بخش اول/ جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

دلیل انجام عملیات «فروغ جاویدان» از سوی منافقین/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

سردار ناصح گفت: بر اساس اطلاعاتی که به دست آوردیم، متوجه شدیم که منافقین قصد داشتند عملیاتی را در مهرماه انجام دهند که با پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، عملیات خود را جلو انداختند.
کد خبر: ۴۷۱۷۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۴ - 15August 2021

سردار سرتیپ پاسدار «اسدالله ناصح» جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت کرمانشاه (در عملیات مرصاد)، با تشریح وقایع عملیات غرورآفرین «مرصاد» در گفت‌وگو با خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، اظهار داشت: عراق در روز‌های پایانی جنگ، عملیات گسترده‌ای را در مناطقی که تحت اختیار رزمندگان ما قرار داشت، آغاز کرد؛ البته برای انجام این عملیات‌ها از سوی کشور‌های مختلف شرقی و غربی و حتی منطقه‌ای سلاح و تجهیزات بسیاری در اختیار ارتش صدام قرار گرفته بود و این باعث شده بود تا عراق تعداد یگان‌های خود را افزایش دهد.

وی افزود: در روز‌هایی که ما به دلیل امکان‌پذیر نبودنِ انجام عملیات در جنوب کشور به شمال غرب رفتیم و طی آن حلبچه عراق را به تصرف درآوردیم، ارتش عراق برای مقابله با حمله رزمندگان ما این شهر را با انواع سلاح‌های شیمیایی مورد حمله قرار داد و پس از آن، حمله خود را برای بازپس‌گیری فاو در جنوب آغاز کرد.

توجیه منافقین برای انجام عملیات «فروغ جاویدان»/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

بسیج فرماندهان برای مقابله با حمله مجدد عراق
سردار ناصح ادامه داد: زمانی که حمله عراق برای بازپس‌گیری فاو آغاز شد، عمده فرماندهان جنگ در غرب حضور داشتند؛ لذا محسن رضایی وقت فرمانده کل سپاه دستور داد فرماندهانی که در فاو نیرو دارند، سریع به سمت فاو حرکت کنند تا بلکه مانع از بازپس‌گیری این شهر بندری توسط ارتش عراق شوند.

وی اضافه کرد: اما این تلاش‌ها میسر واقع نشد و عراق این شهر را با استفاده گسترده از سلاح‌های شیمیایی بازپس گرفت و بعد از آن در منطقه عملیاتی کربلای چهار و پنج تحرکات خود را آغاز کرد به نحوی که ارتش این کشور مجدداً تا سه راه حسینیه واقع در غرب جاده اهواز ـ خرمشهر آمد؛ این حرکت ارتش عراق موجب شد تا همه فرماندهان برای مقابله با یورش عراق در جنوب مستقر شوند.

جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت اظهار داشت: موضوع مورد اشاره موجب شد تا در غرب نیرویی باقی نمانَد و این درحالی بود که عراق از جنوب یعنی بعد از بازپس‌گیری فاو به سمت شمال حرکت کرد.

وی خاطرنشان کرد: آن زمان در خط پدافندی قصر شیرین ارتش حضور داشت و در «تنگ آفتاب» گیلان غرب هم تیپ مردمی مسلم بن عقیل این شهر مستقر بود و بعد از این تیپ نیز لشکر ۵۸ ذوالفقار ارتش استقرار داشت؛ یعنی در چپ و راست تیپ مسلم بن عقیل سپاه، یگان‌های ارتش حضور داشتند. در سمت شمال قصر شیرین هم ارتفاعات «بمو» تا «شیخ صله» دست تیپ مردمی انصار الرسول پاوه و جوانرود بود.

توجیه منافقین برای انجام عملیات «فروغ جاویدان»/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

انجام روزانه هزار مورد تردد در منطقه مرزی قصرشیرین
سردار ناصح ادامه داد: «حسن ملک‌شاهی» که مسئول وقت عملیات سپاه چهارم بود را با هماهنگی قبلی در دیدگاه محور برادران ارتش مستقر کردیم. ملک‌شاهی در گزارش خود اعلام کرد منطقه‌ای که روزی ۳۰ مورد تردد در محور قصرشیرین داشت اکنون به روزی هزار مورد تردد رسیده و این نشان می‌دهد یگان بزرگی در منطقه حضور پیدا کرده و وقتی دایم در حال تردد هستند یعنی قصد دارند اقدامی انجام دهند.

وی در ادامه عنوان کرد: فردای آن روز بعد از نماز صبح بچه‌ها اعلام کردند که تانک‌های عراقی‌ها حرکت خود را شروع کردند؛ به همین جهت ابتدا رضا شاه‌ویسی فرمانده وقت تیپ مسلم بن عقیل گیلانغرب به دیدگاه رفت و پس از وی من هم به دیدگاه رفتم؛ در آنجا مشخص شد تعداد ۱۲ تانک عراقی در خط خودشان برای اینکه وضعیت ما را بسنجند، دایم مانور می‌دادند تا اینکه حدود ساعت هفت حرکت خود را به سمت خط ما آغاز کردند.

اطلاع از حمله منافقین در کرند غرب
جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت گفت: این در حالی بود که عقبه خط ما جاده‌ای خاکی بود و علاوه بر این، از تجهیزات زیادی هم برخوردار نبودیم؛ لذا بعد از چند ساعت درگیری خط ما در تاریخ ۲۹ تیر ۱۳۶۷ سقوط کرد و بعداً به واسطه اخباری که دریافت کردیم، متوجه شدیم خطوط چپ و راست ما هم که نیرو‌های ارتش حضور داشتند، آن‌ها هم سقوط کردند.

توجیه منافقین برای انجام عملیات «فروغ جاویدان»/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

وی با اشاره به اینکه بعد از گذشت چهار روز از شکستن خط در قصر شیرین در جلسه با هاشمی رفسنجانی جانشین وقت فرمانده کل قوا از ورود منافقین مطلع شدیم، اظهار داشت: بعد از گذشت چهار روز از شکسته شدن خط پدافندی قصر شیرین در جلسه‌ای که در پادگان الله اکبر با حضور هاشمی رفسنجانی و اسماعیل احمدی‌مقدم جانشین وقت قرارگاه حمزه و علی اکبر دانشیار معاون وقت عملیات قرارگاه نجف، ناصر شعبانی فرمانده وقت سپاه چهارم بعثت کرمانشاه و نفر دیگری که اسمش خاطرم نیست، برگزار شده بود، اعلام کردند که عراق از تنگه «پاتاق» در حال جلو آمدن است.

سردار ناصح همچنین بیان کرد: در چنین وضعیتی که نور علی شوشتری فرمانده وقت قرارگاه نجف هم در جنوب بود، ساعت حدود ۱۸:۱۰ دقیقه خبر آوردند که کرند غرب سقوط کرد و تقریباً ۱۰ دقیقه بعد از آن اعلام شد که منافقین در حال پیشروی هستند؛ یعنی در کرند غرب مشخص شد که منافقین هم حمله کردند.

چرایی انجام عملیات «فروغ جاویدان»
وی در پاسخ به این سوال که چرا منافقین عملیات کردند، گفت: آن‌ها به نیروهایشان گفته بودند که جنگ اهرمی است که جمهوری اسلامی خود را پشت آن مخفی کرده؛ وگرنه نظام جمهوری اسلامی ایران از هم پاشیده است؛ در واقع توجیه عملیاتی منافقین این بود که دوران جمهوری اسلامی در ایران تمام شده است؛ به همین جهت اگر حرکت کنند، می‌توانند به واسطه حمایت مردم به تهران برسند.

توجیه منافقین برای انجام عملیات «فروغ جاویدان»/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت افزود: منافقین از ۲۷ تیر که زمان اعلام رسمی پذیرش قطعنامه از سوی ایران است، در عرض یک هفته تمام هواداران خود را تا جایی که می‌توانستند از سایر کشور‌ها فراخواندند و طی آن پنج هزار و ۵۰۰ نفر را سازماندهی کردند؛ البته از این تعداد سه هزار و ۵۱۸ نفر افرادی هستند که قبلاً آموزش دیده بودند، تعداد ۶۳۵ نفر هم از کشور‌های اروپایی بدون سابقه آموزش بودند و تعداد ۷۰۰ نفر هم از اسرای ما یارگیری کردند و بدین ترتیب این‌ها در قالب ۲۵ تیپ راهی مرز‌های کشورمان شدند.

وی یادآور شد: بر اساس اطلاعات بعدی که به دست آوردیم، متوجه شدیم که منافقین قصد داشتند عملیاتی را در مهرماه انجام دهند که با پذیرش قطعنامه از سوی ایران، عملیات خود را جلو انداختند؛ در این بین برای آنکه مانعی سر راه حرکت منافقین نباشد، ارتش عراق خطوط پدافندی ما را شکست.

اعلام حکومت دموکراتیک در کرمانشاه
سردار ناصح اضافه کرد: منافقین در حرکت خود زمان تعیین کرده بودند؛ بدین‌صورت که ساعت ۱۶ از مرز عبور کنند، ساعت ۲۰ به اسلام آباد غرب و ساعت ۲۳ به کرمانشاه برسند و ساعت ۲۴ هم در این شهر اعلام حکومت جمهوری دموکراتیک کنند؛ یعنی هسته اولیه حکومتشان را آنجا تشکیل دهند.

وی افزود: لذا برای این منظور سه تیپ را برای تصرف کرند و اسلام‌آباد غرب و پنج تیپ را برای کرمانشاه، دو تیپ را برای همدان، دو تیپ را برای قزوین و ۱۳ تیپ را هم برای تهران تعیین کرده بودند؛ آن‌ها برای هر منطقه فرمانده‌ای را هم تعیین کرده بودند؛ به‌عنوان مثال مهدی براتی برای اسلام‌آباد و کرند، ابراهیم ذاکری برای کرمانشاه و محمود مهدوی هم برای همدان، تعیین شده بود.

جنایات منافقین در اسلام‌آباد و کرند غرب
جانشین وقت فرمانده سپاه چهارم بعثت همچنین در خصوص جنایات منافقین گفت: سران منافقین به نیرو‌های خود گفته بودند که هیچ اسیری نگیرند؛ لذا اینکه در کرند غرب ۱۳ نفر از پاسداران و بسیجیان را اعدام کردند در همین راستا بود؛ البته این‌ها در اسلام‌آباد جنایات زیادی انجام دادند که فقط در یک مورد مجروحانی که در بیمارستان اسلام‌آباد بستری بودند را در بیرون از بیمارستان آتش زدند.

توجیه منافقین برای انجام عملیات «فروغ جاویدان»/ اختصاص ۱۳ تیپ برای تسخیر تهران

وی با اشاره به اینکه در جنوب اولین کسی که اعلام کرد نیرو‌هایی که در غرب حمله کردند و تا اسلام‌آباد و کرند غرب آمدند منافقین هستند، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رئیس جمهور وقت بود، اظهار داشت: زمانی که منافقین به تنگه چهارزبر رسیدند، اولین یگان‌هایی که با آن‌ها درگیر شدند، نیرو‌های انصار الحسین همدان، قائم سمنان و بدر بودند.

ادامه دارد...

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار