سفیر پیشین ایران در افغانستان در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

چرایی شکست ارتش آموزش‌دیده افغانستان در برابر طالبان/ پیشروی طالب‌ها در افغانستان محصول توافق دوحه است

ظهره‌وند گفت: اتفاقاتی که در صحنه افغانستان شاهد آن هستیم محصول توافق فی‌مابین آمریکایی‌ها و طالبان در دوحه است که تمام مفاد آن اجلاس تاکنون عملیاتی شده است و قسمت پایانی آن هم پیشروی سریع طالب‌ها در افغانستان است.
کد خبر: ۴۷۱۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹ - 15August 2021

پیشروی طالبان در افغانستان محصول توافق دوحه است/ کابل به‌زودی سقوط می‌کند«ابوالفضل ظهره‌وند» سفیر پیشین ایران در افغانستان، در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره آخرین تحولات افغانستان اظهار داشت: متاسفانه تمام استان‌های افغانستان تسلیم طالبان شده است، و تنها بلخ و کابل باقی مانده است.

وی ادامه داد: توان دفاعی دولت افغانستان در قیاس با پیاده‌نظام طالبان از برتری برخوردار است، به دلیل اینکه ارتش افغانستان حدود ۳۵۰ هزار نیروی نظامی آموزش‌دیده و مجهز دارد؛ ولیکن به دلیل نبودِ وحدت فرماندهی و فساد گسترده و کار اطلاعاتی آمریکایی‌ها و عناصر نفوذی آن‌ها در برابر طالب‌ها کم می‌آورند.

ظهره‌وند با بیان اینکه همه اتفاقاتی که این روزها در افغانستان رخ می‌دهد، کار آمریکا، انگلیسی و پاکستان است، تصریح کرد: اتفاقاتی که در صحنه افغانستان شاهد آن هستیم، محصول توافق فی‌مابین آمریکایی‌ها و طالبان در دوحه است که تمام مفاد آن اجلاس تاکنون عملیاتی شده است و قسمت پایانی آن هم پیشروی سریع طالب‌ها در افغانستان است. در حال حاضر تحولات افغانستان وارد مرحله و سناریوی جدیدی می‌شود که محوریت آن با عربستان، پاکستان، آمریکا و انگلیس است که بازیگر آن، طالبان است.

وی درباره اظهارت اشرف غنی مبنی بر اینکه زمانی کنار می‌روم که جانشینم را مردم انتخاب کنند. گفت: حرف‌های ایشان قابل توجه نیست، چون آقای اشرف غنی هم عامل آمریکایی‌هاست و در زمین آن‌ها بازی می‌کند. حتی شیوه انتخابات ریاست جمهوری زیر سوال بود و هم نحوه مدیریت کابل زیر سوال بود و این وضعیتی که ایجاد شده متوجه بخشی از بازیگری آقای اشرف غنی است. آقای اشرف غنی در هر حال طی ۲۰ روز آینده برکنار خواهد شد. چون کابل با سقوط فاصله زیادی ندارد.

ظهره وند درباره اینده سیاسی افغانستان گفت: افغان‌ها امید به نقش آمریکا بسته بودند که نقش بر آب شد و الان هیچ امیدی به جایی ندارند. نقش هدایتگر ایران هم اینجا مغفول است. سفارشات آمریکایی‌ها را پاکستان اجرایی و عملیاتی می‌کند و عربستان پول را پرداخت می‌کند. چینی‌ها و روس‌ها نیز سرشان کلاه رفته است.

سفیر پیشین ایران در افغانستان گفت: با شناختی که از توانایی‌ها و شخصیت و فرهنگی که الان حاکم است دارم، معتقدم که مردم افغانستان قطعاً زیر بار طالبان نمی‌روند. آمریکایی‌ها سعی می‌کنند از این فرصت جدیدی که داده می‌شود، استفاده کنند و خود را بعنوان مدیر مقاومت و جریان رهایی‌بخش دوباره مطرح کنند. این یک بازی است که ویلیام بن، رئیس CIA، در دستور کار دارد و قطعاً دورنمای طالبان دورنمای روشنی نیست؛ اما کارکرد طالبان برای تغییر در ژئوپولتیک منطقه و فشار روی ایران و فشار روی روسیه و چین است و حتی اگر لازم باشد، گسترش این ناامنی و زمین سوخته به کل منطقه است.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار