توضیحات سرلشکر باقری به خبرنگار دفاع‌پرس درخصوص فیلمی از عملیات «الی‌‌بیت‌المقدس» + فیلم

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح درخصوص فیلم مستندی از حضور فرماندهان شاخص دفاع مقدس در یکی از مناطق عملیاتی گفت: فیلم مورد نظر مربوط به صبح مرحله اول عملیات الی‌بیت‌المقدس، یعنی روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۱ است.
کد خبر: ۴۷۱۰۴۳
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۶ - 28August 2021

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ تاریخ دفاع مقدس سرشار از صفحات زرینی است که هر یک بر شجاعت و رشادت رزمندگان ما گواهی می‌دهد؛ این موضوع زمانی اهمیت دوچندان می‌یابد که بدانیم در طول این مدت، فرماندهان جوانی نیرو‌ها را در جبهه‌ها رهبری می‌کردند که دوره فرماندهی را در هیچ دانشگاه نظامی سپری نکردند، اما با این وجود توانستند بر ژنرال‌های ارتش بعث عراق که دوره‌های عالی فرماندهی را در دانشگاه‌های جنگ و با بهره‌گیری از مستشاران نظامی بین‌المللی طی کرده بودند، غلبه و بدین ترتیب سرزمین‌های اشغالی کشورمان را یکی پس از دیگری آزاد کنند و در نهایت هم پیروز این نبرد نابرابر شوند.

توضیحات سرلشکر باقری به خبرنگار دفاع‌پرس درخصوص فیلمی از عملیات «الی‌بیت‌المقدس» + فیلم

در طول جنگ تحمیلی، یکی از شهر‌های مهم و استراتژیک کشورمان که در حمله سراسری رژیم بعث به اشغال درآمد، «خرمشهر» بود؛ این شهر به جهت واقع‌ شدن در مجاورت خلیج فارس و کشور عراق، از اهمیت استراتژیک اقتصادی، تجاری و سیاسی ویژه‌ای برخوردار است و به همین علت بود که صدام مدعی شده بود چنانچه نیروهای ایران بتوانند این شهر اشغال شده را آزاد کنند، کلید بصره را به آن‌ها می‌دهد.

بدین ترتیب خرمشهر زمانی که پس از ۳۵ روز مقاومت در چهارم آبان ۱۳۵۹ سقوط کرد، حدود ۱۹ ماه زمان برد تا بار دیگر پرچم پرافتخار کشورمان بر فراز گلدسته‌های مسجد جامع این شهر برافراشته شود.

برای آزادسازی خرمشهر عملیاتی در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با عنوان «الی‌بیت‌المقدس» با استفاده از ۲۴ گردان زرهی و مکانیزه و ۱۴ تا ۱۵ گردان پیاده نیروی زمینی ارتش و ۸۵ تا ۹۵ گردان پیاده از سپاه طراحی و اجرا شد و طی آن، رزمندگان ارتش و سپاه توانستند پس از ۲۴ روز نبرد شبانه‌روزی و نابرابر، خرمشهر را که دیگر «خونین‌شهر» شده بود، آزاد کنند.

عملیات الی‌بیت‌المقدس که با هدف آزادسازی شهر‌های خرمشهر، هویزه و جاده اهواز – خرمشهر، خارج کردن شهر‌های اهواز، حمیدیه و سوسنگرد و نیز جاده اهواز ـ آبادان از برد توپخانه دشمن و تأمین مرز بین‌المللی (حد فاصل پاسگاه طلائیه تا شلمچه) آغاز شد، توانست پنج هزار و ۳۸ کیلومتر مربع از اراضی اشغال شده از جمله شهر‌های خرمشهر و هویزه، پادگان حمید و جاده اهواز خرمشهر را آزاد و تأمین ۱۸۰ کیلومتر از خط مرزی را تثبیت کند.

در این عملیات حدود ۱۹ هزار تن از نیروهای دشمن به اسارت درآمدند و حدود ۱۶ هزار تن از آن‌ها نیز کشته و زخمی شدند. علاوه بر این، حدود ۵۵۰ دستگاه تانک و نفربر، ده‌ها قبضه توپ، ۵۳ فروند هواپیما، ۵۰ دستگاه خودرو و سه فروند بالگرد نیز منهدم شدند؛ همچنین لشکر‌های ۳ زرهی و ۱۱ پیاده به میزان ۸۰ درصد، لشکر‌های ۹ و ۱۰ زرهی به میزان ۵۰ درصد، لشکر ۷ پیاده به میزان ۴۰ درصد، لشکر‌های ۵ مکانیزه، ۶ و ۱۲ زرهی به میزان ۲۰ درصد، تیپ‌های ۹، ۱۰ و ۲۰ گارد مرزی و ۲۳۸، ۵۰۱، ۹۰، ۴۱۷ و ۶۰۵ پیاده به میزان ۱۰۰ درصد، تیپ ۱۰۹ پیاده به میزان ۶۰ درصد، تیپ‌های ۶۰۱، ۶۰۲، ۴۱۶ و ۴۱۹ پیاده به میزان ۵۰ درصد و تیپ‌های ۳۱، ۳۲ و ۳۳ نیروی مخصوص نیز به میزان زیادی خسارت دیدند.

از سوی دیگر، حدود ۵۰ دستگاه تانک و نفربر، ۳۰۰ دستگاه خودرو، ۳۰ قبضه توپ و مقادیری سلاح و تجهیزات نیز از جمله آمار غنائم به‌دست آمده از دشمن در این عملیات است.

این عملیات همان‌گونه که عنوان شد در تاریخ یادشده با رمز «یا علی ابن ابی‌طالب» آغاز شد و به‌واسطه آن، نیرو‌های عمل‌کننده در قالب قرارگاه‌های قدس، فتح، نصر به مرکزیت قرارگاه کربلا موفق شدند خرمشهر را پس از ۵۷۵ روز اشغال در سوم خرداد ۱۳۶۱ آزاد کنند.

در همین رابطه، اخیراً فیلم کوتاه مستندی منتشر شده است که در آن شهید «حسن باقری» و جمعی از فرماندهان جوان دفاع مقدس مشغول واکاوی عملیات و هدایت نیروها هستند. در این خصوص و در تشریح این فیلم، سرلشکر پاسدار «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح توضیحاتی را به خبرنگار خبرگزاری دفاع مقدس ارائه داده است که در ادامه می‌خوانید؛


سرلشکر پاسدار محمد باقری نیز در این صحنه حضور داشته است

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در خصوص این فیلم اظهار داشت: فیلم مورد نظر مربوط به صبح مرحله اول عملیات الی‌بیت‌المقدس، یعنی روز ۱۱ اردیبهشت ۱۳۶۱ است؛ آن روز این‌گونه تصمیم گرفته شد که با موتورسیکلت محدودۀ هر تیپ از نظر کیلومتری مشخص شود.

سرلشکر باقری افزود: اینکه خط حد (درمورد) هر تیپ چند کیلومتر باید باشد را روی نقشه طرح عملیات معلوم کردیم و نیرو‌ها جابجا و مستقر شدند و دفاع را برعهده گرفتند؛ نیرو‌ها شب گذشته (شب پیش از آن) از رود کارون عبور کردند و بعد از ۲۵ کیلومتر پیاده‌روی و درگیری با دشمن به جاده اهواز ـ خرمشهر رسیدند.

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح اضافه کرد: نیرو‌های قرارگاه فتح شامل تیپ ۸ نجف و تیپ ۱۴ امام حسین (ع) در سمت راست و نیرو‌های قرارگاه نصر شامل تیپ عاشورا و تیپ ۷ ولی عصر (عج) در سمت چپ بودند، اما از آنجا که در تاریکی شب با هم مخلوط شده بودند و جابه‌جایی نیرو هم زیاد بود، لذا بخش‌هایی از خط مقدم بدون نیرو مانده بود؛ به همین خاطر در این فیلم، شهید حسن باقری فرمانده قرارگاه نصر در حال توجیه فرمانده تیپ‌ها برای استقرار در منطقه مسئولیتشان است.

سرلشکر باقری عنوان کرد: پاتک عراقی‌ها حدود ساعت ۱۰ صبح آغاز شد که آن موقع همه‌ی نیروها مستقر بودند و پاسخ دادند. برای هر تیپ چهار تا پنج کیلومتر خط دفاعی منظور شده بود، ولی نیروهای تیپ‌ها مخلوط شده بودند و بخشی از خط مقدم خالی مانده بود؛ لذا با معلوم شدن دقیق منطقه مسئولیت هر تیپ، نیروها جابه‌جا و مستقر شدند و خط دفاعی کامل شد.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها