به گزارش گروه سایر رسانههای دفاعپرس، «احمد گودرزی» کارشناس علوم قرآنی در گفتوگویی پیرامون وقایع دومین روز از ماه محرم در کاروان کربلا، اظهار داشت: دومین روز از ماه محرم مصادف است با ورود کاروان کربلا به منطقه کربلا، در روایات تاریخی بیان شده است «امام حسین (ع)» هنگام توقف در کربلا گفتند اینجا کرب «رنج» و بلا است. اینجا قتلگاه مردانمان و جای ریخته شدن خونمان است.»
وی در همین راستا ادامه داد: ابن زیاد طی نامهای به حر از وی خواست تا مسیر حرکت «امام حسین (ع)» را بهسوی بیابانهای بیآب و علف منحرف کند و حر طبق دستور ابن زیاد عمل کرد و راه را بر کاروان «امام حسین (ع)» بست و آنان را بهسوی کربلا هدایت کرد.
فشار دشمنان برای هدایت کاروان «سیدالشهدا (ع)» به سرزمین کربلا
گودرزی اظهار کرد: حر با خواندن نامه ابن زیاد نگران شد و با سرداران خود به مشاوره پرداخت و گفت در این نامه از من خواسته شده تا به «سیدالشهدا (ع)» سخت بگیرم و با او بد رفتاری کنم و من نمیتوانم چنین بر خوردی داشته باشم فردی به نام «ابوالشعثاء» که از یاران حر بود نیز مخالف این دستور بود او پس از قطعی شدن جنگ و تصمیم عمر بن سعد، به «امام حسین (ع)» پیوست و تا آخرین قطره خونش از «سیدالشهدا (ع)» دفاع کرد.
وی در مورد رویدادهای روز نخست کاروان کربلا بیان کرد: مانع سازی حر برای حضور کاروان کربلا در مناطق قابل اسکان و دارای آب و یا روستاهای نزدیک سبب شد برخی از یاران «امام حسین (ع)» پیشنهاد مبارزه با سپاه حر را بدهند، اما «امام حسین (ع)» تأکید کردند نمیخواهند شروع کننده جنگ باشد لذا مجبور شدند تا در کربلا حضور یابند.
آگاهی «امیرالمؤمنین (ع)» از حضور اهلبیت در کربلا
کارشناس علوم قرآنی پیرامون سخنان «امیرالمؤمنین (ع)» در مورد کربلا بیان کرد: «امام حسین (ع)» فرمودند کربلا محلی که با رنج و بلا همراه است. پدرم هنگام رفتن به صفین، از اینجا گذشتند. من با او بودم، ایستاد و از نام این سرزمین پرسید. نامش را گفتند. «امیرالمؤمنین (ع)» فرمودند: اینجا محل فرود آمدنشان، و مکان ریخته شدن خونشان است. پرسیدند: چه کسانی؟ فرمود: کاروانی از خاندان «پیامبر اکرم (ص)» اینجا فرود میآیند، سپس «امام حسین (ع)» دستور داد بارهای کاروان را همان جا فرود آورند. پس از توقف کاروان کربلا، خیمهٔ «امام حسین (ع)» و فرزندان ایشان برپا شد و اقوام و خویشان «سیدالشهدا (ع)» خیمههایشان را اطراف خیمه ایشان برپا کردند. در روایتی از «امام باقر (ع)» آمده است: «امام حسین (ع)» پس از ورود به کربلا هنگام نصب خیمهها، نیزار و بوته زار را پشت سر قرار دادند تا تنها از یک سو با دشمن مواجه شوند.
گودرزی تصریح کرد: ورود به کربلا و سخنان غمبار «امام حسین (ع)» از وقایع روزهای آینده و مصائب «اهل بیت (ع)» خبر دارد در هنگامی که بانوان از مرکبها به کمک جوانان بنیهاشم، پیاده میشدند نیز سخنان «سیدالشهدا (ع)» گریزی به تنها شدن حضرت «زینب (س)» پس از شهادت «امام حسین (ع)» و اسارت و بد رفتاری دشمن با کاروان کربلا خبر میدهد.
بیعت شکنی با «امام حسین (ع)»
وی در خصوص نامههای کوفیان برای دعوت از «امام حسین (ع)» بیان کرد: کوفیان زمانیکه «امام حسین (ع)» مکه را به مقصد مدینه ترک کرده بودند نامههای فراوانی ارسال کردند و از ایشان درخواست کردند تا به کوفه برگردند، ایشان نیز قبل از حرکت خود «مسلم بن عقیل» را به کوفه فرستادند تا از وضعیت آنجا آگاه شود، اما فشارهای حاکم بر کوفه سبب شد تا مردم این سرزمین بیعت شکنی کنند و در این بین «مسلم بن عقیل» و «هانی بن عروه» را که از یاران «امام حسین (ع)» بودند به شهادت رساندند.
گودرزی با اشاره به رویکرد هوشمندانه «امام حسین (ع)» در برابر سیاست دشمنان خاطرنشان کرد: «سیدالشهدا (ع)» تک تک مهرههای این بازی سیاسی را با دقت و تدبیر چیده بودند، ایشان تلاش کردند تا هیچ بهانه و عذری برای قضاوت نادرست بر جای نگذارده و در نهایت نتیجه را به خداوند واگذار کردند.
مرتضی محمدی در گفتگو با میزان پیرامون وقایع روز دوم ماه محرم در کاروان کربلا گفت: دومین روز از ماه محرم سال ۶۱ هجری قمری بود که «امام حسین (ع)» قدم به سرزمین کربلا گذاشتند، ایشان هنگامی که به این منطقه رسیدند از اطرافیان پیرامون نام این منطقه سؤال کردند، هر کسی نامی را بیان کرد لاذقیه، نینوا و یکی به نام قدیمی منطقه یعنی کربلا اشاره کرد، نامی که برای «امام حسین (ع)» بسیار آشنا بود.
وی در همین راستا ادامه داد: وقتی «امام حسین (ع)» متوجه شدند که وارد سرزمین کربلا شدهاند فرمودند تا در آنجا خیمهها را برپا کنند، زیرا ایشان میدانستند که این آخرین منطقهای است که در آن حضور پیدا کردهاند.
محمدی پیرامون سرزمین کربلا ابراز کرد: کربلا سرزمینی است که حتی در زمان پیامبران گذشته نیز مورد توجه قرار گرفته و هنگامی که این پیامبران بزرگ به منطقه کربلا میرسیدند بر مظلومیت «امام حسین (ع)» گریه میکردند.
وی به «حر بن یزید ریاحی» از فرماندهان لشکر ابن زیاد اشاره و ابراز کرد: «حر بن یزید ریاحی» یکی از فرماندهان لشکر ابن زیاد بود، او مسیر را بر «امام حسین (ع)» بست، «سیدالشهدا (ع)» نیز خطاب به حر بیان فرمودند:ای «حُر» ما بهواسطه دعوت مردم کوفه در اینجا حضور پیدا کردیم، اما حر گفت من از سوی ابن زیاد مأمورم تا اجازه ندهم شما به کوفه وارد شوید و یا به سمت شام حرکت کنید.
کارشناس علوم قرآنی تصریح کرد: باید توجه داشت از آنجا که حر راه را بر «امام حسین (ع)» بسته بود خطا و گناهی جبران ناپذیر به نظر میآمد، اما بهواسطه یک کلمه که حر بر زبان آورد «امام حسین (ع)» نیز واسطه خیری برای او شد.
آموزههای بزرگ قیام عاشورا
محمدی به گفته حر پیرامون حضرت «فاطمه زهرا (س)» اشاره کرد و افزود: وقایع عاشورا نکاتی ریز، اما آموزههای بزرگ و بلند را در بر دارد زمانی که حر به «امام حسین (ع)» گفت من بهواسطه احترام به مادر بزرگوار شما حضرت «فاطمه زهرا (س)» در مقابل شما کلامی به زبان نمیآورم و کلامی به گزافه نمیگویم، «سیدالشهدا (ع)» به خیمه خود رفته و برای او دعایی خیر کرد. این تلنگری بزرگ است که جایگاه «ائمه معصومین (ع)» را به خوبی نشان میدهد فردی که راه را بر «امام حسین (ع)» بسته بهواسطه حرمت دختر «پیامبر اکرم (ص)» شامل دعای خیر «امام حسین (ع)» میشود.
کارشناس علوم قرآنی پیرامون سیره شخصیتی حر اظهار کرد: حر فردی شجاع و ارادتمند به «اهل بیت (ع)» بود، هنگامی که «امام حسین (ع)» حر را در لشکر دشمن دید بهواسطه احترام و ارادت او به «اهل بیت (ع)» برایش دعا کرد، این امر سبب شد تا تغییرات درونی حر را از سپاه دشمن به سپاه «سیدالشهدا (ع)» وارد کند، بدین ترتیب باید به این مهم توجه کرد که «اهل بیت (ع)» تا چه حد مهم هستند و توجه به آنان تا چه میزان میتواند راهگشای ما از مشکلات و چالشهای پیش رو باشد. دعای «امام حسین (ع)» سبب شد تا سعادت اخروی نصیب حر شود و اکنون مزارش مکانی برای عبادت و راز و نیاز بندگان خوب خداوند باشد.
رویکرد مردم در شرایط کرونایی و عزاداری «امام حسین (ع)»
وی شیوع بیماری کرونا و ایام عزاداری «امام حسین (ع)» را مورد بررسی قرار داد و افزود: اگرچه محرم امسال رنگ و بویش با سالهای گذشته تا حدودی تفاوت دارد، اما این مهم نمیتواند علاقه وافر مردم را نسبت به «اهل بیت (ع)» تحتالشعاع قرار دهد، لذا برپایی جلسات با حفظ رعایت پروتکلهای بهداشتی باید مورد توجه دوستداران «اهل بیت (ع)» قرار گیرد.
محمدی به نقش رسانه در پرشور کردن مراسم عزاداری «امام حسین (ع)» اشاره و خاطرنشان کرد: رسانه ملی در کنار سایر رسانهها خصوصاً فضای مجازی میتواند شرایط را برای عزاداری و اعلام حزن و اندوه مردم در شهادت «سید شهدا (ع)» فراهم آورد. شنیدن روضههای «امام حسین (ع)» از طریق تلویزیون برای افرادی که در منازل خود حضور دارند و دلباخته «اهل بیت (ع)» هستند بسیار ارزشمند و کاربردی است. بسیاری از هیئتهای خوب و موفق در سطح تهران با برگزاری مراسم بهصورت لایو در فضای مجازی میتوانند شرایط مناسبی را برای استفاده همه مردم و عزاداری محرم و صفر فراهم کنند.
منبع: میزان
انتهای پیام/ ۹۱۱