مسئول دفتر نمایندگی، ولی فقیه در لشکر ۱۰ حضرت سیدالشهدا (ع):

بینش خود را نسبت به قیام عاشورا باید عمق ببخشیم

حجت الاسلام «معصوم‌خانی» گفت: باید دین‌داری، جوانمردی، عزت و تسلیم‌ناپذیری را از امام حسین (ع) و یارانشان بیاموزیم و بینش خود را نسبت به قیام عاشورا عمق ببخشیم.
کد خبر: ۴۷۲۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۸ - 16August 2021

باید بینش خود را نسبت به قیام عاشورا عمق ببخشیمحجت‌الاسلام «یدالله معصوم خانی» مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) استان البرز در گفت‌وگو با خبرنگار دفاع‌پرس در کرج ضمن عرض تسلیت ایام سوگواری سالار شهیدان و یاران باوفای ایشان اظهار داشت: این ایام فرصت بسیار خوب و مناسبی است که شناخت و بینش خود را نسبت به مکتب عاشورا و رسالت و قیام امام حسین (ع) عمق ببخشیم.

وی عنوان کرد: ما معتقد هستیم که مقام پیامبر اکرم (ص) از همه ائمه اطهار بالاتر است؛ چرا برای وفات ایشان یا امیرالمؤمنین علی (ع) این‌گونه عزاداری نمی‌کنیم؟ چرا برای امام حسین (ع) جایگاه ویژه‌ای قائل هستیم و مراسم عزاداری خاصی را برای ایشان برگزار می‌کنیم؟ مصیبت امام حسین (ع) چه خصوصیاتی دارد که این‌چنین مورد اهمیت واقع می‌شود؟

معصوم خانی گفت: از زمان حضرت آدم (ع) ذکر امام حسین (ع) و مصیبت ایشان بوده و حتی روایاتی از گریه و عزاداری همه انبیا و اولیا و فرشتگان برای سیدالشهدا (ع) موجود است. در دوران امام حسین (ع) شرایط خاصی پیش آمد که زمینه را برای ایفای نقش در تاریخ بشر و راهنمایی انسان‌ها فراهم کرد که این شرایط در دوره هیچ‌ یک از انبیا مهیا نشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) با اشاره به اینکه واقعه عاشورا درس‌های بزرگی برای ما دارد که باید به آن‌ها توجه کنیم، افزود: صرفاً گریه، عزاداری، سینه‌زنی و زنجیرزنی در این ایام کفایت نمی‌کند و باید دین‌داری، جوانمردی، عزت و تسلیم‌ناپذیری را از امام حسین (ع) و یارانشان بیاموزیم و بینش خود را نسبت به قیام عاشورا عمق ببخشیم.

وی بیان داشت: سؤالاتی برای ما ایجاد می‌شود که چرا باید شرایطی پیش بیاید که علیرغم اینکه زمان زیادی از رحلت پیامبر اسلام (ص) نگذشته بود نوه ایشان را به این وضع فجیع به شهادت برسانند؟ چه کسانی امام حسین (ع) را به شهادت رساندند؟ آیا عده‌ای از دشمنان کافر از خارج از مرزهای اسلامی این حوادث را آفریدند؟

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) اضافه کرد: آن‌هایی که در مقابل امام حسین (ع) صف کشیدند و با ایشان به مبارزه برخاستند همه مسلمان و افرادی بودند که نماز می‌خواندند و روزه می‌گرفتند اما چه اتفاقی افتاد که پس از گذشت زمان بسیار کوتاهی از رحلت پیامبر اسلام (ص) این وقایع پیش آمد؟

معصوم خانی اذعان داشت: پاسخ این سؤال را می‌توان در دو موضوع و ضعف جامعه آن روز یافت؛ پایین بودن سطح اطلاعات دینی و فرهنگ مردم و حاکم بودن فرهنگ قبیله‌ای در جامعه. عوامل دیگری از جمله تطمیع سران و نخبگان قوم آن زمان توسط معاویه و یزید، تهدید و ترساندن مردم از ایستادن کنار امام حسین (ع) و تبلیغات منفی آن زمان نیز در این زمینه بی‌تأثیر نبود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) ادامه داد: تبلیغات منفی به‌قدری تأثیرگذار بود که در نماز جمعه‌ها خطبا و مردم باید حضرت علی (ع) را لعن می‌کردند. امام حسین (ع) و امام حسن (ع) این مسائل را مشاهده کردند اما نمی‌توانستند اقدامی انجام دهند زیرا در زمان معاویه شرایط قیام فراهم نبود.

وی افزود: امام حسین (ع) و امام حسن (ع) به یکدیگر دل‌ خوش کرده بودند. امام حسین (ع) پس از شهادت امام حسن (ع) تنها ماند و خون‌دل‌های بسیار خورد و کسی را نیز نداشت که با ایشان همدرد و هم‌نوا باشد. آن حضرت حدود 10 سال از عمر بابرکت خود را در کنار معاویه سپری کرد و از شیطنت‌ها و مکرهای معاویه خون دل خورد اما صبر کرد.

معصوم خانی با اشاره به گفت‌وگوهای بسیار میان طرفداران امام حسین (ع) و مکاتبات بسیار میان امام حسین (ع) و معاویه و نیز چندین برخورد حضوری میان آن‌ها اضافه کرد: معاویه چند بار به حجاز سفر کرد و گروهی از لشکریانش را با خود به مدینه و مکه آورد و سعی بر این داشت که ولایت عهدی یزید را در بین مردم جا بیندازد و آن‌ها را برای این موضوع آماده کند.

وی ابراز داشت: امام حسین (ع) زمانی که دید دین اسلام به خطر افتاده و امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شده، با تمام توان به صحنه آمد و از همه هستی خود گذشت تا در مقابل کج روی‌ها و مکرهای دشمنان بایستد که دشمنان هم این فجایع را در قبال ایشان و یارانش به بار آوردند. امام حسین (ع) هدف از قیامش را اصلاح امت و پیاده‌سازی امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیان کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در لشکر 10 حضرت سیدالشهدا (ع) گفت: امیدواریم بتوانیم در طول حیات خود و زمانی که فرصتی برای حکومت اسلامی پیش آمده از درس‌های واقعه کربلا عبرت و پند گرفته و آن‌ها را در زندگی خود بکار گیریم و خداوند در دنیا و آخرت دست ما را از دامان اهل بیت (ع) به‌ویژه امام حسین (ع) کوتاه نکند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار