افقهی در گفت‌ و گو با دفاع پرس عنوان کرد/

جنایت داعش با حمایت آل سعود در "القدیح" انجام شد/ عربستان به دنبال فتنه طایفه گری در مناطق شیعه نشین است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تفکر تکفیری حکومت آل سعود از عوامل مهم حمله انتحاری داعش در «القدیح» است که هدف از این جنایت جلو گیری از اتحاد شیعیان این منطقه است.
کد خبر: ۴۶۹۸۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۸ - 24May 2015

جنایت داعش با حمایت آل سعود در

به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، روز جمعه بر اثر وقوع انفجار تروریستی در مسجد امام علی(ع) در شهر القدیح در استان قطیف واقع در شرق عربستان، دست کم 21 تن شهید و 123 نفر زخمی شدند. شاهدان حادثه گزارش دادند که یک عامل انتحاری هنگام برپایی نماز جمعه خود را در میان نمازگزاران منفجر کرده است. گروه تروریستی داعش مسئولیت این حمله تروریستی را به عهده گرفت.

سید هادی افقهی کارشناس مسائل غرب آسیا پیرامون عوامل تاثیر گذار در این عملیات انتحاری در منطقه شیعه نشین القدیح در استان قطیف که منجر به شهادت جمعی از مردم شیعه این منطقه شده است در گفت و گو با خبرنگار بین الملل گفت: حکومت عربستان سعودی یک روند و راهبردی علیه مناطق شیعه نشین در پیش گرفته است. این حمله در سطح مساجد و حسینیهها، تظاهرات مطالبه گرانه مردم این منطقه و برخورد با رهبران مناطق شیعه نشین، اولین و آخرین حمله قطعا نخواهد بود. عربستان سعودی اهرمها و بازوهای مختلفی دارد که در چند مرحله قصد انجام آنرا دارد.

کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: مرحله اول بسترسازی و ایجاد جو بسیار سنگین علیه مردم شیعه نشین در این منطقه است. با این عنوان که مردم این مناطق، شیعیان مشرک و منحرفی هستند و این مساله از سوی رسانههای غیر رسمی عربستان و توسط اکثر ائمه جمعه و جماعت وهابی مرتب گوش مردم رسانده میشود که این مناطق، مناطق آشوب و مردمان آنها هیچ حس وفاداری به کشور ندارند و از کشورهای دیگری فرمان و خط مشی می گیرند و آنها در صدد برقراری «ایرانستان» هستند.

وی مرحله دوم را مرحله محرومیت زایی، مستضعف نگه داشتن و به حاشیه راندن مردم این منطقه دانست و تصریح کرد: مردم این مناطق از حداقل خدمات شهری و شهروندی برخوردارهستند، لذا در چنین شرایطی خود به خود عرصه و فضا برای مقاومت، تظاهرات و اعتراضات در میان مردم شیعه نشین و محروم در زیر خفقان شدید مذهبی و نژادی مهیا می شود و همچنین مردم به ستوه می آیند و دست به اعتراض می زنند.

 


افقهی با اشاره به اینکه اهرمهای تحرک و رهبری این مردم عمدتا علماء دینی هستند، گفت: مرحله سوم ایجاد فاصله بین توده مردم و رهبران این مناطق است که عمدتا رهبران دینی مورد توجه قرار می گیرد، البته رهبران سیاسی هم در این میان هستند ولی بییشتر به رهبران دینی در ایجاد فاصله توجه دارند.

کارشناس مسائل غرب آسیا، مرحله چهارم را مرحله برخورد مستقیم و غیر مستقیم با تظاهرات و اعتراضات مردم این مناطق برشمرد و خاطرنشان کرد: آل سعود در مقابل تظاهرات و اعتراضات مردم این منطقه به دو شیوه برخورد می کند. یکی از ین شیوهها این است که آل سعود خودش به صورت مستقیم وارد عمل میشود. وقتی تظاهراتی در این مناطق برگزارمیشود، مستقیما نیرویهای امنیتی، پلیس و ارتش عربستان با ماشینهای آب پاش، گازهای سمی و اشک آور و نهایتا اگر مقاومت تظاهرات کنندگان قویتر و پایدار تر شد از شلیک گلوله و به شهادت رساندن، دستگیری و مجروح کردن جمعی از مردم و حتی محاصره کردن برخی از منازل مسکونی مردم این منطقه و قطع آب و برق و تلفن این منازل وارد عمل می شوند.

وی در ادامه افزود: شیوه دوم مرعوب کردن مردمان این مناطق و ایجاد فتنه و درگیری طایفهای بین آنها است. و این همین شیوههای تروریستی است که یک روز به نام القاعده در القطیف و دیگر مناطق شیعه نشین حملات انتحاری انجام میدهد و بلافاصله عربستان سعودی و هیئت علمای وهابی آنرا محکوم می کنند و می گویند که این گروهکها، تروریستی هستند و ما آنها را قبول نداریم. در حالیکه خود عربستان از آنها یه صورت مستقیم و غیر مستقیم  حمایت و پشتیبانی می کند.

افقهی در خصوص اهداف این حمله انتحاری به مسجد امام(ع) در منطقه القدیح گفت: این عملیات انتحاری اولین باراست که توسط داعش در این منطقه صورت می گیرد و این نشان دهنده تحولی است که چرا عربستان سعودی اجازه می دهد داعش این عملیات انتحاری را مرتکب شود!. زیر ساخت اندیشهها و افکار داعش و القاعده فکر وهابی است. عربستان از طریق محورهای مختلف از این گروهها حمایت می کند؛ بنابراین به نظر من تفکر تکفیری حکومت آل سعود از عوامل مهم این حمله انتحاری در حق شیعیان در منطقه القدیح در شرق عربستان است. این حملات کاملا برنامه ریزی شده و اهداف آن مشخص است که سعودی می خواهند مردم این منطقه را مرعوب کنند که مبادا شیعیان متحد شوند و با قیام مردم بحرین یمن همدل و هم صدا شده و ندای مردم بحرین و یمن را به گوش جهانیان برسانند. داعش یک ماموریتی دارد که عربستان سعودی اینجا نقش اساپانسری آنرا ایفا می کند.


وی هدف دیگر از این حمله انتحاری را به احتمال اعدام رهبر شیعیان عربستان « شیخ نمر باقر النمر» اشاره کرد و تصریح کرد: هدف دیگر آنها از این حمله غیر اخلاقی و ضد دینی این است که مبادا وقتی سعودیها خواستند شیخ نمر النمر را اعدام کنند مردم این مناطق سر و صدا و اعتراض کنند و در کشور ناامنی ایجاد کنند. لذا عربستان سعودی دفع قضا و قدر می کند و پیش بینیهای خود را در ازای تحولات آینده منطقه از همین حالا اقداماتی را انجام می دهد.


کارشناس مسائل غرب آسیا در ادامه افزود: مسئول برقراری امنیت در این مناطق بر عهده پلیس و نیروهای امنیتی است. چطور یک حکومتی که نمی تواند از شهروندان خود حفاظت کند، مدعی است که در صدد احقاق حقوق آنهاست! اگر واقعا عربستان هیچ دخالتی در این حملات انتحاری ندارد پس چطور از القاعده و داعش در کشورهای یمن، سوریه و عراق حمایت مالی، تسلیحاتی، فکری و تبلیغاتی می کند. ولی در سیاستها و موضع گیری رسمی خود عوام فریبی می کند و ادعا می کند که این گروهکها ترورویست هستند وما در حال مبارزه با این گروهها هستیم.

افقهی در خصوص واکنش بین المللی و منطقهای نسبت به این حمله غیر انسانی گفت: اکثر مجامع رسمی جهانی یا سکوت کردهاند و یا اینکه طی بیانیهای کلی آنرا محکوم می کنند. برخی کشورهایی مانند کشورهای در خط مقاومت هستند به شدت این حمله انتحاری را محکوم و خواستار رسیدگی به آن از سوی مجامع بین المللی هستند. ولی واکنشی که واقعا باید بازدارنده باشد که آل سعود را از این کشت و کشتارها باز بدارد، متاسفانه وجود ندارد. به همین جهت هر از چند گاهی این تروریستها دست به چنین جنایاتی می کنند.

انتهای پیام/ف




 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار