دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تاکید جدی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر رعایت پروتکل‌ها در هیئات/ نظم هیئتی زبان زد شد

دو سال است که به با وجود ویروس کرونا محرم‌های متفاوتی را تجربه می‌کنیم؛ اما نظم هیئتی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، روی هیئتی‌ها را سفید کرده است.
کد خبر: ۴۷۲۲۲۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۵:۲۷ - 18August 2021

تاکید جدی رهبر انقلاب بر رعایت پروتکل‌ها در هیئات / نظم هیئتی زبان زد شدگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: هنگامی که رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین سخنرانی تلویزیونی خود با مردم درباره طغیان ویروس کرونا صحبت می‌کردند، اشاره‌ای هم به کرونا و برگزاری مراسمات محرم داشتند و بیان کردند: مجالس عزای حسینی و عاشورا مایه‌ی برکت و رحمت الهی است. مایه توجه برکات الهی به کشور و ملّت است. ما به این مجالس احتیاج داریم، باید باشد این مجالس منتها با کمال دقت و شدّت بایستی مراعات این شیوه‌نامه‌ها بشود.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ادامه افزودند: واقعاً هم مسئولینی که مجالس را ترتیب می‌دهند، هم آقایان منبری‌ها و وعّاظ یا مداحانی که مجلس را اداره می‌کنند، هم آحاد مردمی که در این مجالس شرکت می‌کنند بایستی ملاحظه کنند، با دقت شیوه‌نامه‌ها رعایت بشود، فاصله‌ها رعایت بشود و نگذارند که این مجالس خدای نکرده وسیله‌ی شیوع بشود تا مخالفین، دشمنان بتوانند این مجالس را طعن کنند، بگویند مجالس حسینی موجب شیوع شد، این را نباید بگذارید یک چنین اتفاقی بیفتد. رعایت بشود در این مجالس، به دقت بایستی رعایت بشود.

محرم سال۱۴۴۲ در شرایطی آغاز شد که هر چند بی‌سابقه نیست، اما دستکم در ۱۰۰ سال گذشته نظیری نداشته است: اقامه عزاداری امام حسین علیه السلام در آیین‌های جمعی با مخاطراتی برای سلامت عمومی همراه شده که به بحث و جدل‌های زیادی دامن زده است.

طی ماه گذشته برگزاری مراسم عزاداری در محرم و چند و، چون آن به یکی از موضوعات پربحث در رسانه‌ها تبدیل شده است و در نهایت قرار شد اقامه عزای امام حسین (ع) همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی سختگیرانه‌ای اقامه شود. پروتکل‌هایی که محرم امسال را کاملا با محرم‌های سال‌ها گذشته متفاوت می‌کند.

ما ماه رمضان را در دوران کرونا تجربه کردیم؛ مردم قرآن برسر گرفتنن و عبادت کردند و شب‌های احیا عده‌ای با رعایت فاصله گذاری اجتماعی به مساجد و محافل رفتند و عده‌ای در خیابان و عد‌های هم در فضای مجازی و برخی هم این مراسم را از طریق رسانه ملی دنبال کردند، قرآن بر سر گرفتند همه این آیین‌ها را انجام دادند و اصول بهداشتی را هم رعایت کردند. اکنون نیز برای ماه محرم هم باید به نحوی عمل کنیم تا بهانه‌ای در اختیار دشمنان قرار نگیرد.

تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تبعیت از دستورات ستاد ملی کرونا عزم جزمی در مسئولین برگزاری هیئات برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی ایجاد کرد. در پی سخنان حضرت امام خامنه‌ای، شورای هیئات مذهبی کشور در بیانیه‌ای بر اجرای دستورات ستاد ملی کرونا تاکید کرد «برگزاری هرگونه تجمع و فراخوان در سطح هر نقطه از کشور، بدون موافقت و تأیید ستاد ملی کرونا و ستاد‌های استانی، تحت عنوان هیأت‌های مذهبی که مورد سواستفاده قرار می‌گیرد، ممنوع بوده و عواقب آن به‌عهده برگزار کنندگان خواهد بود.»

مراجع تقلید هم در پاسخ به پرسش‌های مومنین بر ضرورت رعایت نکات بهداشتی در عزاداری محرم تاکید کردند. آیت الله شبیری زنجانی در پاسخ به یکی از این پرسش‌ها بیان داشتند: «لازم است مسؤولین بهداشتی و متولیان امر سوگواری، در برنامه ریزی و ایجاد تمهیدات مناسب جهت بهره مندی مؤمنین از برکات و آثار معنوی توجه به وجود مبارک حضرت اباعبدالله الحسین (علیه السلام) و یاران شهید آن حضرت، رعایت دقیق اصول بهداشتی را مد نظر قرار دهند؛ مردم نیز باید به توصیه‌های بهداشتی عمل نمایند تا سلامتی خود و دیگران را به خطر نیاندازند. هم‌چنین رسانه‌های متعهد و مراکز دینی، امکان استفاده از مجالس ذکر معارف و مراثی اهل بیت عصمت (علیهم السلام) را با لحاظ تفاوت رسم‌ها و سلیقه‌ها، برای مؤمنینی که به هر دلیل در جلسات حضور ندارند، فراهم نمایند تا إن شاءالله موجب رضایت خداوند متعال و حضرات معصومین (علیهم السلام) گردد.»

پس از رهنمود حضرت امام خامنه‌ای و قطعی‌شدن برگزاری مراسم عزاداری با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، ستاد ملی کرونا در چند مرحله دستور العمل‌هایی برای برگزاری مراسم عزاداری ابلاغ کرد. آنچه در این دستورالعمل‌ها مورد تاکید قرار گرفته است الزامی‌بودن ماسک برای همه عزارداران، رعایت فاصله، پخش نکردن غذا و نذورات و در نهایت ممنوع بودن برگزاری مراسم در فضای سر بسته است.

این نکته آخر سبب بروز حاشیه شد چراکه چند روز مانده به محرم ابلاغ شد و تا پیش از آن فضای مسقف با ارتفاع ۶ متر را مجاز دانسته بود. این مسئله با انتقاد عده‌ای از وعاظ و مداحان همراه شد که البته باز هم بر اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی تاکید کردند و در نهایت باید امیدوار باشیم در مراسم عزاداری امسال این دستورالعمل‌ها رعایت شود تا آسیبی به عزادارن سیدالشهدا وارد نشود.

انتهای پیام/۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها