نگاهی به زندگی شهید «قلی احدی»؛

سربازی که غیرت را معنا کرد

«قلی احدی» یکم بهمن سال 1343 در شهرستان هشترود متولد شد و پس از ایثار و فداکاری در راه دفاع از خاک وطن، 30 مهر سال 1362 در منطقه‌ی عملیاتی چذابه، بر اثر اصابت گلوله دشمن به شهادت رسید.
کد خبر: ۴۷۱۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۷ - 10August 2021

سربازی  که غیرت را معنا کردبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، با آغاز جنگ تحمیلی، جوانانی که برای حضور در جبهه لحظه شماری می‌کردند، فرصت را مغتنم شمرده و با ارسال دفترچه خدمت سربازی، به عنوان سرباز عازم مناطق جنگی شده و اجازه پیشروی دشمن را ندادند.

شهید «قلی احدی» که از همان دوران کودکی با کمک به پدرش در کشاورزی، غیرتش را نشان داده بود. با آغاز جنگ تحمیلی نیز به خدمت سربازی اعزام شد تا اینبار غیرت و از خودگذشتگی را در نبرد با دشمن بعثی نشان دهد. زندگی و ویژگی‌های اخلاقی این شهید والامقام را مرور می‌کنیم.

زندگینامه شهید «احدی»

«قلی احدی» فرزند رحیم در نخستین روز از بهمن سال 1343 در روستای «لامشان» از توابع بخش مرکزی شهرستان هشترود متولد شد. او کودکی پر هیاهو و بازیگوش بود و از همان کودکی، احساس مسئولیت در وجودش نمایان بود و در کار کشاورزی به والدین خود کمک می‌کرد.

قلی در سن هفت سالگی راهی محیط علم و دانش شد و با هوش سرشار و پشتکاری که داشت، تحصیلاتش را تا پنجم ابتدایی با نمرات عالی پشت سر گذاشت. سپس برای ادامه‌ تحصیل، به شهرستان هشترود رفت و سال اول راهنمایی را نیز با موفقیت گذارند؛ اما به دلیل مشکلات اقتصادی، نتوانست ادامه تحصیل دهد و با غیرت مثال زدنی‌اش در روستا به یاری پدرش در امور کشاورزی مشغول شد. وی پایبند به اصول اخلاقی و جوانی قانونمند و زحمتکش بود.

هنگامی که خبر شهادت رزمندگان را در سال‌های جنگ تحمیلی از رادیو می‌شنید، غوغایی در دلش برپا می‌شد و همیشه از خدا می‌خواست که این افتخار را نصیب او هم کند و شهادت را یک آرمان مقدس و والا می‌دانست.

او با فرا رسیدن موعد خدمت سربازیش، فرصت را مغتنم شمرد و راهی ارتش جمهوری اسلامی ایران شد و خدمت خود را گردان 254 لشکر 16 زرهی قزوین آغاز کرد.

این سرباز فداکار ارتش اسلام، با حضور در میادین نبرد حق علیه باطل به مبارزه با دشمنان قسم خورده‌ نظام و انقلاب پرداخت و در راه دفاع از میهن اسلامی، از هیچ کوششی دریغ نکرد.

سرانجام «قلی احدی» 30 مهر سال 1362 در منطقه‌ی عملیاتی چذابه، بر اثر اصابت گلوله دشمن به ناحیه‌ی سینه و شکم، دعوت حق را لبیک گفت و به شهادت رسید.

پیکر مطهر این شهید، در گلزار شهدای روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار