مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز خبر داد؛

اجرای بیش از 150 ویژه‌برنامه معرفت افزایی در البرز در دهه اول محرم

حجت‌الاسلام «دشتکی» از برگزاری بیش از 150 برنامه مختلف معرفت افزایی در دهه اول محرم مانند چهارپایه خوانی، سخنرانی، مداحی و تعزیه‌خوانی در بقاع متبرکه استان البرز خبر داد.
کد خبر: ۴۷۱۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ - 10August 2021

اجرای بیش از 150 ویژه‌برنامه معرفت افزایی در البرز در دهه اول محرمحجت‌الاسلام «علی دشتکی» مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج ضمن عرض تسلیت ماه محرم اظهار داشت: سوگواره بصیرت عاشورایی سالیان زیادی است که در ماه‌های محرم و صفر در بقاع متبرکه و موقوفات برگزار می‌شود؛ امسال نیز با توجه به شرایط خاص کرونایی موجود و نیز توجه به تجربیات سال گذشته، برنامه‌های منسجم‌تری در فضای حقیقی و مجازی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به راه‌اندازی قرارگاه سیدالشهدا (ع) در استان و شهرستان‌های آن، برنامه‌ریزی برای برگزاری بیش از 150 برنامه مختلف معرفت افزایی در دهه اول محرم مانند چهارپایه خوانی، سخنرانی، مداحی و تعزیه‌خوانی در بقاع متبرکه را از اهداف تشکیل این قرارگاه دانست و افزود: تبیین اهداف قیام عاشورا با بیان صحیح وقایع نهضت حسینی و بهره‌مندی از آن‌ها در جامعه امروز و استفاده از ظرفیت بقاع متبرکه جهت اجرای برنامه‌های مذهبی ماه محرم متناسب با وضعیت هر شهرستان از دیگر اهداف این قرارگاه است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز ادامه داد: اجرای صحیح نیات واقفین خیراندیش با موضوع عزاداری امام حسین (ع) و اجرای عدالت در حمایت از برنامه‌های مذهبی، معنوی و عزاداری به‌خصوص حمایت از هیأت‌های مذهبی و استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها به‌ویژه حضور فعال و مؤثر در فضای مجازی نیز از دیگر اهداف تشکیل قرارگاه استانی سیدالشهدا (ع) است.

دشتکی با اشاره به وضعیت شیوع کرونا بیان داشت: صحنه عاشورا را باید روز به روز نسبت به گذشته بیشتر تجلی بخشید تا زمینه بهره‌مندی از این ضیافت برای جان‌های مشتاق و دل‌های عاشق عبودیت فراهم شود. علیرغم تمام اتفاقات، امسال نیز عاشقان اباعبدالله (ع) تجلی پیوند عقل و احساس و شور و شعور حسینی را در این ایام به نمایش خواهند گذاشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز اظهار داشت: این اداره کل نیز همگام با سراسر کشور ضمن رعایت تمامی دستورالعمل‌های بهداشتی در لبیک به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی برنامه‌های اثرگذاری در ماه محرم و صفر که شرع، عرف و اخلاق ما را ملزم به اجرای آن‌ها کرده را برگزار می‌کند.

دشتکی با اشاره به تداوم کمک‌های مؤمنانه و حمایت از برگزاری برنامه‌های مذهبی و عزاداری به‌خصوص حمایت از هیأت‌های مذهبی گفت: سوگواره بصیرت عاشورایی امسال نیز در 50 بقعه متبرکه استان البرز برگزار می‌شود که 35 بقعه به‌صورت عادی و 15 بقعه به‌صورت کاملاً ویژه این سوگواره را برگزار می‌کنند.

وی تقویت باورهای دینی و تبیین اهداف قیام عاشورا را از اهداف اصلی برگزاری سوگواره عاشورایی دانست و گفت: امسال نیز با توجه به شیوع بیماری کرونا، اجرای برخی نیات واقفین خیراندیش شرایط خاصی پیدا کرده و شاید برگزاری آن‌ها به حالت عادی مقدور نباشد اما نه‌تنها کمیت تأثیری در اجرا نخواهد داشت بلکه بهتر هم مدیریت خواهد شد زیرا تمرکز بر محتوا و کیفیت می‌تواند تأثیر بیشتری بر نحوه اجرا داشته باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز با تأکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت رسانه‌ها در فضای مجازی به‌منظور برگزاری بهتر برنامه‌های عزاداری در بقاع متبرکه مطرح کرد: در این راستا قرارگاه استانی سیدالشهدا (ع) در استان و شهرستان‌ها در حالی شکل گرفته که به‌منظور برگزاری هر چه باشکوه‌تر برنامه‌ها، قبل از ماه محرم نشست‌هایی با حضور اعضای این قرارگاه و جلساتی نیز با عوامل امنیتی و خدمات رسان و نهادهای مرتبط برگزار شد.

دشتکی ادامه داد: با توجه به احتمال حضور زائران در بقاع متبرکه، از هیأت‌های مذهبی که سال‌های گذشته برنامه‌های سوگواری خود را در فضاهای سرپوشیده برگزار می‌کردند دعوت به عمل آمده تا در ساعت‌های مختلف در صحن بقاع متبرکه و در فضای باز و البته با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی برنامه‌های خود را اجرا کنند.

وی با اشاره به میزبانی بقاع متبرکه و امامزادگان و با بیان اینکه با حضور بیش از 40 هیأت مذهبی در سطح استان حال و هوای این روزهای محرم با سال‌های گذشته متفاوت خواهد بود افزود: امسال برای اولین بار مراسم شال اندازی در آستان مقدس امامزاده محمد (ع) با ویژه‌برنامه لبیک یا حسین و اعلام عزای حسینی با حضور بیش از 300 ذاکر و شاعر آیینی در این بقعه برگزار شد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز، تعویض پرچم بقاع متبرکه استان، اجرای برنامه‌های لبیک یا حسین (ع)، احلی من العسل، شیرخوارگان حسینی و نیز ویژه‌برنامه رهروان زینبی را از جمله برنامه‌هایی عنوان کرد که در دهه اول محرم برگزار خواهند شد.

دشتکی همچنین به اجرای پویش‌های هر خانه یک حسینیه، این خانه عزادار حسین است و هر خانه یک بیرق حسین بن علی (ع) اشاره کرد و گفت: جهت تقویت روضه‌های خانگی این پویش‌ها با همکاری نهادهای مختلف از جمله کانون مداحان و سازمان بسیج مداحان استان و نهادهای مختلف برنامه‌ریزی شده و در حال برگزاری است.

وی بیان داشت: یکی دیگر از برنامه‌های پیش‌بینی‌شده در این ایام، تشکیل کارگروه فضای مجازی ستاد خبری و اطلاع‌رسانی است که در آن برنامه‌های مختلف، محتوا سازی و انتشار، مسابقات کتاب‌خوانی و استعدادیابی مداحی ویژه نوجوانان در رده سنی 6 تا 18 سال نیز برنامه‌ریزی شده تا در دهه سوم اجرا شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان البرز از برگزاری نمایشگاه عکس عاشورایی با مشارکت حوزه هنری و خانه عکاسان در البرز خبر داد و ابراز داشت: فراخوان شرکت در این نمایشگاه نیز به‌زودی منتشر و به افراد برگزیده نیز هدایایی به رسم یادبود اهدا می‌شود. ابلاغیه برنامه شمیم حسینی در راستای حمایت و کمک به اجرای برنامه‌ها در هیأت مذهبی نیز جزو برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده که قبل از محرم اقدامات لازم آن صورت گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها