دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مأموریت نماینده جدید سازمان‌ ملل در امور یمن/ آل سعود در باتلاق جنگ یمن گیر افتاده است

شورای امنیت، «هانس گراندبرگ» را به عنوان نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن معرفی کرد؛ به نظر می‌رسد نمی‌توان به مأموریت این دیپلمات اروپایی نیز امیدی چندانی داشت و به آن خوش‌بین بود.
کد خبر: ۴۷۱۲۰۰
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۰ - 11August 2021

مأموریت نماینده جدید سازمان‌ ملل در امور یمن/ آل سعود در باتلاق جنگ یمن گیر افتاده استگروه بین‌الملل دفاع‌پرس: شورای امنیت، «هانس گراندبرگ» را به عنوان نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن معرفی کرد. این دیپلمات سوئدی، سابقه ۱۵ سال کار دیپلماتیک در امور غرب آسیا دارد و مأموریت‌هایی در قاهره و بیت‌المقدس داشته و در آخرین مسئولیت نیز از سال ۲۰۱۹ سفیر اتحادیه اروپا در امور‌یمن بوده است. گراندبرگ چهارمین نماینده سازمان‌ ملل در امور یمن و میراث‌دار شکست سه نماینده قبلی است که حاصل آن در یک کلام به تعبیر گریفیتس «سرخوردگی و ناامیدی» بوده است.

انتخاب گراندبرگ دارای نشانه‌هایی است. دولت جدید آمریکا زمانی بر سر کار آمد که گریفیتس دو‌سال به عنوان نماینده سازمان‌ملل بر سر کار بوده و ممکن است گزینه چندان مطلوبی با توجه به سیاست‌های جدید آمریکا در یمن نبوده و بر این اساس می‌توان اینگونه پیش‌بینی کرد که دیپلمات سوئدی گزینه مورد نظر دولت جدید آمریکاست. در همین راستا وزیر‌خارجه آمریکا در واکنش به انتصاب گراندبرگ گفت: «وی مهارت و تخصص قابل توجهی در امور یمن و منطقه به ارمغان می‌آورد». بلینکن افزود: «ما مشتاقانه منتظر همکاری نزدیک با وی برای پیشبرد راه‌حل پایدار صلح در یمن هستیم».

بر اساس گزارش اندیشکده تبیین، از طرفی انتخاب نماینده اتحادیه اروپا در امور یمن به عنوان نماینده سازمان‌ملل می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که نقش و بازیگری اتحادیه اروپا در پرونده یمن جدی‌تر و پر رنگ‌تر خواهد شد و البته از منظری دیگر می‌توان این‌طور استنباط کرد که دولت بایدن خواهان افزایش فعالیت و تأثیرگذاری اتحادیه اروپا در امور‌ یمن است.

هم‌اکنون آینده‌پژوهی درباره عملکرد نماینده جدید کمی زود است و باید منتظر بود و دید پس از اولین دیدارهایی که گراندبرگ در صنعاء و عدن و ریاض و ابوظبی و احیاناً تهران انجام خواهد داد، چگونه موضع‌گیری خواهد کرد؛ اما با در نظر گرفتن مجموعه متغیرها و تعدد بازیگران در پرونده یمن و تضاد منافع آن‌ها، به نظر می‌رسد نمی‌توان به مأموریت این دیپلمات اروپایی نیز امیدی چندانی داشت و به آن خوش‌بین بود.

عربستان سعودی در 26 مارس 2015 با تشکیل ائتلافی از کشورهای عربی، تهاجم هوایی خود را علیه مردم یمن با ادعای حمایت از عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی این کشور، آغاز کرد. در این عملیات که در ماه نخست از آن به عنوان «توفان قاطعیت» و بعد از آن «بازگشت امید» نام برده می شود، امارات، بحرین و کویت متحدان عربستان سعودی را تشکیل داده و کشورهایی نظیر سودان، مصر، اردن در تحویل تسلیحات نظامی با ریاض همکاری می‌کنند.

گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که با گذشت حدود شش سال از تهاجم نظامی عربستان سعودی به یمن، این کشور به اهداف اعلانی خود دست نیافته و تهاجم نظامی، پیامدهای منفی متعددی را برای عربستان به دنبال داشته است و این کشور را در باتلاق جنگ یمن گیر انداخته است که توان خروج از آن را ندارند. 

هانی‌زاده تحلیلگر مسائل یمن می‌گوید: عربستان سعی می‌کند که هرچه زودتر به صورت آبرومندانه از یمن خارج شود. از دیگر سو انصارالله بر این موضوع تاکید دارد که باید کمیته حقیقت یاب تشکیل شود تا متجاوز مشخص شده و عربستان بخاطر تجاوزی که به یمن انجام داده خسارت پرداخت کند که این خسارت بالغ بر صدها میلیارد دلار می‌شود. هزینه‌ای که عربستان توان پرداخت آن را ندارد. در واقع سعودی‌ها تلاش دارند که بدون دادن تعهدی به انصارالله این جنگ را خاتمه دهند؛ ولی انصارالله با توجه به اینکه ابتکار عمل میدانی در عرصه بحران یمن را در دست دارد تاکید دارد که باید عربستان بخاطر تجاوزی که انجام داده محکوم شود و این یکی از موضوعات اصلی است که باعث طولانی شدن پروسه مذاکرات در مورد پایان جنگ در یمن شده است.

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار