌کنندگان پیکر شبلی، در کمین از پیش طراحی شده قرار گرفتند. این جنبش همچنین تأکید کرد که باید هر چه سریعتر برای بازداشت قاتلان جنایتکار و بازداشت و محاکمه آنان، وارد عمل شد.

علی شبلی شنبه هفته جاری در یک مراسم عروسی هدف تیراندازی قرار گرفت و جان باخت. رسانه‌های لبنانی درباره عامل تیراندازی اعلام کردند، وی فردی به نام «احمد زاهر غصن» از عشایر عرب منطقه خلده است.

«رضوان مرتضی» خبرنگار لبنانی هم تأکید کرد، آنچه دیروز رخ داد یک انتقام‌گیری نبود وگرنه عشایر طبق عرف خود به کشتن علی شبلی اکتفا می‌کردند؛ لذا حوادث دیروز، درباره سناریو‌های غیرقابل پیش‌بینی در لبنان هشدار می‌دهد.

جنبش «امل» (به ریاست نبیه بری) هم در واکنش اعلام کرد: این یک فتنه است و همه را نسبت به آن بر حذر می‌داریم. این جنبش در ادامه خواستار اقدام قاطع ارتش و نیرو‌های امنیتی برای بازگرداندن وضعیت طبیعی در بیروت شد.

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار