«عادیات»، اثر حسن روح‌الامین در چهاردهمین حراج تهران

روح‌الامین با اثری تحت عنوان عادیات، در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت.
کد خبر: ۴۷۰۹۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ - 10August 2021

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حسن روح الامین با اثر عادیات، در چهاردهمین دوره حراج تهران حضور خواهد داشت. این اثر در اندازه ۳۱۵×۱۹۳ سانتیمتر و با تکنیک رنگ‌روغن و اکریلیک روی بوم و با قیمت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان چکش خواهد خورد.

نقاشی‌های حسن روح‌الامین سرشار از مضامین دینی و مذهبی هستند که با تأثیر از فضای نقاشی باروک و کلاسی‌سیسم خلق شده‌اند. ترکیب‌بندی، نورپردازی، پیکره‌سازی و رنگ‌آمیزی این آثار همگی ویژگی‌های هنر باروک را به یاد می‌آورند. نحوه برخورد وی با نقاشی آیینی حاکی از نگرش او به هنر دینی و شاخه‌ای است که در دوران معاصر کمتر بدان پرداخته شده است. طراحی قوی و قدرتمند و ترکیب‌بندی‌های سنجیده، آثارش را از آثاری با مضامین مشابه متمایز می‌کند. آثار او از زبان تکنیکی غنی و ویژگی‌های بصری خاصی برخوردارند.

عنوان اثر حاضر برگرفته از نام یکی از سوره‌های قرآن کریم است. سوره «عادیات» صدمین سوره و از سوره‌های کوچک قرآن است که ۱۱ آیه دارد و با قسم آغاز می‌شود. نام سوره از آیه اول آن گرفته شده و به معنای قسم به دوندگان و تیزتک‌هاست.

عادیات، اثر حسن روح‌الامین در چهاردهمین حراج تهران

این سوره به جهادگران و زنده‌شدن مردگان در روز قیامت می‌پردازد و از ناسپاسی انسان سخن می‌گوید. روح‌الامین آثارش را نه بر اساس تجسم و خیال فردی، بلکه با استناد به آیات و روایات تاریخی خلق می‌کند. به همین جهت خوانش آثارش نیازمند آگاهی از این روایات است. چنان که در اثر پیش‌رو نیز سوارانی در خال تاخت و حرکت دیده می‌شوند و تزیینات اسب‌ها و لباس سوارکاران ملهم از فرهنگ اسلامی صدر اسلام است.

نقل است که این سوره بعد از جنگ «ذاتُ‌السَلاسِل» نازل شده که امام علی (ع) و یارانش در آن پیروز شدند و شاید به همین جهت هنرمند صورت‌ها را با هوشمندی پوشانده است. ترکیب‌بندی اثر به گونه‌ای است که پا‌های اسب‌ها در مرکز تصویر قرار گرفته و بر تیزروی که در عنوان اثر مستتر است، تأکید می‌ورزند. برجسته‌نمایی اشکال با نورپردازی خاص دوران باروک انجام شده و تضاد بین تیرگی و روشنایی به واسطه نور‌های تندی که همچون اخگر بر تاریکی‌های تابلو تابانده شده خود را نمایان می‌کند.

پیش‌تر، اما در دوازدهمین دوره حراج تهران تابلوی «مرگ رخش» از حسن روح الامین هفت برابر قیمت پایه به فروش رسید. این اثر از مجموعه «عصیان» این هنرمند با قیمت پایه ۴۰ میلیون تومان پیشنهاد و در نهایت روی رقم ۲۸۰ میلیون تومان چکش خورد که این اتفاق بی‌سابقه در تاریخ حراج تهران، نویدبخش رشد بی نظیر بازار هنر مذهبی و انقلابی ایران از طریق این رویداد بود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها